معاون کنسولی وزارت خارجه تشریح کرد؛

ایرانی ها برای ورود به کشور مانعی ندارند/ تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم

معاون کنسولی وزارت خارجه گفت:‌۸۵۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۸ به کشور تردد داشته‌اند پرسمان تردد برای ایرانیانی است که فکر می‌کنند بعد از ورود به ایران برای خروج با مشکل برخورد می‌کنند.
تصویر ایرانی ها برای ورود به کشور مانعی ندارند/ تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم

به گزارش سایت خبری پرسون، معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه امروز در نشستی خبری به تشریح عملکرد طرح پرسمان تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخت و گفت که هیچ ایرانی برای ورود به کشور هیچ مانعی ندارد.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) ۲۲ اسفند ماه در نشستی خبری به تشریح عملکرد طرح پرسمان تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخت.

معاون وزیر خارجه درباره کمیسیون ویژه پرسمان تردد گفت که اگر کسی بخواهد بداند بعد از ورود به کشور از کشور خارج شود اعضای کمیسیون می‌توانند به آن‌ها پاسخ دقیق دهند.

وی بیان کرد: ۸۵۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۸ به کشور تردد داشته‌اند پرسمان تردد برای ایرانیانی است که فکر می‌کنند بعد از ورود به ایران برای خروج با مشکل برخورد می‌کنند.

بیکدلی افزود: در سال ۱۴۰۰ سامانه پرسمان تردد را روی سامانه میخک بارگذاری کردیم و به ایرانیان این امکان را دادیم که این سوال را از ما بپرسند.

معاون وزیر خارجه گفت: هیچ ایرانی برای ورود به کشور هیچ مانعی ندارد. گذرنامه و برگه عبور داشته باشد و حتی با گذرنامه منقضی هم می‌تواند وارد کشور شود و هیچکس نمی‌تواند مانع ورود آن‌ها شود.

وی افزود: از دی ماه ۱۴۰۰ تا الان ۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر تقاضای خود را در سامانه پرسمان تردد ثبت کره‌اند و این تعداد تقاضا مورد رسیدگی هم قرار گرفته است. از این تعداد ۳۰۱ نفر دارای پرونده قضایی در محاکم قضایی بودند که به آن‌ها اعلام شده و به بقیه اعلام شده هیچ مشکلی ندارند.

وی گفت. بیشترین درخواست‌ها از ایرانیان ترکیه آمریکا، آلمان و کانادا هستند. علاوه بر این ایرانیان انگلیس، استرالیا و سوئد هم به این سامانه مراجعه کرده‌اند.

بیکدلی افزود: ایرانیان که به این سامانه مراجعه کرده‌اند از ۱۱۴ کشور بوده است.

معاون وزیر خارجه گفت: این اطمینان را می‌دهم شیوه خوبی است. برخی هموطنان دچار تردیدهایی می‌شوند که با مراجعه به سامانه از حالت تردید خارج شده و می‌توانند به کشور تردد کنند.

وی در خصوص تعداد ایرانیان خارج از کشور گفت: ایرانیان خارج از کشور برخی منابع بین‌المللی داریم که آمار اتباع خارجی کشورها را منتشر می‌کنند ولی چون افراد دارای تایعیت مضاعف هستند نمی‌توان به آن استناد کرد. آماری که در سامانه‌های خود ثبت کرده‌ایم کامل نیست چون سامانه از ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده و در این مدت به احتمال زیاد همه ایرانیان برای گرفتن خدمات به بخش‌های کنسولی ما مراجعه نکرده‌اند. برای رسیدن به آمار افرادی که به ما مراجعه کرده‌اند و آماری که نمایندگان ما در مذاکره با مقامات محل دریافت می‌کنند، با توجه به این موارد، نزدیک به پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که آمریکا، ترکیه، کانادا، انگلیس و آلمان پنج کشور اولی هستند که ایرانیان در آنجا زندگی می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی گفت که ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم و افراد با تابعیت ایرانی می‌توانند با تابعیت ایرانی خود به کشور تردد کنند.
به گزارش فارس هموطنان ایرانی برای ورود به سامانه پرسمان تردد از طریق این آدرس https://mikhak.mfa.gov.ir/form/landing.xhtml
می‌توانند مراجعه و نسبت به درج درخواست خود اقدام کنند.

منبع: فارس

613788