خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ادامه مداخله آمریکا در امور داخلی عراق

ساختمان سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد

وزارت امورخارجه آمریکا در اظهارات مداخله جویانه در امور داخلی عراق اعلام کرد: از تمام طرف‌ها در عراق می‌خواهیم که سلاح‌های خود را به دولت تحویل داده و مسؤولانه رفتار کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به نقض آتش بس اعلام شده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت که ایران مجددا از دو طرف می‌خواهد ضمن پایبندی به آتش بس، گفت‌وگوهای خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر گیرند.
نادری در گفتگوی تلفنی با نایب رئیس مجلس ارمنستان:

مداخله کشورهای ثالث راه حل خوبی برای حل و فصل مسأله نیست

رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی(‌IPU‌) مجلس گفتگو و راه حل سیاسی را بهترین مسیر برای حل درگیری‌های قره‌باغ دانست و گفت: تهاجم و مداخله کشورهای ثالث راه حل خوبی برای حل و فصل مسأله نیست.
سعادتی در انتقاد به اظهارات وزیر خارجه سعودی:

ادعای ریاض تنها یک شوی سیاسی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد ادعای واهی ریاض علیه تهران راه بجایی نمی برد و صرفا شوی سیاسی است.
یک کارشناس بین الملل گفت: موازنه قوا به نفع آذربایجان تغییر کرده است این کشور با نزدیکی به اسرائیل و آمریکا و بهره ‌بردن از منابع نفتی خود را  تقویت کرده و این امر باعث شد موازنه قدرت به نفع آذربایجان تغییر کند.
۲۶ کشور جهان از جمله ایران، سوریه، روسیه، چین و عراق در بیانیه مشترکی با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی یک جانبه و ظالمانه آمریکا و برخی کشور‌های غربی علیه برخی کشور‌های مستقل جهان به مانع بزرگی برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده است، خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.
کارشناس غرب آسیا گفت: افزایش همگرایی در منطقه غرب آسیا برای امریکا مطلوب نیست و امریکایی ها نشان دادند در 17 سالی که در کشور عراق بودند تلاش بسیار زیادی کردند تا روابط عراق را با کشورهای همجوار از جمله عراق و سوریه کاهش دهند اما به هر طریق عراقی ها مجبور هستند با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشند.

نخست وزیر عراق روابط این کشور با ایران را خوب توصیف کرد و گفت: هیچ مشکل واقعی در مناسبات دو کشور وجود ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف در خصوص امنیت مرزیدولت های همسایگان شرقی کشور برای افزایش امنیت پایدار در مرزهای شرقی پیشنهادی عملی ارائه کرد.
کارشناس بین الملل و منطقه در گفت و گو با پرسون؛

تاثیر مداخله روسیه در آتش بس جنگ میان ارمنستان و آذرباییجان

کارشناس بین الملل و منطقه گفت: با توجه به نقش بی طرفانه ی روسیه و پیشنهاد مذاکره در جهت حل این مناقشه می تواند بسیار موثرباشد تا پس از ۱۸ سال آتش یک مناقشه و جنگ ادامه‌دار میان دو کشور ارمنستان و آذرباییجان به سمت صلح و زندگی مسالمت آمیز برود.

رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با پرسون:

اسراییل عاقبتی جز فروپاشی ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مساله سات مربوط به تمام انسان های آزاده ای که با زورگویی و چپاول و اقدامات ضد حقوق بشری رژیم جعلی اسرائیل مخالف هستند .
سفیر اسبق ایران در کویت در گفت و گو با پرسون:

هدف سعودی ها از جنگ یمن، گسترش نفوذ به باب المندب بود

سفیر اسبق ایران در کویت گفت: جمعیت بی نظیر یمن در شبه جزیره برای سعودی ها و آمریکایی ها غافلگیر کننده بوده است لذا دستور کار عربستان با کمک امارات در چند سال گذشته مبنی بر شکست قدرت انصارالله و محدودیت حوزه نفوذ در جزیره العرب و جدایی بخش جنوب یمن از بخش جوار بود.