فاجعه: ببینید چطور سودجویان تایر و لاستیک ساییده را نو میکنند؟/ فیلم

ببینید چطور و چگونه سودجویان تایر های مصرفی و ساییده و از بین رفته را نو و به بازار روانه میکنند.
تصویر فاجعه: ببینید چطور سودجویان تایر و لاستیک ساییده را نو میکنند؟/ فیلم

به گزارش سایت خبری پرسون، در برخی کارگاههای زیرپله ای، کارگران تیغ تیز را بر روی لاستیک ساییده و غیرقابل استفاده می کشند تا عاج مصنوعی برای آن ترسیم کنند و سپس، بر روی این خطای بزرگ خود، روکش، آرم و نشان درج کرده و بسته بندی کنند تا کارفرمای سودجو بتواند تحویل بازار داده و از کمبود لاستیک و گرانی بی حساب آن که ناشی از سیاستگذاری های غلط است، سودهای مناسبی را کسب نمایند.

مدیر مسؤل تایر نیوز با ارسال ویدیویی نوشت: این ویدئو را در یکی از شبکه های اجتماعی دیدم، برایم روشن نیست تهیه کننده آن کیست؟ در کجای این دنیای خاکی اتفاق افتاده؟ دست اندرکاران آن چه ملیتی دارند؟ ولی آنچه می توان در این ویدیو بدان توجه کرد، این است که این کارگاه می تواند در حاشیه شهر محل زندگی ما هم برپا شود و عده ای سودجو، بدون توجه به عواقب خطرناک کار، برای بدست آوردن درآمد، به کاری دست بزنند که حاصل آن، بازی با جان مردم باشد.

مهم این است که اگر راه حلی برای رفع این معضل، در نظر گرفته نشود، خطر جانی حاصل از استفاده از تولید این محصولات خطرناک، خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. در این روزگار زندگی پر هزینه، تعدادی متقاضی کار، با هدف دریافت حقوقی مختصر، شغلی را انتخاب کرده اند که کارفرمای سودجو، در برابر انجام کاری که به آنها محول کرده، مبلغ بخور نمیری به آنها پرداخت تا بتوانند زندگی را بچرخانند و به حیات خویش و خانواده شان ادامه دهند.

آنچه مسلم است این کارگران که تیغ تیز را بر روی لاستیک ساییده و غیرقابل استفاده می کشند تا عاج مصنوعی برای آن ترسیم کنند، حقوق بگیر فردی هستند که با هدف درآمد بی حساب، بدون سرمایه گذاری خاص، با بهره کشی از نیازمندان کار، تیغ تیز را به دست آنان سپرده، همسنگ تیغ بر جان انسانها، راه تبدیل لاستیک ساییده بی مصرف را به لاستیک نو، با عاج مصنوعی و روکش و آرم و نشان و بسته بندی آماده کنند تا کارفرمای سودجو بتواند تحویل بازار داده و از کمبود لاستیک و گرانی بی حساب آن که توسط عده ای، همانند گردانندگان این قبیل کارگاهها که صرفا به سود خویش می اندیشند، کاسبی پر رونق تری را داشته باشد.

در واقع، آنها هیچگاه فکر نمی کنند که این لاستیک مصنوعی که به بازار عرضه می کنند، چگونه جان انسانهای بی گناهی را به‌خطر می اندازند که توان خرید از کارخانه یا نمایندگی یا فروشگاه معتبر نداشته و به بهانه قیمت پایین تر و بعضا بدون اطلاع از نحوه تبدیل لاستیک فرسوده به لاستیک نو، به این مدل لاستیک ها پناه برده و بعضا بدون اطلاع از نحوه بازسازی، آن را با بسته بندی کامل خریداری و خوشحال از اینکه موفق به خرید لاستیک آکبند شده، لاستیک های ماشین خود را با پرداخت مبلغی تعویض و به اتفاق خانواده، سوار بر اتومبیلی می شوند که به نظر راننده، لاستیک های نو دارد و می توان با سرعت بالا، برای رسیدن زودتر به مقصد، به راه خویش ادامه دهد، بدون توجه به اینکه لاستیک چرخ های اتومبیلش، قدرت مقاومت نداشته و به زودی خوشحالی خانواده ای را که برای دیدار پدر و مادر چشم انتظار یا دوست و فامیل منتظری و یا برای تفریح و رفع خستگی به جاده زده است، با لاستیک به اصطلاح نو و عاج دار، به عزا تبدیل خواهد کرد.

واقعیت آن است که لاستیک بازسازی شده، تحمل سرعت بالا و وزن بار و مسافران را نداشته و در سرعت بالا، با متلاشی شدن، اتومبیل و سرنشینان خود را به بلایی گرفتار می کند، جبران ناپذیر!؛ حالا سوال اینجا است که آیا بعد از این اتفاق ناگوار، کسی هست که کلاه خود را قاضی کند که برای کسب درآمدی مختصر یا زیاد، برای این دنیای گذرا، جان چند نفر را به خطر انداخته است؟ و بدتر از همه اینکه این خطر همچنان ادامه خواهد داشت‌.

بیاییم یک بار دیگر با دقت به این ویدیو نگاهی داشته باشیم و به اعمال کارگران‌ بنگریم و به بسته بندی و نشان و برچسب آن توجه کنیم و عواقب این کار پر خطر بیندیشیم و از این پس هنگام خرید لاستیک برای اتومبیل خود، به این نکته توجه کنیم که هر ارزانی بی دلیل نیست و اگر در خرید دقت کنیم، بازار کسانی که جان مردم برایشان اهمیت ندارد، کساد خواهد شد.

نکته دیگر وظیفه صنف فروش لاستیک است که نظارت بر فعالیت فروشندگانی داشته باشد که احتمالآ برای کسب درآمد، با فروش این قبیل لاستیک ها، جان مردم را به خطر می اندازند، تا حداقل سودی عاید خود کنند.

در آخر، دست اندرکاران تولید، واردات، تامین کنندگان ارز، تنظیم بازار، تعزیرات و ناظران کسب و کار نیز باید به خود آیند و به خود نهیب بزنند که در سایه اقتدار آنان، چرا قیمت لاستیک چند برابر شده و بازار با سوء استفاده از کمبود حاصل از بی توجهی دست اندرکاران تامین ارز، گرانی و کمبود لاستیک، از این کمبودها بهره برده، کارگاه تبدیل لاستیک فرسوده، به لاستیک نو راه انداخته و مصرف کننده مظلومی که دستتش به دلیل ناتوانی مالی، یا نبود لاستیک دست اول، به دام این شیادان افتاده و جان و مال و فرزندان خود را به خاطر ترکیدن این نوع لاستیک ها به خطر می اندازند.

در این میان جا دارد دستگاههای نظارتی کسب و کار و بازرسان اداره کار به وظیفه خویش عمل نموده، با مشاهده این قبیل کارگاهها به نیروهای انتظامی گزارش دهند تا از ادامه کار این نوع کارگاهها که جان مردم را نشانه گرفته اند، جلوگیری نماید

منبع: تایر نیوز

624750