فناوری یک شرکت دانش‌بنیان برای اطفای حریق

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید «آتش‌خاموش‌کن‌ آیروسل» (Aerosol) شدند.
تصویر فناوری یک شرکت دانش‌بنیان برای اطفای حریق

به گزارش سایت خبری پرسون، محصول قابلیت استفاده از اماکن باز و بسته را دارد و یکی از مهم‌ترین مزایای آن نسبت به سامانه‌های اطفای حریق موجود در کشور این است که سیستم خودکار اعلام حریق به آسانی روی آن وصل می‌شود و نیازی به شارژهای چندماهه و سالانه هم ندارد و حتی اگر تا ۱۵سال بدون استفاده بماند نیازی به تعمیر و نگهداری و شارژ مجدد نخواهد داشت.

ضمن اینکه آلودگی بعد از خاموش کردن آتش با این روش وجود ندارد.

مهار آتش با آیروسل ایرانی | فناوری یک شرکت دانش‌بنیان برای اطفای حریق

بی‌ضرر و سازگار با محیط ‌زیست

رضا ماندگار، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: «گاز خروجی به‌هنگام اطفا برای موجودات زنده بی‌ضرر است و روی محیط‌ زیست هم تأثیری ندارد. در عین حال، نسبت به سایراطفاکننده‌ها نیز مقرون به‌صرفه‌تر است.»

جلوگیری از خروج ارز

ماندگار ادامه داد: «این محصول وارداتی بود و از این طریق ارز بسیاری از کشور خارج می‌شد، اما با تحقیقات زیادی موفق به ساخت آن و جلوگیری از خروج ارز از کشور شدیم. ما محصول را به‌طور کاملا بومی و بدون وابستگی دانش و مواد اولیه آن به خارج از کشور، عرضه می‌کنیم. یعنی فرآیند تکنولوژی و دانش به‌طور انحصاری در اختیار مجموعه ماست و این موضوع که وابستگی به خارج از کشور را درخصوص اطفای حریق از بین بردیم، بسیار مهم است.»

تعریف آیروسل

اطفای حریق آیروسل، شامل ذرات جامد متراکمی از مواد شیمیایی است که پس از فعال‌سازی تبدیل به مه غلیظ از ذرات میکرونی با اندازه کوچک‌تر از 10میکرون می‌شود. این ذرات ریز از طریق واکنش شیمیایی و پیوند با مولکول‌های آتش، بدون کاهش اکسیژن محیط، آتش را خاموش می‌کنند. به‌عبارت دیگر، آیروسل‌ها که همان ابر نانوذرات است با خنک‌کردن محیط و خفه‌کردن شعله‌ها با کاهش میزان اکسیژن در دسترس، به خاموش کردن آتش کمک می‌کنند.

مزایا

کارایی بالا: این سیستم‌ها می‌توانند بسیار سریع آتش را خاموش کنند.

استفاده در فضاهای مختلف: آیروسل مناسب برای استفاده در محیط‌های متنوع، ازجمله فضاهای صنعتی، اداری، وسایل نقلیه و حتی فضاهای کوچک است.

امنیت بالا: این سامانه معمولا برای تجهیزات الکترونیکی و دیگر دارایی‌ها بی‌خطر است.

مهار آتش با آیروسل ایرانی | فناوری یک شرکت دانش‌بنیان برای اطفای حریق

محیط ‌زیست سازگار: به‌دلیل استفاده از مواد شیمیایی که کمتر آسیب‌زا هستند، این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های سنتی دوستدار محیط‌ زیست‌تر هستند.

کاربردها

مراکز داده و سرورها: به‌دلیل ایمنی بالا برای تجهیزات الکترونیکی.

وسایل نقلیه و کشتی‌ها: برای محافظت در برابر آتش در فضاهای محدود.

صنایع و کارگاه‌ها: مکان‌هایی که استفاده از آب یا مواد خاموش‌کننده دیگر ممکن است به تجهیزات آسیب برساند.

منبع: همشهری آنلاین

611858