مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هیچ افزایشی در نرخ و پایه‌های مالیاتی طلا و جواهر صورت نگرفته است، گفت: فقط طلافروشان از اول دی ماه ملزم به اتصال به سامانه مؤدیان مالیاتی شده‌اند.
حتی بدون در نظر گرفتن خط فقر، دولت با عدم تعدیل مناسب معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۳، ماهانه حداقل حدود مبلغ یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان از جیب حقوق‌بگیران به ناحق برداشت خواهد کرد، زیرا با قبول تورم ۴۰ درصدی سال ۱۴۰۲، در ابتدای سال ۱۴۰۳ قدرت خرید کارمند مفروض در این نوشته از ۲۴ میلیون به حدود ۱۷ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
در چند سال اخیر سهم درآمدهای مالیاتی در منابع دولت افزایش یافته که عمدتا بر اثر محدودیت‌های تحریمی و کاهش منابع حاصل از صادرات نفت بوده است. در چنین شرایطی، دولت و مجلس باید سعی می‌کردند شفافیت بودجه را با انتشار اطلاعات فزاینده درباره جزئیات منابع و مصارف افزایش دهند تا باورهای تاریخی مردم درباره ضرورت پرداخت مالیات را تغییر دهند.
مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: از ۶۶ هزار واحد مسکونی خالی مربوط به سال ۱۴۰۰ تاکنون ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مالیات وصول شده که ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از آن امسال وصول شده است.
گرچه تامین مالی دولت از طریق اخذ مالیات از شهروندان به‌ طور کلی معقول‌ترین روش قابل تصور است، اما باید توجه کرد که در سایه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مباحث مربوط به مالیه عمومی نمی‌توان هر شیوه مالیات‌ستانی را به صرف تامین مالی برای دولت مورد تایید قرار داد.
یزان درآمد دولت به مقدار نفت صادرشده و قیمت جهانی نفت بستگی دارد. نه میزان صادرات و نه قیمت جهانی نفت ربطی به رابطه دولت و مردم ندارد و توافق عمومی را نمی‌طلبد. در ایران، منبع دیگر درآمد، یعنی مالیات تورمی هم، چنین خاصیتی دارد و بدون نیاز به اقناع مردم، دولت را تامین مالی می‌کند
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: سقف شمولیت اعمال حکم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به ۱۵۰ برابر میزان معافیت موضوع ماده ۸۴ افزایش پیدا کرد که این عدد معادل ۱۸ میلیارد تومان است.
طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، ۱۸ هزار خانه خالی به سازمان مالیات معرفی شده و با تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان، مالکان سایر خانه‌های خالی هم باید منتظر برگه مالیاتی باشند.
در بودجه ســال آینده عدد ۲۵۴هزار میلیارد تومــان فروش اوراق مالی یا اسناد مالی آمده اســت. اگر این عدد را با ارقام سال جاری یعنی 1۴0۲ جمع بزنیم این عدد خیلی بیش از عدد کل دولت قبلی است که اســناد خزانه یا اوراق قرضه فروخته بود.
در لایحه بودجه ۱۴۰۳، سهم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای دولت به بی‌سابقه‌ترین رقم در کل تاریخ کشور رسیده است و در مجموع ۴۶ درصد کل درآمد بودجه از محل مالیات های مستقیم تامین می‌شود.
براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و حتی وصول به موقع مالیات، بانک مرکزی مکلف به ایجاد دسترسی به سامانه‌های موجود از جمله "سیاق و سرآمد" برای سازمان امور مالیاتی کشور است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که در مدت اجرای برنامه هفتم توسعه وضع هرگونه تخفیف، ترجیح، بخشودگی، کاهش نرخ، معافیت و شمولیت نرخ صفر و اعطای اعتبار مالیاتی جدید به جز مواردی که منجر به افزایش یا رونق تولید و صادرات شود، ممنوع است.
مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: مالکان خودروهای لوکس بالای سه میلیارد تومان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات مهلت دارند.