ایران مقتدرانه می ایستد

با مواضع قاطعی که جمهوری اسلامی ایران درباره موضع گیری چین و روسیه اتخاذ کرد، این مساله برای همه مشخص شد که ایران بر این سیاست ثابت و بر این اصول استوار ایستاده است و هیچ گاه بنا نیست که از مسائل مربوط به حاکمیت ملی خود کوتاه بیاید.
تصویر ایران مقتدرانه می ایستد

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان در یادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران همیشه و در هر شرایطی نسبت به حاکمیت ملی و ارضی خود تحت هیچ شرایطی مسامحه نکرده است. این نظام با هر قدرتی در هر سطحی برخورد جدی داشته و به هیچ عنوان در برابر تمامیت ارضی خود کوتاه نیامده است. حال اینکه این قدرت های مداخله جو اروپایی باشند و یا چین و روسیه. چرا که مساله ارضی و حاکمیت ملی مساله ای است که به هیچ عنوان کشوری نسبت به آن کوتاهی نمی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز همین طور در برابر خاک خود رفتار می کند.

با مواضع قاطعی که جمهوری اسلامی ایران درباره موضع گیری چین و روسیه اتخاذ کرد، این مساله برای همه مشخص شد که ایران بر این سیاست ثابت و بر این اصول استوار ایستاده است و هیچ گاه بنا نیست که از مسائل مربوط به حاکمیت ملی خود کوتاه بیاید. امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مدت هاست که ادعایی را در مورد جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس مطرح می کنند و جمهوری اسلامی ایران جواب قاطع و محکمی به شیخ نشین های خلیج فارس در این ارتباط داده است.

به نظر می آید ایران باید در سیاست خارجی خود اصول جدیدی را در ارتباط با منطقه خلیج فارس تهیه و تدوین کند که در این منطقه کشورهای عضو خلیج فارس بدانند که امنیت یک مقوله همکاری دسته جمعی است که در این برایند تعریف می شود و امنیت نه قابل خریداری است و نه قابلیت واردات دارد. بلکه همکاری کشورهای مختلف منطقه باعث ایجاد امنیت می شود. کشورهای منطقه باید به این درک برسند که امنیت یا برای همه وجود دارد و یا هیچ کشوری در منطقه امنیت نخواهد داشت. ثبات، رشد و توسعه و عمران یا برای همه است و یا اینکه برای هیچ کس نخواهد بود.

کشورهایی که بخواهند برخلاف این اصل حرکت کنند باید عواقب آن را بپردازند. کشورهایی مانند چین و روسیه هم باید بدانند که اگر قصد دارند در منطقه حاضر شده و سرمایه گذاری امنی در منطقه انجام دهند و با مشارکت کشورهای منطقه توسعه و عمران را تجربه کنند، باید به مقوله امنیت نگاهی جدی داشته باشند و بدانند که جمهوری اسلامی ایران یک کشور بزرگ پیرامون خلیج فارس است و اصلا نمی توانند این موضوع را نادیده بگیرند. چرا که اگر جمهوری اسلامی ایران در این معادله توسعه نباشد قطعا در بخش دیگر در منطقه نیز نمی تواند این امنیت را ایجاد کنند.

ایران معتقد است هم کشورهای منطقه و هم روسیه و هم چین یک تجدید نظر کلی و عمیقی در سیاست خارجه خود انجام دهند تا حال که آمریکا به حضور غیر مسئول پایان داده؛ بتوانند امنیت را در منطقه برقرار کرده و به سمت رشد و توسعه کشورهای اسلامی گام بردارند. امیدواریم راه غلط گذشته که توسط آمریکا ایجاد شد و با توسل به اختلافات داخلی انرژی منطقه هدر می رفت و اختلاف و درگیری و جنگ وجود داشت جای خود را به همکاری و اجرای برنامه های توسعه در منطقه بدهد که امنیت آفرین خواهد بود.

ایران باید با قدرت و قاطعیت پیگیر برقراری توازن امنیتی مثبت باشد. ایران که دست دوستی و برادری خود را به سمت کشورهای مسلمان دراز کرده باید جواب مثبت و برادرانه هم دریافت کند نه اینکه جمهوری اسلامی ایران برخورد برادرانه داشته باشد اما از کرانه شرقی و ساحل جنوبی برخی کشورها همچنان به سیاست عناد و دشمنی علیه ایران ادامه دهند.

منبع: آرمان ملی

504014

مطالب مرتبط