احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

دختران کم‌حجاب کشورم هم عرض کنم که آنها هم باید خودشان را آماده کنند تا هر لحظه در خیابان گزارشگر تلویزیون جلوی‌شان را بگیرد و به عنوان فرزند این کشور از آنها در مورد انتخابات بپرسد. دخترانی که در این روزها مورد سوال قرار می‌گیرند، همان‌هایی هستند که برخی با دیدن‌شان استغفراللهی می‌گویند و نگران خون شهدا می‌شوند.
«اختیارات دولت کم است» این جمله که در ماه‌های اخیر بار‌ها شنیده شده، یادآور جمله اعتراضی محمد خاتمی است که گفته بود «من یک تدارکاتچی بودم». اگر اختیارات رئیس‌جمهور کم است پس این همه تکاپو برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری برای چیست؟
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: احتمال آمدن سیدابراهیم رئیسی بر اساس شواهد روز به روز در حال افزایش است و به نظر می‌رسد وی بر اساس تکلیف و مصلحت بهترین تصمیم را خواهند گرفت.
مرتضی الویری در جلسه‌ای گفته است: گزارش‌های متعددی به‌وسیله تلفن به ما داده می‌شد که در زمان رأی‌گیری جمعیت زیادی پشت صندوق‌های رأی جمع می‌شدند، ولی اجازه داده نشد که این‌ها حضور پیدا کنند، رأی بدهند. در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، گزارش به ما دادند که «گفته‌اند تعرفه‌ها تمام شده»؛ و اینکه چرا تمام شده [نمی دانیم]، درحالی‌که چند میلیون تعرفه اضافه چاپ شده بود؛ این‌ها محل تردید است.
رفتارهای اخیر شورای نگهبان یا انتشار خبری در تلویزیون مبنی بر مشارکت 32 درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری همه از تلاش سازمان‌دهی شده به منظور ناامید کردن مردم از حضور در انتخابات حکایت دارد. این تلاش یقینا بر خلاف نیاز امروز کشور و سیره رهبران ایران است.
یکی از زیرمجموعه‌های شاخص حقوق بنیادین، آزادی مذهب است. دیدم که نماینده زرتشتی شورای شهر یزد نوشته که به عنوان عدم التزام به اسلام رد صلاحیت و از نامزدی محروم شده است! با وجود چنین وضعی هزینه توسعه اقتصادی در ایران بسیار بالا خواهد بود.
نشست روز شنبه «جبهه اصلاحات ایران» میزبان محمد شریعتمداری بود که این روزها علاوه بر حضور در کسوت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 19 رای به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح است. شریعتمداری در این جلسه آدرس‌هایی از دولتی که در نظر دارد ارائه کرد؛ دولتی که او نام آن را «دولت سوم خاتمی» گذاشته است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه ملت فلسطین از یک توانمندی بالایی برای دفاع از خود برخوردار است، گفت: دیپلماسی میدانی شهید سلیمانی موجب افزایش توانمندی جبهه مقاومت به لحاظ دفاع و تهاجم شده است.

علی مطهری گفت: درباره بحث خانم ها و ورود به استادیوم، به نظرم این چیزی نیست که اینقدر مهم بشود. می توان جایی را در استادیوم تعبیه کرد و خانمها از محل رفت و آمد مجزا بیایند و بروند.
رئیس خانه احزاب ایران در نامه ای خطاب به رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشت: خانه احزاب ایران، رسانه ملی را به رعایت بی‌طرفی کامل در تنظیم برنامه‌ها و اختصاص زمان و فرصت برابر به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دعوت می‌کند.

با توجه به این مصوبه و محدودیت هایی که ایجاد کرده‌اند قطعا انگیزه لازم برای مشارکت و حضور در انتخابات وجود نخواهد داشت؛ با محدود کردن این عرصه رقابت، اگر رقابت به صورت متوازن نباشد، طبعا انگیزه لازم برای مشارکت و حضور همه جناح‌های سیاسی وجود نخواهد داشت همچنین باید به این نکته هم توجه داشت که چه کسانی قرار است به اصطلاح تأیید شوند و آرایش صحنه سیاسی کشور در زمان انتخابات چگونه خواهد بود.
دبیرکل ائتلاف کاندیداهای مستقل مطرح کرد:

اولویت منافع ملی در سیاست‌گذاری به دور از علایق شخصی و جناحی

دبیرکل ائتلاف داوطلبان مستقل گفت: اولویت دادن به منافع ملی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های عمومی، به دور از منافع غیرقانونی شخصی، جناحی، گروهی و توقعات غیرقابل توجیه از محورهای مورد تاکید این ائتلاف است.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی نمی‌تواند بدون سیاست داخلی کامل باشد،‌ گفت: جنبه‌های داخل و خارج کشور در یک چارچوب کلی باید تعریف شود و به سمت جلو حرکت کند.

سبزعلیپور در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش دوم

مدیرنماها، مردم را از فضای انتخابات دلسرد کردند

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: خیانت و عملکرد بد مدیرنماها با حقوق‌های نجومی است که باعث دلسردی مردم از انتخابات شده است. کسانی که به جیب خود فکر می‌کنند؛ منافع ملی را فدا می‌کنند.
آقای عراقچی به طور خاص باید مراقب باشد اگر حرف‌های بیش از حد خوشبینانه بزند، آسیبی جدی می‌تواند به کار و کاسبی و روح و روان مردم بزند که جبران‌ناپذیر است، بنابراین باید ایشان بیشتر احتیاط کند و مردم را بیخود امیدوار نکند.

متولیانی که فقط شأن نظارتی دارند به‌گونه‌ای مصوبه می‌گذارند و سخن می‌گویند و استمرار استصواب را حتی در مناظرات هم جاری می‌دانند که هرکس بشنود متوجه می‌شود که قصه چیست. می‌ترسیم به همین شیوه پیش برود، رای‌دهندگان را هم ممیزی کنند!
شورای نگهبان که تا این حد در تشخیص صلاحیت مورد نظر خودش دچار خطا می‌شود، اکنون می‌خواهد اختیارات خود را برای رد صلاحیت تا پایان انتخابات نیز ادامه دهد. معلوم نیست چرا مثل مجلس تا روز سوگند خوردن و تأیید اعتبارنامه انجام نمی‌دهد؟ اتفاقاً سوال اینجاست که چرا به بعد از نمایندگی و ریاست جمهوری تعمیم نمی‌دهند؟ که اگر بدهند خوشمزه می‌شود، زیرا منطق شورای نگهبان بر همین اساس است.