بیمه سلامت نامی نا آشنا برای نمایندگان مردمی شهر اصفهان

یادداشت/به اسم بیمه سلامت به اعضای شورای شهر اصفهان تماس گرفتیم که بپرسیم و بدانیم بیمه ای که برای قشر محروم جامعه که روز به روز بر جمعیتشان اضافه  می شوند ، در این بحزان اقتصادی تا چه اندازه هوای مردم را دارد.

سایت خبری پرسون؛ بیمه سلامت اگر چه در ابتدا با هدف پوشش افراد فاقد بیمه شکل گرفت و قشر زیادی از مردم فقیر توانستند تحت لوای بیمه سلامت از عالی ترین خدمات درماتی برخوردار شوند اما کم کم مردم طبقات مختلف مالی و افرادی که از تمکن مالی خوبی برخوردارند خود را بیمه سلامت کردند و همین شد که بار مالی زیادی بر بیمه سلامت وارد شد.

به مرور دولت با کاهش حجم اعتبارات و عدم حمایت بیمه سلامت باعث شد بیمه ایرانیان را جایگزین بیمه سلامت کنند و بیمه سلامت را از نظر پوشش،خدمات دارویی و درمانی به اندازه ای بی ارزش کنند که هر کس بیمه سلامت داشته باشد داروهای ان آزاد محسوب می شود .
مجتبی حیدری یکی از افرادی که به علت عدم تمکن مالی که مبتلا به بیماری اعصاب و روان بوده و خود نیز تحت پوشش کمیته امداد است در گفتگو با خبرنگار پرسون گفت: سالهاست که تحت پوشش بیمه سلامت هستم و حتی هزینه بستری با این بیمه بسیار کم میشد اما امسال با وجود داشتن بیمه سلامت مثل افراد بدون بیمه باهام رفتار میکنند و هیچ داروخانه و بیمارستانی بیمه سلامت را قبول ندارد.
مسئول فنی یکی از داروخانه های سطح شهر اصفهان با اعلام اینکه چون برای بیمه سلامت هیچ وجه ای پرداخت نمیشود به همین علت نسخه دارویی بیمه سلامت وجاهت و ارزشی برای ما ندارد و ما صرفا بیمه تامین اجتماعی را قبول داریم.

بیمه سلامت اگر چه این روزها برای پوشش دهتدگان خود مشکلاتی ایجاد کرده و بخشی از مردم اصفهان درگیر ان هستند اما اعضای شورای شهر در سرایی به عنوان نمایندگان مردم اصفهان که باید نگاه تخصصی به مشکلات و معضلات داشته باشند در سرایی دیگر به سر می برند و با گذشت سه سال از عمر شورا با قاطعیت می گویند از بیمه سلامت هیچ نمی دانند.
شورای شهر که از کمیسیون های مختلفی تشکیل شده حتی اعضای کمیسیون اجتماعی و بهداشت ودرمان نیز در این ارتباط پاسخگو نبودند چون بیمه سلامت نامی نا اشنا برای انها هست.
حتی یکبار هم به خود زحمت دعوت از مدیر کل بیمه سلامت را نداده اند که نه تنها پاسخگوی مطالبات مردم باشد بلکه انها را با عنوان بیمه سلامت آشنا سازد.
این در حالی است که نمایندگان مجلس نیز تمایلی به گفتگو در حوزه بیمه سلامت نداشتند.

بر اساس بند الف ماده 70 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور در راستای ضابطه مند کردن فرایند ارزیابی وسع و برقراری پوشش بیمه ای آحاد جامعه، تمامی بیمه شدگان در صندوق بیمه سلامت همگانی ، روستائیان و عشایر، ایرانیان و افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه ای می تواند در سامانه پوشش بیمه پایه اجباری سلامت ثبت نام کنند.
بر این اساس شیوه نامه تمامی بیمه شدگان در قالب سه گروه مشخص می شوند ، گروه اول خانوارهای دارای درامد کمتر از 40 درصد یعنی حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار را دریافت می کنند که در یکی از دهک های درآمدی یک ، دو و یا سه شناسایی می شوند .
گروه دوم خانوارهای که درامد انها بین 40 تا 100 درصد حداقل حقوق و دستمزد قانون کار می باشد که جزء دهک های چهار محسوب می شوند که حق بیمه این گروه از بیمه شدگان معادل 50 درصد حق بیمه دولت است و گروه سوم که خانوارهای می باشند که درامد آنها معادل حداقل حقوق و دستمزد قانون کار و بیشتر از آن می باشند که در دهک پنجم و بالاتر شناسایی شده اند و حق بیمه این بیمه شدگان بصورت آزاد یعنی 100 درصد باید بیمه شده پرداخت نماید .
شناسایی این گروه از خانوارها در دهک های مختلف توسط سامانه رفاه ایرانیان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد خواهد بود.

نویسنده:عاطفه قلع ریز

195470

مطالب مرتبط