روش های کاهش آلودگی میوه و صیفی

ترکیبات مضر موجود در خاک و آب و بهداشت ضعیف کارگران و بعد از برداشت محصول، دستکاری زیاد می‌تواند خطر آلودگی میوه و صیفی ها را افزایش دهد.

به گزارش پرسون؛ راهکار‌های کاهش آلودگی میوه و صیفیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز فارس،کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به راه‌های مختلف آلودگی میوه و صیفی‌ها گفت:در طول مرحله رشد، ترکیبات مضر موجود در خاک و آب و بهداشت ضعیف کارگران همچنین بعد از برداشت محصول، دستکاری زیاد می‌تواند خطر آلودگی را افزایش دهد.
الهام باباعلی افزود:آلودگی حتی می‌تواند پس از خریداری محصول در طول آماده سازی مواد غذایی و ذخیره سازی ناکافی هم اتفاق بیافتد. با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانیم میزان این آلودگی‌ها را حذف یا کاهش دهیم و از خود و خانواده در مقابل بیماری‌های ناشی از این مواد غذایی محافظت کنیم.
این کارشناس ادامه داد:طبق نظر سازمان غذا و داروی آمریکا در صورت امکان، محصولاتی را باید انتخاب کنیم که عاری از هر گونه آسیب فیزیکی باشند و مطمئن باشیم که مواد غذایی از پیش بریده شده مانند برگه‌های کاهو و اسلاید‌های هندوانه در خانه یا مغازه داخل یخچال یا بر روی یخ نگهداری شده باشند.
کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی نکات زیر را برای کاهش آلودگی میوه و صیفی توصیه کرد:
۱. قبل از آماده سازی میوه و صیفی دست هایمان را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشوییم.
۲. قبل از خوردن و آماده سازی، قسمت‌های آسیب دیده و دارای لکه‌های قهوه‌ای را جدا کنیم.
۳. محصولات را قبل از پوست گیری شست و شو دهیم، با این کار آلودگی و باکتری‌ها نمی‌توانند از چاقو به داخل میوه و سبزی منتقل شوند.
۴. محصول را به آرامی زیر آب جاری مالش دهیم. نیازی به استفاده از صابون و هیچ محلول شست شوی دیگری نیست.
۵. استفاده از یک برس تمیزکننده سبزی برای لایه برداری سطحی از محصولاتی مانند خیار و خربزه
۶. خشک کردن محصولات با یک دستمال تمیز برای کاهش باکتری‌هایی که ممکن است حضور داشته باشند.
۷. حذف برگ‌های خارجی سر کاهو یا کلم

205959