سبک معماری مدرن میان سده در دکوراسیون داخلی منزل

اگرچه سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منزل، سبکی است که در چند سال اخیر از چرخه ترندها بیرون نرفته است؛ اما می‌توان تحولاتی که این سبک در اواسط قرن بیست داشت را بررسی کرد تا ایده‌‎هایی جدید برای پیاده‌سازی سبک معماری مدرن میان سده در دکوراسیون داخلی منزل به دست آورد.
تصویر سبک معماری مدرن میان سده در دکوراسیون داخلی منزل

به گزارش سایت خبری پرسون، حالا که همه به سبک مدرن علاقه نشان داده‌اند ما می‌توانیم کمی متفاوت عمل کنیم و اشکال ارگانیک را به سبک مدرن تزریق کنیم. در ادامه راهنماتو به شما خواهد گفت که چگونه با کمتری هزینه و وقت می‌توانیم سبک مدرن میان سده را در دکوراسیون داخلی منزلتان اجرا کنید.

1

سبک مدرن میان سده Mid-Century Modern چیست؟

ممکن است سبک مدرن میان سده را با سبک مدرن اشتباه بگیریم، اما بیشتر در نام نه در تصویر نهایی‌ای که از خانه خود می‌بینیم. نکته جالب این است که سبک مدرن میان سده انعکاس تحولاتی بود که مردم اروپا و آمریکا پس از جنگ جهانی دوم با چشم‌های خود دیده و با وجودشان حس کرده بودند.

حالا کشور آمریکا تبدیل به کشوری برای دست یافتن به آرزوهای بزرگ شده بود و اکثر مردم اروپا به آن مهاجرت کرده بودند. اما، مشکلی بزرگ وجود داشت، و آن این بود که خانه‌ها کوچک می‌شدند!

1

وقتی مردم در خانه‌هایی کوچک‌تر زندگی می‌کردند، لازم بود که در طراحی منازل و حتی اساس‌ها تغییراتی به وجود آید. پس از به وجود آمدن آن تغییرات، سبک جدیدی شکل گرفت که کارا گرینبرگ در کتاب «مدرن میان سده: مبلمان دهه 1950 (رندوم هاوس)» آن را سبک مدرن میان سده نام‌گذاری کرد.

1

سبک مدرن میان سده در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

اواسط دهه 1950 بود که جنبش جدیدی در طراحی و دکوراسیون منازل به وجود آمد و آن سبک مدرن میان سده بود. وقتی افراد به خانه‌هایشان که بر اساس این سبک طراحی شده بود می‌رفتند با خطوطی تمیز، گوشه‌هایی نه چندان تیز و استفاده از انواع متریال روبه‌رو می‌شدند که دست آن‌ها را برای اضافه یا کم کردن عناصر متفاوت باز می‌گذاشت.

همین تلاطم میان ویژگی‌ها و انعطافی که در سبک مدرن میان سده وجود دارد باعث شده است که آن را سبکی بی‌زمان در نظر بگیرند. سبکی که نه تنها از چرخه طراحی‌های ترند خارج نمی‌شود، بلکه می‌تواند خود را با متریال و الگوهای جدید تطبیق داده و به روز رسانی شود.

1

در واقع می‌توان گفت از زمان به وجود آمدن و به رسمیت شناخته شدن سبک مدرن میان سده، این سبک فضایی داشت برای انعکاس اعتقادات، فرهنگ و شیوه زندگی مردم. به همین خاطر است که می‌توان در عصر جدید به هنگام بهره‌گیری از مفاهیم این سبک، روحِ حاضر در جامعه‌ای خاص را به آن وارد کرد و از هیچ چیز نترسید.

1

ویژگی‌های اصلی سبک مدرن میان سده در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

چیزی که می‌تواند سبک مدرن میان سده را از سبک‌هایی مثل مدرن، مینیمال و معاصر ویژگی‌های آن است. در واقع، ویژگی‌های این سبک کمی با دیگر سبک‌ها تفاوت دارد. اگرچه قرار است همه چیز ساده و کاربردی باشد و پرداخت‌ها منظم، اما می‌توان ظرافت سبک کلاسیک را به آن افزود و در خاطرات گذشته‌ها و نفوذ عمیق سبک کلاسیک قدم زد. در ادامه به اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک مدرن میان سده پرداخته می‌شود.

1

1. رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میان سده

علی رغم سبک مدرن و مینیمال که رنگ‌ها باید روشن و خنثی باشند و نباید از رنگ‌های متضاد در آن استفاده کرد، در سبک مدرن میان سده می‌توانیم از تک رنگ‌ها، رنگ‌های متضاد و گرم و سرد نیز استفاده کرد. در واقع وقتی شما پیرو این سبک باشید می‌توانید با طیف وسیعی از رنگ‌ها کار کنید و نگران هیچ چیز نباشد. حال می‌توانید در بخشی از خانه سایه‌ای روشن‌تر از یک رنگ را انتخاب کرده و در بخش دیگر سایه‌ای تیره‌تر از همان رنگ را به کار ببرید تا جنب‌وجوشی خاص به فضای خانه‌تان ببخشید.

در این سبک شما می‌توانید در میان رنگ‌های هم‌سایه‌ای که انتخاب کرده‌اید رنگی متضاد انتخاب کنید تا آن را برجسته کنید و در عین حال ظرافت و شیکی خاصی به محیط خانه‌تان ببخشید. به‌عنوان مثال می‌توانید از یک مبل قرمز رنگ در حالی استفاده کنید که همه چیز کرم و بژ است. در واقع شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های اشباع شده انفجاری از رنگ به وجود آورید.

