دیپلمات سابق در گفتگو با پرسون:

بازرسان آژانس یا جاسوسان غرب؟!

ترور شهید فخری‌زاده بر اساس اطلاعاتی بوده است که بازرسان آژانس توانستند به دست بیاورند و آن را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکایی قرار دادند. بنابراین ادامه همکاری‌های اطلاعاتی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای با آژانس به هیچ عنوان به مصلحت ما نبوده و نیست و باید در خصوص اجرای پروتکل‌های فرا معاهده‌ای از جمله پروتکل الحاقی تجدیدنظر کنیم و دست این بازرسان را که جاسوسان غربی هستند از مراکز تحقیقاتی خود قطع کنیم.

ابوالفضل زهره‌وند دیپلمات سابق در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص علت نشانه گرفتن اندیشمندان و دانشمندان کشور توسط دشمن عنوان کرد: این‌که دشمنان ما ظرفیت‌های ملی را مورد هدف قرار می‌دهند بیانگر این است که تعارض ما با نظام حاکم بر روابط بین الملل که غربی‌ها پرچمدار آن هستند تعارض جوهری است و نه اختلافی.

زهره‌وند تشریح کرد: مسئله این است که دشمنان ایران که مشخصاً آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هستند، اساساً بود خود را در نبود ما تعریف می‌کنند و به هیچ عنوان تمایل و آمادگی این را ندارند که ببینند ایران در مسیر رشد و توسعه، مدل‌های جدیدی را به جهانیان معرفی می‌کند که متفاوت از مدل‌های تجربه شده غربی است و امروز رو به افول هستند.

وی افزود: این مسئله باعث نگرانی غربی‌ها شده است و به همین دلیل به این حربه ضد انسانی و ضد اخلاقی متوسل شدند و لذا وقتی مرتکب چنین جرم سنگینی می‌شوند، نشان‌دهنده این است که به هیچ عنوان تمایلی به رشد و توسعه کشور ایران ندارند و ظرفیت پذیرش مدل جدید به عنوان یک مدل رقیب را نیز ندارند. بنابراین ما نمی‌توانیم بیرون از معادلات قدرت با غربی‌ها و آمریکا سر میز مذاکره به نتیجه قابل اتکایی دست پیدا کنیم.

این دیپلمات سابق در خصوص واکنش قوی ایران به این جنایت و گرفتن انتقام ترور شهید فخری‌زاده، اظهار داشت: این ترور بر اساس اطلاعاتی بوده که بازرسان آژانس توانستند به دست بیاورند و آن را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکایی قرار دادند. بنابراین ادامه همکاری‌های اطلاعاتی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای با آژانس به هیچ عنوان به مصلحت ما نبوده و نیست و باید در خصوص اجرای پروتکل‌های فرا معاهده‌ای از جمله پروتکل الحاقی تجدیدنظر کنیم و دست این بازرسان را که جاسوسان غربی هستند از مراکز تحقیقاتی خود قطع کنیم.

وی افزود: ما باید واکنش مناسبی را نسبت به این اقدام طراحی و به اجرا بگذاریم که بتواند درک طرف‌های مقابل را از واکنش آتی ایران تنظیم کند یعنی واکنشی را در چارچوب معادلات بازدارندگی نشان دهیم که ضربه‌ای که به آن‌ها زده می‌شود برای همیشه توسل به شیوه‌هایی چون ترور را در ذهن آن‌ها خشک کند.

ابوالفضل زهره‌وند در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که قطعاً مشخص خواهد شد که در این ترور چه کشورهایی از منطقه دخیل بوده‌اند و یا از نمایندگان جاسوسی اسرائیل میزبانی کرده‌اند، آن‌ها باید بدانند که در این فاجعه سهیم هستند و باید پاسخگوی این اقدام ضد بشری و خبیثانه باشند.


بیشتر بخوانید:

خون شهید فخری‌زاده نیروی مضاعف حرکت عظیم علمی و هسته‌ای کشور

ترس دشمنان از اقتدار علمی ایران

همراهی اروپاییان با تروریست‌ها در ترور شهید فخری‌زاده


222643