مالیات چند درصد خرج دولت را می‌دهد؟

مالیات نیمی از دخل دولت را تشکیل می‌دهد. این تازه‌ترین برآورد از سهم مالیات از منابع بودجه سالانه دولت است که به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد در حال حاضر رسیده است.
تصویر مالیات چند درصد خرج دولت را می‌دهد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، با این صحبت‌های محمد هادی سبحانیان، در دولت سیزدهم ۲۰ واحد درصد بر سهم مالیات از منابع بودجه سالانه کشور افزوده شده است. البته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم خبر داده که این سهم بر اساس بودجه سال آینده به ۵۳ درصد می‌رسد

بابک نگاهداری توضیح داد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز برای اولین بار در سالیان اخیر، شاهد تأمین بیش از نیمی از کل منابع عمومی بودجه دولت حدود ۵۳ درصد از محل مالیات و گمرک هستیم که در صورت تحقق، می‌تواند دستاورد مهمی محسوب شود. به گفته او، وابستگی درآمدهای دولت به درآمدهای نفتی به‌دلیل غیر قابل کنترل بودن آن، موجب آسیب‌پذیر شدن اقتصاد کشور شده، بنابراین کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه سالیانه و افزایش درآمدهای با ثبات مالیاتی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است.
نگاهداری افزود: در نظام مالیاتی ایران، از تولیدکنندگان و مشاغل مالیات اخذ می‌شود ولی سوداگران بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. این تفاوت موجب شده برخی افراد صاحب سرمایه که قصد سرمایه‌گذاری دارند، به‌جای تولید، راه سوداگری را در پیش گیرند.

وزیر اقتصاد هم با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در افزایش اتکا به درآمدهای پایدار و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی تاکید کرد: حرکت به سمت هوشمند کردن مالیات ستانی به عنوان اولویتی که هم برای دولت و هم برای تولیدکننده سودمند است و هم موجب کاهش مفاسد مالیات ستانی و بالا رفتن ضریب سلامت اداری و تشویق‌ها و... می‌شود، برای ما در اولویت است. احسان خاندوزی تاکید کرد: تلاشها برای اصلاح نظام مالیاتی موجب شده که میزان اتکای بودجه دولت به درآمدهای پایدار از ۳٠ درصد به بالای ۴٠ درصد در سال ۱۴٠۲ برسد و امیدواریم این مهم با توجه به ظرفیت های بالقوه حوزه مالیاتی بیشتر شود تا خیال مردم و سیاستگذار نسبت به اینکه دچار شوک‌های ناگهانی و... شود، راحت شود و سریع تسری پیدا کند و گره رکن مقاوم سازی اقتصاد ایران هرچه زودتر باز شود.

نتیجه مالیات‌ستانی از لوکس‌نشینان

به گزارش همشهری، سکاندار سازمان امور مالیاتی ایران می‌گوید: سال گذشته این سازمان موفق شده با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و ۱۰ هزار خانه لوکس شناسایی شده بود که امسال هم با استفاده از ظرفیت یک شرکت دانش بنیان ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار خانه گرانقیمت در تهران شناسایی شد. وی با تاکید بر اینکه تمرکز سازمان مالیاتی بر دانه درشت ها است، گفت: ما فشار بر مشاغل خرد و فعالان اقتصادی نمی آوریم. مالیات ۵۰ درصد اصناف و مشاغل صفر و ۹۰ درصد آنان زیر ۲۰ میلیون تومان بوده است.

منبع: همشهری

612396