1

2. اشکال هندسی در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میان سده

یکی از نقاط مشترکی که سبک دکوراسیون مدرن میان سده را با سبک مدرن پیوند می‌دهد، استفاده از اشکال هندسی است. اگر به دهه 50 و 60 میلادی فکر کنید روی دیوارها و اطراف شهر طرح‌هایی گرافیکی خواهید دید، طرح‌هایی که وارد خانه‌ها به سبک مدرن میان سده می‌شده‌اند. اما، در سبک مدرن میان سده، درست مثل سبک مدرن از خطوط تمیز و راست استفاده می‌شود که به شکلی دقیق و منظم کشیده شده‌اند. از طرفی می‌توان از فرم‌های هندسی متفاوتی که در سبک مدرن استفاده می‌شود نیز در سبک مدرن میان سده استفاده کرد.

1

3. نورپردازی در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میان سده

برای نورپردازی خانه‌هایتان به سبک مدرن میان سده قرار است کمی زیبایی‌شناسانه‌تر از سبک مدرن عمل کنید. اگرچه در سبک مدر میان سده درست مثل سبک مدرن باید از فضای داخل خانه و بیرون را با پنجره به یکدیگر مرتبط کرد و با استفاده از پرده‌های توری و شفاف، نور و روشنایی روز را به خانه دعوت کرد، اما سبک مدرن میان سده کمی هوشمنداته و هنرمندانه‌تر عمل می‌کند.

این سبک روشنایی، درخشانی و براق بودن نور در سبک معماری مدرن را می‌گیرد و به آن ظاهری هنری می‌بخشد و نورپردازی را تبدیل به اثری هنری می‌کند. این مساله تا جایی ادامه پیدا می‌کند که این روزها در بازار لوسترهایی با نام Mid-Century Modern به فروش می‌رسد.

1

4. استفاده از اکسسوری در دکوراسیون منزل به سبک مدرن میان سده

علی‌رغم سبک معماری مدرن که استفاده از اکسسوری‌ها را به حداقل می‌رساند، سبک معماری مدرن سده میانه راه‌های زیادی برای انتخاب یک اکسسوری در دکوراسیون داخلی منزل پیش پای شما می‌گذارد. مثلا در این سبک می‌توان یک بوم نقاشی بزرگ و زیبا را به‌عنوان نقطه کانونی منزل به حساب آورد. یا می‌توان به جای استفاده از اکسسوری‌های تزئینی کوچک، از مبلمان و اساس‌های بزرگی استفاده کرد که برجسته هستند.

1

از طرفی برای اضافه کردن حس‌وحال شخصی و هوای گذشته‌ها می‌توان از اکسسوری‌های وینتیج استفاده کرد، مثل عتیقه‌ها یا میزهای قهوه‌خوری زیبا. بعلاوه، اضافه کردن اکسسوری‌هایی مثل گل و گلدان که می‌تواند به ارگانیک شدن فضا کمک کند نیز در سبک معماری مدرن میان سده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نهایت می‌توان از سنگ‌های مرمر بزرگ و آن سبک مجسمه‌هایی که در دهه 50 و 60 میلادی ساخته می‌شد نیز برای روح بخشیدن به خانه به وفور استفاده کرد.

1

در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میان سده از چه متریالی استفاده می‌شود؟

برای نام بردن متریالی که در سبک مدرن میان سده از آن استفاده می‌شوند، بهتر است به تاریخ برگردیم. در آن دوره مردم به سراغ متریالی ارزان بودند که به صورت انبوه به تولید رسیده بود، اما روی دست مانده بود. از طرفی در آن دوره‌های پس از جنگ جهانی دوم، مصرفی گرایی به اوج خود رسیده بود. بنابراین، متریالی بیشتر مورد استفاده قرار گرفت که نسبت به گذشته غیرمتعارف بودند، اما به شدت مقرون به صرفه در می‌آمدند.

1

با توجه به این مسائل متریال مورد استفاده در سبک مدرن میان سده پلاستیک، فلز، شیشه، وینیل، تخته سه لا، فلکسی گلاس و لوسیت بودند که روزبه روزدر تولید آن پیشرفت حاصل می‌شد و آزمایش‌های فراوانی در این زمینه انجام می‌گرفت. در عین حال مواد مورد استفاده باید تازگی خود را حفظ کرده و نشانی از نوظهور بودن در خود می‌داشتند.

1

مشخصه‌های سبک مدرن میان سده در دکوراسیون داخلی منزل

حال که با بررسی ویژگی‌های سبک مدرن میان سده متوجه ماهیت آن شدیم و تفاوت آن از سبک مدرن را فهمیدیم بهتر است بدانیم که چه مشخصه‌هایی در سبک مدرن میان سده وجود دارد که حضور این سبک در دکوراسیون داخلی منزل ما را تثبیت می‌کند:

1.استفاده از مواد و وسایلی که در دهه 50 میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

2. استفاده از لامپ‌های چندلایه و نورپردازی به شکلی هنرمندانه.

3. استفاده از مبلمان انتزاعی و عجیب و غریب.

4. جلوگیری از بهم ریختگی محیط اطراف و استفاده کمتر از وسایل غیر ضروری.

5. استفاده از چوب یا متریالی مثل اکریلیک.

6. استفاده از کوسن‌های طرح‌دار برای به حرکت درآوردن حس‌وحال خانه.

منبع: راهنماتو

636928