چالش جدی برجام

از مذاکراتی که دولت جدید با آمریکا کرد تنها یک چیز به دست آمده آن هم احتمال بازگشت آمریکا به برجام و این امتیاز بود که اکنون در بخشی از جناح تند آمریکا نسبت به آن صحبت هایی در باب فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا به گوش می رسد. 
تصویر چالش جدی برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: رسانه های گوناگون در مسیر تولید خبر و ایجاد جذب مخاطب در ســرویس های گوناگون خبــری از منابع مختلف بهره می برند اما آنچه که در صحنه رسمی و در حوزه تحلیلی باید مورد توجه قرار گیرد این است که هم ایران و هم ایلات متحده آمریکا هرگونه تفاهم و توافق اولیه ای را به رغم شایعات گوناگون در حوزه های رسمی و غیر رسمی رد کرده اند.

به طور رسمی چه بلینکن در وزارت خارجه آمریکا و چه منابع رسمی در تهران در وضعیت کنونی رســیدن به یک توافق کوتاه مدت یا حداقلی را نیز نفی می کنند. آنچه که در تحلیل هم باید بدان توجه کرد آن است که چه برای دولت نئودموکرات بایدن که از اندیشه های اوباما تاثیر می پذیرد و در وضعیت انتخابات ۲۰۲۴ به سر می برد؛ اکنون هر توافقی که منجر به ایجاد فضای تنفســی برای دولت حاکم بر تهران شود از سوی اعضای حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه نفی می شود و به جای ایجاد امتیاز در انتخابات ۲۰۲۴ می تواند به یک نمره منفی برای تیم دموکرات بایدن تلقی شود.

از طرف دیگر در تهران نوعی حاکمیت یکدست به وجود آمده است. این یکدستی معطوف به گفتمانی به نام گفتمان انقلابی است که هر گونه ایجاد حرکت برای دستیابی به توافقی کمتر از برجام می تواند این گفتمان انقلابی را از درون دچار گسل هایی و فعال شدن آنها نماید. هم اکنون همین گفتمان با توجه به موضع گیری های عربستان و کشورهایی مثل امارات متحده عربی تلاش کرد از نزدیکی به این کشورها به عنوان دســتاورد اســتفاده کند در حالی که در عمل با چالش جــدی در برابر گفتمان های رقیب قرار دارد. چرا که ایــن گفتمان انقلابی و متکی بر ارزش های انقلابی اســت که دهه هاســت آن را مورد توجه قــرار می دهد و دولت هــای روحانی، احمدی نژاد، خاتمی و هاشمی را تحت پرسش جدی و چالش قرار داده است اکنون با عربستانی از در مصالحه در آمده و با اماراتی ارتباط گرفته که هم جنبه های تجددگرایی و غرب منشی آنها افزایش پیدا کرده و هم رسما با تل آویو ارتباط خود را آشکار ساختند.

فلذا اگر در این وضعیت مانند دولت بایدن و حتی بسیار سخت تر از آن این گفتمان در دستاوردی به ظاهر در توافق با آمریکایی دست یابد که در ظاهر به هیچ وجه قابل اعتماد نیســت تفسیر و توجیه او برای جامعه مخاطب و گفتمان های رقیب چگونه صــورت خواهد پذیرفت؟

فلذا هم از نظر موضع گیری های رســمی که اکنون آمریکا علنا می گوید برجام در رده های نخست دستور کار دســتگاه سیاست خارجی آمریکا نیست و بالاطبع آن را در ســال ۲۰۱۵ پایان یافته می دانــد و تنها به یک توافق جدید می اندیشــد که بتواند امتیازات بیشــتری بگیرد و هم در تهران گفتمان انقلابی که بــه هر تقدیر اگر چه حتی پذیرفته اســت تا پرونده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی حل شود تا به برجام باز گردد این درخواست نیز مورد پذیرش واقع نشده است.

هنوز آمریکا آنچه را که ایران خواســته به انجام نرسانده و تازه اینکه آمریکا می خواهد بدون هیچ هزینه ای به برجام بازگردد و درصدد است مکانیسم ماشــه را فعال و ایران را تحت فشار بیشــتری قرار دهد. لذا از مذاکراتی که دولت جدید با آمریکا کرد تنها یک چیز به دست آمده آن هم احتمال بازگشت آمریکا به برجام و این امتیاز بود که اکنون در بخشی از جناح تند آمریکا نسبت به آن صحبت هایی در باب فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا به گوش می رسد.

منبع: آرمان ملی

489103