عکس

عکس ها و فیلم ها و صداهای ماندگار و مستند ایران و جهان را در رسانه پرسون ببینید.

عکس پروفایل عید نوروز مثل لحظه ای که باغ، در ترنم ترانه شکوفا می شود، غرق در شکوفه می شود روزگارتان بهـار لحظه هایتان پر از شکوفـه باد.
سال نو مبارک
امیرعباس قاسمی

از یاد نرفته اید

یکی از سنت های های دیرینه پیش از نوروز، یاد کردن شهدا و اموات است و ایرانیان به این مناسبت در پنجشنبه و جمعه آخر سال به زیارت اهل قبور می روند.
این کاروان از هشتم دی ماه سالروز شهادت حضرت زهرا(س)آغاز و تا روز سیزدهم دی ماه سالروز شهادت شهید سلیمانی(ره) به مدت شش روز ادامه دارد.
در این طرح دو دستگاه کامیون به صورت سیار در سطح محله های شهر تهران اقدام به برپایی همخوانی قرآنی، سرود، سخنرانی و مداحی و توزیع بسته فرهنگی و اهدای یادبود با تصویر حاج قاسم سلیمانی(ره) و همچنین توزیع ماسک رایگان می‌نمایند.
شهرداری تهران با برگزاری جشنواره تخم‌مرغ‌های رنگی و نصب آن‌ها در سطح شهر تهران به استقبال نوروز سال ۱۴۰۰ رفته است.
شهر تهران در روزهای پایانی سال در زیر سایه کرونا حال و هوای نوروزی به خود گرفته است و مردم در بازار ها و خیابان ها مشغول خرید عید نوروز هستند.
بازار گل محلاتی واقع در بزرگراه محلاتی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازار‌های گل کلان‌شهر تهران بشمار می‌رود. بازار بزرگی که مملو از انواع گیاهان آپارتمانی و باغی و ابزارآلات و کلیه محصولات مرتبط با کشاورزی، گل‌های طبیعی و وسایل باغبانی است و هر ساله در آستانه‌ی سال نو شلوغ و پر رونق است.
«روستای پالنگان» یکی از دیدنی‌ترین روستاهای استان کردستان است که مردمان محلی به آن پلنگان نیز می‌گویند. پالنگان با معماری شگفت‌انگیز پلکانی و طبیعتی زیبا و بکر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است و لقب‌های «بهشت گمشده» و «ماسوله کردستان» دارد. روستای پالنگان از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان، نمونه‌ ارزشمندی از روستاهای پلکانی ایران است.


دورانی که خودروهای قدیمی و از نفس افتاده در گوشه پارکینگ‌های عمومی و خصوصی خاک می‌خوردند به پایان رسیده است. همین کلاسیک‌ها که زمانی در طرح تعویض خودرو‌های قدیمی با پراید تاخت زده می‌شد حالا ارزش صد چندانی و میلیاردی پیدا کرده‌اند و احیای آن‌ها به شغلی هیجان‌انگیز بدل شده است. گاهی تعمیر و بازسازی این خودرو‌ها چندین سال و با هزینه میلیاردی و با قطعات اصلی از کشور‌های سازنده انجام می‌شود. این گزارش نگاهی دارد به یک مرکز بازسازی کمیاب‌ترین خودرو‌های کلاسیک در شهریار.
مجتبی اسماعیل زاد

آسباد های تاریخی نشتیفان

در نشتیفان مجموعه ای باستانی از آسیا بهای بادی وجود دارد که به آن آسباد می گویند و یکی از بزرگترین مجموعه های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و همچنین از مجموعه آسبادهای تاریخی جهان محسوب می شود .آسبادها،از مهمترین سازه های مرتبط باموقعیت جغرافیایی و اقلیمی شهرخواف بوده و همواره نقش اساسی و ارزنده ای در معیشت مردم این دیار داشته است.این مکان به‌ عنوان یکی از جاذبه‌ های مهم گردشگری ایران بشمار می آید.
نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.

مسجد شعیا و امامزاده اسماعیل که در محله قدیمی خیابان هاتف اصفهان واقع شده است این روزها حال ناخوشی دارد و این بنای تاریخی رو به تخریب است.

بسیاری از کتیبه‌ها و دیوارهای این بنا آسیب دیده‌اند و محافظت درستی از آن صورت نمی‌گیرد. سقف گذر این بنای تاریخی نیز در حال فروریختن است که مدتی است که صرفاً با چند ستون چوبی و کمی گچ نگهداری شده است.
با وجود پیگیری‌های مکرر هنوز میراث فرهنگی و اوقاف برنامه مشخصی برای مراقبت، مرمت و بازسازی این اثر تاریخی ندارند. این بنای مذهبی متعلق به دوران سلجوقی و صفوی است که اولین مسجد اصفهان در دل امامزاده است و به ثبت ملی نیز رسیده است.


عکاسی ماکرو نوعی عکاسی از نمای نزدیک از سوژه‌های کوچک و ریز است که می‌تواند جزئیات قابل تشخیص و باور پذیری را به ما ارائه دهد. عکس‌های این مجموعه نمایی نزدیک و دیده نشده از اشیای محیط زندگی ماست.
در دومین روز از رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند که روز چهارشنبه (۲۹ بهمن) انجام شد؛ یگان‌های شناور ایران و روسیه عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده و اطفای حریق را تمرین کردند.
مجموعه امیر چخماق با قدمتی که به قرن نهم هجری قمری بازمی‌گردد، یادگاری از دوره تیموریان است. این مجموعه از مهم‌ترین مکان های دیدنی یزد به ‌شمار می‌رود و شامل شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار می‌شود.