رئیسی:

مشوق های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود

رئیس جمهور گفت: باید گره های ذهنی که در رابطه با تشکیل خانواده، فرزندآوری و افزایش جمعیت وجود دارد باز شود که این در گروی تبیین و اقناع رسانه ها اعم از مکتوب، دیجیتال، رسانه ملی است.
تصویر مشوق های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس جمهور در مراسم اعطای دومین جایزه ملی جوانی جمعیت که به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان صبح امروز -۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳- در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: توجه به خانواده و محور بودن خانواده بسیار مهم است همه این مقولات مورد تأکید دین و فرهنگ دینی ما و سیاست های مصوب و ابلاغی نظام و قانون و نیاز جدی کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: باید گره های ذهنی که در رابطه با تشکیل خانواده فرزندآوری و افزایش جمعیت وجود دارد باز شود که در گروی تبیین و اقناع رسانه ها اعم از مکتوب، دیجیتال، رسانه ملی و چهره ها و انسان رسانه هاست.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پاسخ این سخن که ازدواج کردن و بچه دار شدن با این وضع اقتصادی چه می شود را خدا داده است: یغنعهم الله من فضله به هر که می گویی ازدواج کن می گوید پس وضع مالی چه می شود؟ خدا می گوید هیچ کس را ندیده ایم که وضع مادی اش بعد از ازدواج بدتر شده باشد این نیاز به اقناع دارد و باید کسانی که نفوذ کلام دارند بگویند.

مشوق های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود

آیت الله رئیسی بیان کرد: موضوع فرزندآوری دارای ابعاد فرهنگی و اقتصادی است؛ فرهنگ‌سازی، اقناع افکار عمومی و باز کردن گره‌های ذهنی در جوانان و نوجوانان امر بسیار ضروری است. همواره تاکید کرده‌ام که وام ازدواج، وام اشتغال، وام مسکن جز موارد ممتازی است که نظام بانکی باید همت بیشتری نسبت به آن داشته باشد.

رئیس جمهور اذعان کرد: باید امکانات و مشوق‌هایی برای کسانی که فرزند بیشتر می‌آورند در نظر گرفته شود. از سوی دیگر باید در ضمن اجرا، بازنگاهی در اثربخشی و سهم مشوق‌ها در فرزندآوری بررسی شود. تشویقی که بیشتری سهم را دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بخشی که نقش چندانی ندارد در اصلاحات قانون اصلاح شود.

کیفیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رصد شود

وی تصریح کرد: من به سلیقه خودم و تجربه ای که در این مدت داشتم معتقدم پرداخت وام ازدواج به موقع می تواند بیشتر نقش داشته باشد در این که ازدواج صورت و ازدواج شکل بگیرد و به دنیالش حتما فرزندآوری صورت خواهد گرفت؛ در عین اینکه منکر تشویق های دیگر هم نیستیم
باید بررسی کارشناسی شود که سهم هر یک از تشویق ها در فرزندآوری مشخص شود.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: ستاد جمعیت نقش ستادی دارد یعنی رصد کردن کیفیت اجرای قانون از ناحیه دست اندرکاران؛ ستاد باید علی الدوام رصد کند ببیند کدام دستگاه وظیفه اش را انجام می دهد و کدام دستگاه انجام نمی دهد؛ هر چند یک بار رصد شود ببینیم کجا هستیم و چه قدر توانسته ایم دغدغه ای که رهبری فرمودند، توفیق داشته ایم اگر عدم موفقیت بود، ببینیم کجاست نه بعد از یک سال بلکه حداقل فصلی بررسی شود که تا پایان سال ببینیم چه میزان موفق بوده ایم.

منبع: مشرق

669074