حسین زاده نجار در گفت وگو با پرسون؛

برای زیست پذیری شهر اردبیل باید جلوی رشد نامتوازن بافت شهری گرفته شود

محمود حسین زاده نجار: برای زیست پذیری شهر اردبیل در اسرع وقت باید جلوی رشد نامتوازن بافت شهری از طریق اصلاح ضوابط ساخت و ساز گرفته شود

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود حسین زاده نجار متولد شهر اردبیل سال ۱۳۵۸ در محله عالی قاپو (دروازه)، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی معماری و عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی ساختمان در رشته معماری می باشد و در حال حاضر کارمند اداره کل راه شهرسازی استان اردبیل با سمت رئیس اداره معماری بافت های واجد ارزش و طرح های بازآفرینی مشغول به خدمت است.

رشد نامتوازن بافت شهری یکی از بزرگترین مشکلات شهری است

محمود حسین زاده نجار در پاسخ به این سوال که برای زیست­ پذیر شدن شهر اردبیل نیازمند چه ساز و کاری هستیم اظهار کرد: اول از همه بایستی در اسرع وقت جلوی رشد نامتوازن بافت شهری از طریق اصلاح ضوابط ساخت و ساز گرفته شود و ضوابط اصلاحی بر اساس منطقه بندی تراکم ساختمانی برای شهر اردبیل مجددا مطالعه و تهیه شود و معضلات ترافیکی و ناوگان حمل و نقل عمومی احصا و با مطالعه دقیق و ارائه طرح جامع کاربردی ترافیکی به صورت واقعی و عملیاتی تدوین و در اختیار معاونت ترافیک شهرداری جهت اجرا قرار گیرد.

وی گفت: کاربری های خدمات عمومی در نزدیکترین زمان ممکن توسط متولیان آن شناسایی و احیا گردند که از جمله این کاربری ها کمبود شدید کاربری فضای سبز در شهر اردبیل مشهود است.

باید به موضوعات سیما و منظر شهری پرداخته شود
محمود حسین زاده نجار ادامه داد: باید به موضوعات سیما و منظر شهری در خصوص نماهای ساختمانی ایجاد شده در شهر و نیز نور پردازی آنها در شب و حتی یکسان سازی جداره های شهری از تابلوهای مغازه ها گرفته تا بیلبوردهای شهری پرداخته شود و مبادی ورودی چهارگانه شهر با تعریف و تعیین کاربری های مرتبط با ورودی ها طراحی و اراضی مالکین تملک و بستر احیا و بازسازی فراهم گردد.

وی افزود: به بافت های قدیمی فرسوده، تاریخی و فرهنگی دقت مضاعف شود و در راستای احیا هویت و حافظه تاریخی شهر با محوریت محلات ششگانه اردبیل بازار تاریخی مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مسجد جامع عتیق جمعه مسجد خانه های با ارزش قدیمی و .... با هماهنگی دستگاه های مرتبط علی الخصوص اداره کل میراث فرهنگی اهمیت داده شود.
محمود حسین زاده نجار بیان کرد: باید فضاهای سرزنده و مبلمان شهری مناسب با رویکرد محورهای پیاده در نقاط مختلف شهر طراحی و اجرا شود و به عناصر طبیعی شهر از جمله رودخانه بالیقلو چای، منطقه نمونه گردشگری شورابیل، دید و منظر کوه سبلان و .... پرداخته شود.
محمود حسین زاده نجار همچنین خاطر نشان کرد: مشکلات محلات حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی با سیاست های درست و الگو گرفتن از نمونه های موفق داخلی و جهانی حل و فصل گردد و المان ها، نمادها و مجسمه های شهری دارای هویت توسط متخصصین امر با برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی و دعوت همگانی نسبت به هر منطقه و بافت شهری و متناسب با آن طراحی و ساخته شود و از نصب احجام بی مفهوم و مجسمه های عروسک گونه بدون بهره مندی از علم آناتومی پرهیز گردد .

نماهای ساختمانی بدون هیچ قاعده و قانونی در شهر ساخته و اجرا می شود

محمود حسین زاده نجار تصریح کرد: در خصوص سیما و منظر شهری می توان به یکی از آیتم های اساسی یعنی نماهای ساختمانی مشرف به معابر اصلی اشاره کرد که متاسفانه بر اساس سلائق شخصی مالکان و سازندگان ساختمانی و بدون هیچ قاعده و قانون و فرمت خاصی چه به لحاظ جنس مصالح نما و چه به لحاظ تعداد طبقات و تراکم ساخت در شهر اجرا می شود.

