علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

یک روش جدید مبتنی بر تصویربرداری MRI موسوم به DT-MRI با کمک هوش مصنوعی، ارتباطات غیرطبیعی مانند اختلال در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکراری را که منجر به علائمی می‌شوند که کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب آنها را دارند، ثبت می‌کند.
بزرگ‌ترین کوه یخ جهان پس از بیش از ۳۰سال گیرکردن در کف اقیانوس در حال حرکت است. این کوه یخ به‌نام A۲۳a در سال۱۹۸۶ از خط ساحلی قطب جنوب جدا شد، اما به‌سرعت در دریای ودل فرود آمد و تبدیل به یک جزیره یخی شد.
همراه اول برای نخستین بار در کشور از تکنیک پرتوسنجی به وسیله پرنده هدایت‌پذیر برای پایش چگالی توان امواج الکترومغناطیس در نقاط صعب‌العبور و بخش‌هایی که امکان دسترسی به آن ها نیست، استفاده کرد.
دانشمندان دانشگاه کمبریج نشان داده‌اند که قرار دادن محدودیت‌های فیزیکی روی یک سیستم هوش مصنوعی، - همانطور که مغز انسان باید در مواجهه با محدودیت‌های فیزیکی و بیولوژیک رشد و عمل کند، - ایجاد ویژگی‌هایی مشابه مغز ارگانیسم‌های پیچیده را ممکن می‌سازد.
منابع آگاه می‌گویند فناوری اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که توسط شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک عرضه شده است، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، آماده عرضه اولیه عمومی می‌شود.
مریخ از امروز (شنبه ۲۶ آبان) به مدت دو هفته از آسمان زمین محو می‌شود. این اتفاق به دلیل یک پدیده علمی به نام «پیوند خورشیدی» رخ می‌دهد.
شاید دانستن خیلی از نکته‌های علمی ظریف برای عامه مردم نه مهم باشد و نه تأثیری در پیشبرد امور روزانه‌شان داشته باشد، اما ممکن است به دانشمندان کمک کند مدل‌های آب و هوایی دقیق‌تری بسازند.
مطالعه‌ای که در اوایل ماه نوامبر در مجله Biology Letters منتشر شد، حکایت از آن دارد که تعداد گونه کوسه‌های خونگرم به مراتب بیشتر از آن چیزی است که دانشمندان تا پیش از این فکر می‌کردند.