استفاده آزمایشی از یوآن دیجیتال در امور پرداختی منطقه هنگ کنگ در چین

منبع خبری تحلیلی کوین تلگراف گزارش می دهد که گفتگوها و مذاکرات مقدماتی برای آغاز استفاده آزمایشی از رمزارز ملی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی چین با عنوان یوآن دیجیتال در منطقه ویژه اداری هنگ کنگ در جریان است.

به گزارش سایت خبری پرسون، بانک مرکزی چین و سازمان مالی و اعتباری منطقه هنگ کنگ با حروف اختصاری HKMA در حال انجام مذاکرات ابتدایی هستند تا بتوانند یوآن دیجیتال را در پرداخت های برون مرزی به کار بگیرند و این می تواند به عنوان یک اقدام کلیدی و موثر در جهت خودنمایی کاربردهای یوآن دیجیتال یا رمزارز ملی چین در نظر گرفته شود.

مدیر ارشد اجرایی سازمان مالی و اعتباری هنگ کنگ به نام اِدی یو(Eddie Yue) در مصاحبه ای که در وب سایت رسمی این سازمان با وی در روز جمعه انجام شد اظهار داشته است که گام های جدیدی برای راه اندازی فرآیندهای پرداختی برون مرزی برداشته شده است. وی در ادامه گفت که این سازمان در حال رایزنی با بانک مردمی چین با حروف اختصاری PBoC است تا استفاده از یوآن دیجیتال به صورت آزمایشی آغاز شود.

وی گفت: “سازمان HKMA و کارگروه مربوط به رمزارز ملی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی چین مذاکرات خود را برای آغاز تست های فنی استفاده از رمزارز ملی چین با حروف اختصاری e-CNY آغاز کرده اند تا بتوانند پرداخت های برون مرزی را اجرایی کنند و در حال آماده سازی زیرساخت لازم برای این کار می باشند.”

یو در ادامه اظهارات خود به این نکته اشاره کرد که گردشگران یا توریست های سرزمین چین و هنگ کنگ می توانند از این خدمت جدید (یوآن دیجیتال) نفع زیادی ببرند چون ارزش آن دقیقا برابر با یوآن فیات در گردش است. از طرفی از آنجایی که قبلا از یوآن در هنگ کنگ استفاده شده است؛ معادل دیجیتالی آن می تواند گزینه مناسبی برای افزایش راحتی و سهولت تعاملات مالی روزمره باشد.

قابل توجه است که کشور چین از جمله کشورهای پیشرو در زمینه توسعه ایده رمزارز ملی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی در سطح جهان محسوب می شود به طوری که مجموع تراکنش های انجام شده در پروژه های آزمایشی یوآن دیجیتال تا اوایل ماه نوامبر به رقم ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. نخستین پروژه های آزمایشی یوآن دیجیتال در ماه آوریل بود که در چهار شهر اصلی کشور چین انجام شد و پس از آن سایر کلانشرهای چین نیز به این پروژه ملحق شدند.

لازم به ذکر است که هنگ کنگ به عنوان منطقه ویژه اداری در چین در حدود سه سال قبل تاکنون به دنبال یافتن راهکارهایی برای استفاده مفید از رمزارز ملی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی با حروف اختصاری CBDC بوده است. از طرفی سازمان مالی و اعتباری هنگ کنگ یا HKMA در سال ۲۰۱۹ بود که پروژه تحقیقاتی مشترکی با بانک تایلند راه اندازی کردند تا بتوانند هرگونه نگرانی و چالش راجع به پرداخت های برون مرزی و دارایی های دیجیتال را از میان بردارند. این پروژه تحقیقاتی در این روزها وارد مرحله دوم خود شده است تا ابعاد عملیاتی و مقیاس پذیری استفاده از رمزارز ملی مورد بررسی و آنالیز قرار بگیرد.

منبع: سام تایمز

223042