وی گفت: در کنار یک نمای آجری سنتی یک ساختمان با نمای کامپوزیت آلومینومی و یک نمای سنگ کاری با تزییناتی به سبک کلاسیک و در کنار آن جداره ای دیگر از شیشه در سطح شهر دیده می شوند که هیچ سنخیت و همخوانی با هم ندارد ساختمانی 1 طبقه در کنار ساختمان پنج طبقه و با ارتفاع متفاوت در طبقات و حتی در ارتفاع تجاری و پارکینگ طبقه همکف تراز ناهمگون و آشفته ای را ایجاد می کند زمانی که این شکل ساختمان ها در جوار هم قرار بگیرند دیگر مفهومی برای خط آسمان در شهر نمی توان متصور شد و این است که آشفتگی بصری ایجاد می شود این آشفتگی ایجاد شده هم جزو حقوق شهروندی هست و باید مطالبه اصلاح آن از شهرداری توسط شهروندان صورت پذیرد.

آگاهی مسئولین و مردم از حقوق شهروندی در حوزه شهرسازی می تواند باعث توسعه فرهنگ شهرنشینی شود.

محمود حسین زاده نجار ادامه داد: اگر شهروندان یک شهر به حقوق شهروندی خود واقف و آگاه باشند می توان امیدوار بود که از طریق مطالبه گری منطقی در آینده ای نزدیک شاهد ساماندهی شهر شد

وی افزود: اگر مردم بدانند که بهره مندی از نور خورشید در منازل مسکونیشان، عدم سایه اندازی بلوک ها و ساختمان ها بر روی هم و حتی بر معابر که باعث یخ زدگی بلند مدت در زمستان می شود، کاربری های عمومی شهر و فضای سبز شهری، امنیت شهری دید مناسب شهری، نماهای ساختمانی ایجاد شده، کیفیت معابر شهری و همه ملزومات و مبلمان شهری و ... جزو حقوقشان است و حق آنان است شاید در گرفتن حقوقشان مطالبه گر باشند چرا که حق گرفتنی است و ماحصل آن به زیست پذیری شهر کمک خواهد کرد.

تعریف فرمت خاص برای نماهای مشرف به معابر از وظایف شهرداری هست
محمود حسین زاده نجار اظهار کرد: ارائه طرح های یکدست برای نماهای مشرف به معابر و تعریف فرمت خاص با جنس مصالح مشخص از وظایف شهرداری هست که می تواند در زمان صدور پروانه ساختمانی برای املاک ملحوظ نماید تا در گذر زمان و پوست اندازی جداره های شهری با تجدید بناهای فرسوده حاصل شود برای این کار هم می بایست محورها و شبکه های اصلی و فرعی معابر اولویت بندی شده و طرح و برنامه خاص تهیه گردد.
وی در خصوص سبزینگی و پوشش فضای سبز هم گفت: در هرس درختان حتما باید از مهندسین کشاورزی و معماران منظر بهره برد، کاشت گیاه و درخت و گل و .... با توجه به اقلیم اردبیل و حتی ایجاد ریتم و توالی چشم نواز در حاشیه خیابان ها می بایست توسط متخصصین این حوزه باشد نه توسط کارگران و پاکبانان شهرداری که عموما تخصصی ندارند.

عدم آگاهی مردم از حقوق شهروندی خود مشکلات شهر را مضاعف خواهد کرد

محمود حسین زاده نجار بزرگترین مشکل اردبیل در سال های آینده را با توجه به جمعیت پذیری بالای اردبیل و نبود زیرساخت های مناسب فقر فضای سبز، آلودگی هوا، ترافیک، از بین رفتن هویت و تاریخ در بافت های تاریخی شهر و در نهایت روان پریشی ساکنین شهر برشمرد و معتقد است در کنار این عوامل عدم آگاهی مردم از حقوق شهروندی خود مشکلات را مضاعف خواهد کرد.
وی بیان کرد: عدم اعتماد مردم به مسئولین شهری و عدم مشارکت اقشار جامعه آفت دیگری است که باید نسبت به این موضوع تدابیر خاصی اندیشیده شود و با جلب نظر قاطبه مردم حس مشارکت پذیری آحاد جامعه بالا برده شود

محمود حسین زاده نجار تصریح کرد: مردم باید از حق و حقوق خود آگاهی داشته باشند چرا که آگاهی فردی می تواند باعث توسعه اجتماعی و جامعه شود و در عین حال به حق و حقوق همدیگر هم احترام بگذارند.

وی گفت: تقویت سیستم مدیریتی شهر با مدیران کاربلد چه در پارلمان محلی و چه در پارلمان ملی و نیز اهمیت دادن به تخصص در هر قسمت از زیر مجموعه های مدیریتی شهر می تواند سیستم یکپارچه و کارآمدی ایجاد کند و در کنار مدیران بومی که از اصالت و تعاملات اجتماعی ساکنین آگاهی کامل داشته باشند مرحمی بر زخم این کهن دیار گردد .

228993