آفریقا

اقدام وزیر خارجه لیبی در افشاگری علیه نخست وزیر این کشور در مورد ماجرای دیدار وزیران خارجه رژیم اسرائیل و این کشور آفریقایی، کار دستش داد و منجر به برکنار رسمی وزیر خارجه شد.
آنچه در روز 4 مرداد ماه جاری در نیجر اتفاق افتاد و از سوی ارتش حمایت شد و سپس با استقبال شدید مردم در «ینامی» پایتخت و سایر شهرها مواجه گردید، تلفیقی از جمع‌بندی نخبگان نظامی، نخبگان سیاسی و عناصر نامدار فرهنگی نیجر بوده و مورد حمایت آحاد مردم است. همین نوع تحولات را در هر جای آفریقا می‌توان مشاهده کرد. این وضعیت مسلماً در کشورهایی که تاکنون کمتر خبری از آن شنیده‌ایم، تکرار خواهد شد. این می‌تواند یک موج جدید باشد و چهره آفریقا را تغییر دهد.
در دهه‌های گذشته، چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی، روابط مصر و ایران افت و خیزهای فراوان به خود دیده و از اتفاقات داخلی، اعم از اقدامات ملی و استقلال‌طلبانه گرفته تا اندیشه‌ورزی‌های اسلام‌گرایانه طرف مقابل تأثیرات فراوان پذیرفته و دوستی‌ها و دشمنی‌های بی‌بدیل شکل گرفته و دوران تلخ و شیرینی در مناسبات دوجانبه تجربه شده است.
یکی از ابعاد کنشگری آفریقا، توجه ویژه به نهادهای چندجانبه آفریقایی در سطح قاره یا در بخشی از آن است. در حال حاضر اتحادیه آفریقایی که در واقع تکامل سازمان وحدت آفریقا است، نهادی چند جانبه در روابط بین‌المللی است.
گزارش جدید آژانس توسعه بین‌المللی سازمان ملل می‌گوید کانون جهانی جدید افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، جنوب صحرای آفریقا یا آفریقای سیاه است که مردم به‌دلیل عوامل اقتصادی و کمتر مذهبی به آن می‌پیوندند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار هیأت ۶ نفره زنان، شامل وزرای کشور، خانواده، آموزش و پرورش، جوانان، بهداشت و آموزش عالی دولت نیکاراگوئه با وی، بر اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکای لاتین و نیکاراگوئه تاکید کرد.

مسئولان کشور آفریقایی سودان در پی سیل مرگبار که منجر به کشته شدن ده ها نفر شده است، حالت فوق العاده و آماده باش اعلام کردند.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در سفری رسمی و در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران می‌‎آید.