خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا با توسعه همکاری‌های منطقه‌ای گفت: باز کردن پای رژیم صهیونیستی به عنوان یک عنصر بی ثبات کننده و تنش زا، در منطقه خلیج فارس، اقدامی خطرناک است.
ظریف در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه روسیه تاکید کرد:

باج به شغال نخواهیم داد

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما هیچ مشکلی برای بازگشت به تعهدات برجامی نداریم، ‌ گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه ابزار مذاکراتی برای آنها نخواهد داد و این اقدامات فقط وضعیت را برای آنها دشوارتر می‌کند.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

موضع برتر مقاومت یمن/ شروط انصارالله برای پایان جنگ

انصارالله شروط بلامنازعی را برای صلح طرح کرده است و در شرایطی این شروط را برای صلح و پایان جنگ قرار داده که در حال حاضر از لحاظ دفاعی و جنگی در مناطق یمن دست برتر را دارد و حملات مکرر به آرامکو، مناطق مختلف و قلب استراتژیک عربستان شرایط را برای رژیم آل‌سعود سخت کرده است.
دیدار و گفت و گوهای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در محل وزارت امور خارجه آغاز شد.
رئیس مجلس در دیدار نخست وزیر کره ضمن انتقاد صریح به وی گفت: اگر سفیر کره در بازار تهران از مردم سوال کند متوجه می شوید که ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است.
یادداشت/ منابع اطلاعاتی ـ امنیتی انصارالله بارها اعلام کرده اند که علاوه بر افسران سعودی، کارشناسان انگلیسی و آمریکایی نیز در پشت پرده رزم مارب حضور دارند و نیروهای معارض را هدایت می کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ترس از قدرت ایران، دلیل ایجاد ناامنی در منطقه

کی از اهدافی که آمریکایی‌ها در منطقه دنبال می‌کنند جلوگیری از استقرار و ثبات ایران در منطقه است. بخشی از بمباران‌ها و هدف قرار دادن برخی از مجموعه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران یا ارتش سوریه از این بابت است که آمریکایی‌ها علاقه‌مند به استقرار و ثبات حضور جبهه مقاومت در منطقه نیستند.
جو بایدن تلاش‌های آشتی‌جویانه‌ای که توسط پیشینیان خود آغاز شده را ادامه خواهد داد. با توجه به اعتبار جمعیتی و اقتصادی هند، این کشور نقشی اساسی در آسیا دارد. گنجاندن هند در استراتژی ایندو-پاسیفیک ایالات متحده و «کواد» در این راستا انجام می‌پذیرد.
به دنبال طرح گمانه‌زنی‌هایی درباره برنامه‌ریزی برای انجام دیدار نخست وزیر کره جنوبی با رئیس جمهوری اسلامی ایران،چنین موضوعی صحت ندارد و از سوی دفتر رئیس جمهوری برنامه‌ای برای این دیدار در نظر گرفته نشده است.
نخست وزیر کره جنوبی با تاکید بر این‌که از این به بعد تبادل‌نظر بین کره جنوبی و ایران باید در سطح بالا ادامه پیدا کند، گفت: سفرم به تهران نشان از اراده‌ی محکم کره جنوبی برای آینده‌نگری دوجانبه است.
معاون وزیر امور خارجه در گفتگو با پرسون:

آمریکا راهی جز خروج از عراق ندارد

آمریکا متحمل هزینه‌های بیهوده‌ای برای ماندن و حضور در عراق شده است و هرچه بیش‌تر بماند هزینه‌های سنگین‌تری را خواهد پرداخت. دولت آمریکا چاره ای جز این‌که از عراق خارج شود، ندارد چرا که خروج نیروهای اشغالگر از عراق مصوبه قانونی مجلس است و آمریکا دیر یا زود باید از عراق خارج شود و اگر زودتر برود هزینه‌ها برای او کم‌تر خواهد بود.
کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تحلیلی بر ناگفته‌های قرارداد 25 ساله تهران- پکن

چینی‌ها از تحریم انرژی فرار می‌کنند و ایران نیز به دنبال رهایی از تحریم اقتصادی است. با این قرارداد ما عملاً تحریم نیستیم و غربی‌ها هرچقدر ما را تحریم کنند برای ما اهمیتی نخواهد داشت.
واکاوی چین؛

تغییر مسیر اژدها

چین امروز برنامه‌ای دیده برنامه‌ای مبتنی بر توسعۀ مناطق دور از دریا به منظور ایجاد توسعۀ متوازن در پهنای گسترۀ جغرافیایی خود که به "یک کمربند- یک جاده" شهرت دارد...
تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفتگو با پرسون:

تعامل ایران و چین، توافقی از جنس برد- برد

امروز که بحث متنوع کردن شرکای اقتصادی ایران مطرح است و از چین به عنوان یک شریک اقتصادی یاد می‌شود این امید به وجود آمده است که بتوانیم با همکاری با یک قدرت بزرگ در شرق به عنوان بازیگر مؤثرتر در منطقه و فرامنطقه عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشیم. باید به این توافق و این صنعت از منظر اقتصادی و سیاسی نگاه کرد. اگر گفته می‌شود همکاری با چین برد-برد است و برای دو طرف منفعت دارد به دلیل منافع تعریف شده و ملموسی است که قابل توجه است.
شیوه برخورد برخی صاحب‌نظران سیاسی با توافق دولت با کشور چین در قالب قرارداد موصوف به تفاهم نامه 25 ساله ایران و چین، آنچنان عامیانه و غیر کارشناسی است که تحلیل عامیانه فروش جزایر به چین یا...در قیاس با ان تحلیل‌ها تخصصی‌تر جلوه می‌کند.
محمد جوادظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سومین مرحله از سفر خود به کشورهای آسیای مرکزی و پس از دیدار با مقامات کشورهای ازبکستان و قرقیزستان امروز در نورسلطان ( آستانه) با مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.