بورس در نوروز سبز می‌شود؟

سال‌های قبل بورس تهران در نوروز معاملات سبزی را تجربه می‌کرد حال باید دید نوروز ۱۴۰۳ نیز این اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟
تصویر بورس در نوروز سبز می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از تجربه تلخی که بازار سرمایه در سال جاری پشت سر گذشته -علیرغم تورم مثبت نتوانسته قیمت‌های ابتدای سال را تجربه کند- تحلیلگران و معامله‌گران در انتظار حرکت شاخص کل به سمت مقاومت خود بودند؛ چرا که دلار تهران روند صعودی به خود گرفت و به سمت مقاومت سالانه خود حرکت کرده بود.

اسکناس آمریکایی در نزدیکی سقف یک ساله خودش معامله شده و نوسان می‌کند ولی بازار سرمایه نه به دلار توجه نشان می‌دهد و نه تورم را در نوسان‌های خود لحاظ می‌کند. شاخص کل برخلاف آنچه که انتظار می‌رود روند اصلاحی در پیش گرفته و بازار سرمایه از رونق افتاده است. تا بازار سرمایه می‌خواهد جان بگیرد خبر یا نامه‌ای تقاضای شاخص را برای رشد می‌گیرد و بازار را دچار اصلاح می‌کند.

روز قبل خبری در بازار منتشر شد که اهالی بازار سرمایه را نگران کرد و صدای انتقادشان را بلند کرد.

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به رییس سازمان بورس در روز قبل خبر داد که تعدادی از بانک‌ها از پرداخت تسهیلات سرباز می‌زنند حتی برخی بانک‌ها هم از کارگزاری‌ها خواستند زودتر تسویه کنند.

همین خبر به ضرر بازار سرمایه تمام شد و بازار بورس روزقبل بیش از ۱۳ هزار واحد منفی شد تا به کانال دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی برسد.

رفتارهای اخیر بازار سرمایه و نامه‌نگاری‌های شبانه حال بورس را بدتر کرده است، اکثریت سهام داران در زیان هستند و یکی از راه‌ها برای بهبود وضعیت دریافت اعتبار و کاهش میانگین قیمت است.

در چنین شرایطی بازار سرمایه که از کمبود نقدینگی رنج می‌برد باید تقویت شود و اگر جریان نقدینگی بازار سرمایه تقویت نشود رکود بازار سرمایه سنگین‌تر خواهد شد. شاخص کل بورس تهران مقاومت محدوده دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را در پیش دارد. در سالهای قبل بورس تهران در نوروز معاملات سبزی را تجربه می‌کرد حال باید دید نوروز ۱۴۰۳ نیز این اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟

رشد سکه متوقف شد

طلای جهانی منفی شد و به نزدیکی ۲ هزار و‌۱۶۰ دلار ‌کاهش یافت. گزارش تورم ایالات متحده بالاتر از انتظار است این اتقاق نشان می‌دهد که احتمالا فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن تعلل کند. این خبر باعث عقب‌نشینی طلای جهانی شد و در بازار داخلی به رنج شدن قیمت‌ها منجر شد.

افزایش اختلاف قیمت سکه در بازار آزاد و مرکز مبادله در روز قبل مانع از رشد قیمت سکه شد و در صورتی که اصلاح‌طلای جهانی جدی‌تر شود می‌تواند منجر به اصلاح بیشتر قیمت سکه شود.

حباب سکه امامی در کانال ۱۷ درصد قرار دارد که نشان می‌دهد با تداوم عرضه سکه و در صورت کاهش اونس جهانی طلا، سکه می‌تواند محدوده‌های پایین تر را ببیند‌. در معاملات شبانه قیمت تتر برابر با دلار آزاد ایستاد که نشان می‌دهد دلار دیجیتال پیامی برای بازار آزاد ارز ندارد و سیگنالی به دلار نمی‌دهد.

منبع: اکوایران

614082

مطالب مرتبط