ابهام قیمت گذاری میلگرد در بورس کالا/ افزایش هزینه‌ها ۳۰ تا ۴۰درصد شد

یک تولیدکننده فولاد با بیان اینکه سال گذشته قیمت هر کیلو میلگرد ۳۱ هزار تومان بود، گفت: این رقم طی ۲۰ روز گذشته در بورس کالا کاهش یافته و به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت مواد اولیه تغییری نداشته و هزینه تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشت.
تصویر ابهام قیمت گذاری میلگرد در بورس کالا/ افزایش هزینه‌ها ۳۰ تا ۴۰درصد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، بهمن قاسمی در یک نشست خبری در مورد وضعیت صادرات محصولات فولادی و لزوم عرضه ارز حاصله با نرخ نیما، اظهار داشت: در حال حاضر نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و پیش بینی مشخصی از نرخ ارز نداریم.

وی افزود: سال 96 که صادرات را شروع کردیم توانستیم 80 میلیون یورو ارزآوری داشته باشیم ولی در حال حاضر نمی توانیم صادرات خوبی داشته باشیم و شرکت های دیگر، محصولات ما را تحت نام خود صادر می کنند.

قاسمی ادامه داد: مشخص نیست که برخی شرکتها چطور می توانند محصولی را که با دلار 60 هزار تومان تولید شده با دلار 40 هزار تومانی عرضه می کنند؟ ما اطلاع خاصی نداریم اما هرچه باشد، نوعی دورزدن است و روزنه ای در بازار، دولت یا قوانین وجود دارد.

مدیرعامل آریان فولاد همچنین با اشاره به هزینه بالای استفاده از پساب فاضلاب در کارخانه های صنعتی، اظهار داشت: قیمت هر متر مکعب آب آشامیدنی 500 تا هزار تومان است در حالی که ما پساب فاضلاب بوئین زهرا را 6 هزار و 500 تومان خریداری می کنیم. یعنی نرخ فاضلاب، 6 برابر آب آشامیدنی محاسبه می شود و در عین حال، هزینه تصفیه فاضلاب را نیز خودمان پرداخت می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته قیمت هر کیلو میلگرد 31 هزار تومان بود، افزود: این رقم طی 20 روز گذشته در بورس کالا کاهش یافته و به 26 هزار و 500 تومان رسیده در حالی که قیمت مواد اولیه تغییری نداشته و هزینه تولید 30 تا 40 درصد افزایش داشته است.

اختلاف قیمت میلگرد و نرخ مواد اولیه منطقی نیست

قاسمی تصریح کرد: ما قدردان بورس کالا هستیم ولی فاصله 11 درصدی بین قیمت میلگرد و مواد اولیه منطقی به نظر نمی رسد چرا که این فاصله 15 درصد و بالاتر است. در این مورد چندین مرتبه با بورس کالا مکاتبه کرده ایم ولی پاسخی به ما داده نشد.

این تولیدکننده فولاد اضافه کرد: شرکتی مانند فولاد مبارکه سود 50 درصدی کسب می کند ولی ما که مواد اولیه را از بیرون تامین می کنیم با مشکل هزینه تمام شده روبرو هستیم.

وی همچنین با انتفاد از ناترازی برق و گاز در بخش صنعت، گفت: 4 ماه از سال را بلاتکلیفیم و در عین حال شاهد ناترازی بین بخش های مختلف مصرف کننده انرژی در کشور هستیم در حالی که نباید بین تولیدکنندگان با رده های مختلف، اختلاف گذاشته شود.

قاسمی با بیان اینکه کارخانه فولاد آریان با 35 درصد ظرفیت فعال است، افزود: امیدواریم سال آینده به ظرفیت فعال 50 درصدی دست یابیم و بین یک میلیون تن تا یک میلیون و 200 هزار تن تولید داشته باشیم.

منبع: ایسنا

612906