سخنگوی سازمان ثبت اسناد:

حفظ محرمانگی، علت همکاری نکردن سازمان ثبت با سامانه اسکان

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره همکاری نکردن این سازمان در تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان گفت: در زمینه نحوه ارسال اطلاعات از قوه قضاییه کسب تکلیف کردیم که براین اساس مرکز آمار و فناوری اطلاعات اعلام کرد که مطابق قوانین موخر اطلاعات باید ارائه شود.
تصویر حفظ محرمانگی، علت همکاری نکردن سازمان ثبت با سامانه اسکان

به گزارش سایت خبری پرسون، صفدر کشاورز روز چهارشنبه در نخستین نشست خبری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه به تازگی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که سازمان ثبت اسناد و املاک کمترین همکاری را در خصوص سامانه املاک و اسکان داشته و به وظایف قانونی خود عمل نکرده و این موضوع باعث شده است تا وزارت راه و شهرسازی در انجام وظایف خود در حوزه سامانه املاک و اسکان و خانه‌های خالی دچار مشکل شود، گفت: با توجه به حفظ محرمانگی در سال ۱۳۹۸ آیین‌نامه‌ای در قوه قضاییه مبنی بر نحوه تبادل اطلاعات با سایر دستگاه‌ها تصویب و مقرر شد هرگونه تبادل اطلاعات از طریق مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه انجام شود.

وی ادامه داد: البته هیاتی با عنوان «هیات تشخیص» متشکل از معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور و رئیس دستگاه مربوطه وظیفه تایید و تصمیم‌گیری در این رابطه را داشتند.

وی افزود: در قوانین بعدی از جمله قانون دوام و با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، موجب شد تا در زمینه نحوه ارسال اطلاعات از قوه قضاییه کسب تکلیف کنیم که براین اساس روز گذشته مرکز آمار و فناوری اطلاعات اعلام کرد که مطابق قوانین موخر اطلاعات باید ارائه شود.

کشاورز اظهار داشت: در مرحله نخست اطلاعات ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار پلاک ثبتی به حفاظت سازمان تحویل داده شد و در مرحله بعد نیز قرار است اطلاعات سه تا پنج میلیون پلاک ثبتی با کمک معاونت فناوری اطلاعات ویرایش و آماده تحویل شود.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ماموریت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد و افزود: ۲۱ میلیون سند تک برگ و مابقی دفترچه‌ای هستند که بنا داریم همه اسناد را ه اسناد تک برگ تبدیل کنیم.

وی به ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ شرکت تجاری و موسسه غیرتجاری به ثبت رسیده است و همه فرایند ثبت این شرکت‌ها به صورت تمام الکترونیک انجام می‌شود.

کشاورز درباره اجرای مفاد اسناد رسمی اضافه کرد: اجرای اسناد رهنی، مهریه، چک، قراردادهای داخلی بانکی توسط واحد اجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌شود و تاکنون پرونده‌های باقیمانده اجراییه در این بخش حدود ۴۳۰ هزار پرونده اجرایی است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اعتباربخشی به عقود قراردادهای مردم، افزود: اکنون ۸۵۴۴ سردفتر اسناد رسمی، ۲۴۱۰ سردفتر ازدواج، ۲۳۴۵ سردفتر ازدواج و طلاق در سراسر کشور وجود دارد همچنین ۶۸۰۲ دفتر یار در این دفاتر شاغل هستند.

وی درباره مجموع اسناد تنظیم شده در این دفاتر گفت: سال گذشته ۱۹ میلیون انواع اسناد رسمی در این دفاتر تنظیم شد و از ابتدای امسال نیز حدود ۱۲ میلیون سند صادر شده است.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه املاک اتمام حدنگاری و انجام تکالیف قانون حدنگاری را در اولویت قرار داده است همچنین در ادامه، اقدام دیگر باقیمانده تبدیل سوابق فیزیکی به الکترونیکی نیز در دستور کار قرار دارد که تاکنون چهار استان الکترونیک شده است.

وی افزود: بازطراحی سامانه‌های موجود و کاهش دخالت کاربران در ارائه خدمات نیز در دستور کار قرار دارد همچنین در دفاتر اسناد رسمی بازطراحی ثبت سامانه خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دست اقدام قرار دارد تا در حوزه‌های مختلف خدمات به صورت غیرحضوری ارائه شود.

منبع: ایرنا

560397