رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز خبر داد:

آغاز طرح اعلام نرخ روزانه رسمی در میدان میوه و تره بار برای اولین بار

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز از آغاز طرح اعلام نرخ روزانه رسمی و فاکتور در میدان میوه و تره بار برای اولین بار خبر داد و گفت : از این پس کمیته نرخ گذاری در میدان میوه و تره بار تعطیل شده و نرخ روزانه میوه و تره بار بر اساس عرضه و تقاضا و به صورت نرخ رسمی اعلام می‌شود .

فارس_پرسون: لیلا دودمان از اعمال ماده ۲۸ قانون نظامصنفی به عنوان ضمانت اجرایی این طرح سخن گفت و اظهار داشت :متخلفان مغازه شان از سه روز تا سه هفته پلمپ خواهد شد.

وی تاکید کرد: این طرح در میدان میوه و تره بار از ۲۴ شهریور ماه آغاز شده و پس از از دو هفته آسیب شناسی و بازخورد های مربوط به آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
وی با بیان اینکه ضوابط معماری و شهرسازی در سطح شهر مناسب کودکان ،معلولین و مادران باردار نیست ،گفت: به دنبال ایجاد فضا و بستری هستیم تا سطح شهر مناسب برای تردد و برخورداری از خدمات مناسب برای کودکان و معلولان باشد.

دودمان از شکل‌گیری شورای شهر کودک و نوجوان در کلانشهر شیراز خبر داد و اظهار داشت :ظرف دو هفته آینده با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی از بین شوراهای دانش آموزی اعضای شورای شهر کودک انتخاب خواهند شد. وی در بخشی دیگر از سخنانش به بازنگری طرح تفصیلی شهر شیراز اشاره کرد و گفت بسیاری از ضابطه ها همچنان دارای ابهام و شکاف زیاد از نظر ضابطه معماری و قانون مداری می باشد و بیشترین تأکیدبر مباحث عمرانی و حمل و نقلی بوده و کمتر به مسائل معماری آن توجه شده است .به همین دلیل شهر هر روز گسترش می یابد و به دلیل عدم توجه به برخی مباحث از جمله مسائل معماری روز به روز نا ایمن تر ناسازگار تر شده و باتاب آوری کمتر پدافند غیر عامل در آن غیر قابل اجرا است .

وی تاکید کرد: کارگروه بازنگری طرح تفصیلی توجه ویژه به معماری و شهرسازی در طراحی شهری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است .

دودمان ساخت و ساز در منطقه حسینی الهاشمی را یک چالش جدی برای شهر شیراز دانست و گفت :اگر چشم انداز بلندمدت داشتیم در کریدور هوایی شهرشیراز اینگونه جسورانه ساخت و ساز انجام نمی گرفت .
وی افزود :غفلت از مباحث معماری و شهرسازی باید در یک جایی متوقف شود .

او خاطرنشان کرد: با شفاف سازی ،قوانین بدون تفسیر و حذف امضاهای طلایی می توان شهر را به سمت طراحی های پایدار و موزون هدایت کرد وی با بیان اینکه امروز گزارش مردم از ساخت و سازهای خلاف در تماس با مرکز ۱۳۷ شهرداری نشان از اهمیت موضوع شهرسازی برای مردم دارد گفت :باید به دنبال مدلسازی اطلاعات ساختمان و ساز و افزایش کیفیت ساختمان ها و عمران ها به عنوان سرمایه ملی بود و در همین راستا اتاق فکری در کمیسیون معماری و شهرسازی شکل گرفته تا بر اساس مدل سازی اطلاعات ساختمان و ساز هدایت این مبحث را دنبال نمایند
دودمان ادامه داد: در بحث مدیریت شهری کار کارشناسی صورت نمی گیرد و تصمیمات ناگهانی است لذاباید شرایطی ایجاد شود تا دیتای کاملاً جامع ازشهر داشته باشیم و شهر را برای شهروند بسازیم نه درآمدزایی یا ذهن خودمان .

دودمان از لزوم تهیه برنامه های راهبردی و استراتژیک برای ایجاد شهر هوشمند سخن گفت و تاکید کرد: باید تمام منابع و امکانات را پای کار بیاوریم تا زندگی مردم روز به روز کیفی ترو خدمات رسانی مطلوب تر گردد
وی یادآور شد:تغییرات در کالبد شهرها از یک‌سو در کنار تغییر و تحولات الگوهای رفتاری زندگی مردم در شهرها آنچنان با شتاب به وقوع می پیوندد که مدیریت شهری را ناچار به بازنگری قوانین و ضوابط خود در بازه های زمانی کوتاه تر و پرشتاب تر می نماید.

او افزود:این یک حقیقت است که همواره شهرداری به عنوان مهمترین نهاد خدمات‌رسان شهری یکی از نهادهای موردشکایت و انتقاد مردم بوده که این گلایه و انتقاد از بدیهی‌ترین و پایین‌ترین حقوق عادی مردم شهر می باشد .اما ریشه یابی این نارضایتی نسبی در کجاست و یا به چه عواملی بستگی دارد باید به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد .

دودمان تصریح کرد: چنانچه از بررسی مسائل کلان و وقایعی چون اقتصاد و درآمد مدیریت شهری و سیستم مدیریت جامع و یکپارچه شهری و یا بروکراسی های خسته کننده موجود در سیستم‌های اداری صرف نظر نماییم یکی از مهم‌ترین علت‌های نارضایتی مردم فاصله عمیق و معنادار میان قوانین مصوب شهری با اجرای آن می باشد .

او تاکید کرد :شکاف میان برنامه ریزی و طرح های شهری تا اجرای طرح‌های تفصیلی وجود دارد که می‌تواند ناشی از عواملی چون عدم مطالعات جامع عمیق و کامل و توجه ناکافی به اسناد فرادست و تسلط کافی به وضع موجود از سمت طراحان مدیران و برنامه ریزان شهری و عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی و شناسنامه های فنی و اطلاعات به روز از شهر و توجه بیش از اندازه طرح جامع و طرح تفصیلی به موضوع پهنه بندی در کاربری‌ها و تاکید بر حوزه سخت‌افزاری است .

دودمان تصریح کرد: عدم توجه به برنامه ریزی مشارکتی و تعاملی از دیگر سو در کنار عدم استقلال مشاورین و برنامه ریزان شهری آسیب های طرح های شهری در هنگام تهیه و برنامه ریزی و قبل از تصویب می باشد از سوی دیگراتلاف زمانی شدید و بروکراسی های غیر ضروری دخالت‌های غیرکارشناسانه و جانبدارانه از جمله آسیب هایی است که در فرآیند تصویب طرح تفصیلی به آن وارد میشود.

او افزود: اعمال سلیقه شخصی مدیران و کارشناسان اجرایی عدم نظارت مشخص دقیق ضابطه‌مند و فنی بر اجرای قوانین عدم تطابق قوانین و طرح‌ها با وضع موجود در کنار مسائل اجتماعی و فرهنگی موجب ایجاد آسیب های اجرایی در طرح بازنگری تبدیل شده است

دودمان افزود :پس از تصویب طرح تفصیلی مشاور نقش جهان پارس در اوایل دهه ۷۰ شمسی تاکید شدکه یک دهه پس ار تصویب طرح قوانین آن می بایست مورد بازنگری و آسیب‌شناسی قرار گیردکه تاخیر بیش از یک دهه در تهیه و ابلاغ اولین بازنگری در طرح تفصیلی باعث شد فارغ از نواقص ایجاد شده ، هنگام ابلاغ و اجرا کارایی و قدرت لازم جهت تطبیق با شرایط موجود شهر را از دست داده باشد واین امر موجب گردید تامدیران شهری را جهت حل این معضلات به اعمال سلیقه و تفسیرهای شخصی یا تخلف اهدایت نماید.

او ادامه داد: تغییر و تحولات بسیار سریعی که در کالبد شهری در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی در کنار مجوزات منتج از استعلام از مشاوره کار را به آنجا رسانده که ابلاغ طرح بازنگری سریع رخ دهد اما عملاً ضرورت بازنگری و تغییر یکسری راهبردها بر اساس مقتضیات زمانی در قوانین به وجود آمده بود که اساساً دیگر زمانی برای او وجود نداشت.

دودمان گفت .در یک اقدام کارشناسانه و پیشگیرانه به منظور عدم تکرار این تجربه تلخ اکنون که بیش از نیمی از مسیر و عمر۶ساله طرح بازنگری گذشته و علیرغم توسعه کمیسیون ماده ۵ مبنی بر بازنگری مجدد، یک سال پس از تصویب با پیشنهاد اینجانب در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی و همکاری اداره کل راه و شهرسازی و حوزه شهرسازی شهرداری شیراز سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی و سایر نهادهای متولی و با همراهی اساتید دانشگاه شیراز و کارشناسان کمیته بازنگری طرح تفصیلی شیراز گرفته تابه صورت مداوم این طرح مورد بررسی قرار می گیرد
او همچنین لزوم استفاده از آب های خاکستری برای آبیاری درختان را مورد تاکید قرار داد و گفت با جداسازی آبهای خاکستری و سیاه و استفاده از آب آن در فضای سبز آپارتمانی وشهری شرایطی ایجاد خواهد شد تاشیراز بار دیگر به شهر سبز تبدیل شود

نوا نیکو_استان فارس

205841