۵۰۰۰ محصول دانش بنیان از سوی بخش خصوصی تولید شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز ۱۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند و ۲۳ درصد کل اقتصاد دانش بنیان را به خود اختصاص داده‌اند.
تصویر ۵۰۰۰ محصول دانش بنیان از سوی بخش خصوصی تولید شد

به گزارش سایت خبری پرسون، بهرام عین‌اللهی در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش بنیان که در پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است، با بیان اینکه نکته مثبت نظام جمهوری اسلامی در اهمیت دادن به شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان و محور قرار دادن دانشگاه‌ها است، اظهار کرد: ایجاد یک شبکه بزرگ متشکل از شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند با تحقیق و توسعه، فناوری‌های پیشرفته دنیا را در کشور ایجاد کند، اما یکی از مشکلات بزرگ در شرکت‌های دانش بنیان موضوع تجاری‌سازی است، یعنی جایی که ایده‌ها با تبدیل شدن به فناوری وارد فرایند تجاری‌سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای تجاری‌سازی باید در کشور، فرهنگ‌سازی شود که ثروت در تولید است، افزود: در این مسیر باید مردم سرمایه‌های خُرد را به سمت تولید بیاورند، در صنعت دارویی به اندازه توانمان کار انجام نمی‌دهیم، امروز ما ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو در همه مقاطع داریم و هیچ رشته‌ای در حوزه علوم پزشکی نیست که در دنیا باشد و در دانشگاه‌های کشور ارائه نشود.

وزیر بهداشت با اشاره به قدمت بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: دانشگاهی مانند دانشگاه شیراز قدمت ۷۰ ساله دارد، اما هیچ تولیدی در تجهیزات پزشکی و دارو ندارد، این در حالی است که ما نه تنها توان تأمین داخلی را داریم، بلکه می‌توانیم اقدام به صادرات کنیم و در این راستا نیازمند برنامه جامع هستیم.

عین‌اللهی با اشاره به مذاکرات خود با ۲۰ تن از وزرای کشورهای خارجی با بیان اینکه همگی آنها از ما تجهیزات می‌خواهند، اما ما چقدر می‌توانیم تجهیزات در اختیار آنها بگذاریم؟ چراکه اولویت اول ما داخل است، ادامه داد: بیش از ۴۶ میلیون نفر در پویش ملی سلامت شرکت کردند و در این راه باید یک پویشی ایجاد کنیم تا از استعدادها به خوبی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در دانشگاه تبدیل دانش فنی به ایده و محصول است، اظهار کرد: ما ۸۵ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم، اما بر اساس تولید مقاله عمل می‌کنند که مقاله هم مشکلات کشور را مرتفع نمی‌کند و باید مراکز تحقیقاتی محصول محور شوند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: ایران در رشته پزشکی جدای از تجهیزات دارای مرجعیت علمی در منطقه است و قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه را دارد، امروز کشورهای منطقه برای درمان به ایران می‌آیند و سال گذشته یک و نیم میلیون نفر به ایران آمدند و مراکز گردشگری ما نیز از ۱۳۰ مرکز گردشگری به ۲۸۰ مرکز گردشگری رسیده است، ما باید بازار بزرگ سلامت منطقه را با کمک تولید کنندگان داخلی ایجاد کنیم.

عین‌اللهی گفت: امروز ۱۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت فعال هستند، در حالی که ۲۳ درصد کل اقتصاد دانش بنیان را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد بهره‌وری در حوزه سلامت بسیار بالا است.

وی گفت: ما یک جهش در علوم پزشکی داریم که با همراهی دانش بنیان‌ها ایجاد شده به‌گونه‌ای که امروز در حوزه‌های بایوتکنولوژی و نانو تکنولوژی و سلول‌های بنیادی تحولات جدی ایجاد شده است، سلامت و درمان منحصر به دارو نیست، اما شرکت‌های بزرگ دارویی دنیا امروز اجازه نشر اطلاعات علمی را نمی‌دهند، این در حالی است که دومین صنعت تجارت دنیا بعد از نفت دارو است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ما با سلول‌های بنیادی بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرده‌ایم، صنعت سلامت صنعت مقرون به صرفه‌ای است و کشوری مانند کشور سوئیس یکی از مهم‌ترین کارهای اقتصادی‌اش در حوزه شرکت‌های دارویی است، ۲۶ دانشکده داروسازی داریم و دانشجویان باید بخشی از آموزش خود را در شرکت‌های دانش بنیان بگذرانند، بیش از ۱۶ هزار داروخانه در کشور وجود دارد در حالی که این تکثیر داروخانه‌ها در کشور مشکلات را حل نمی‌کند.

عین‌اللهی ادامه داد: وزارت بهداشت قادر است نیازهای خود را از داخل تأمین کند که این دستاورد در سایه انقلاب اسلامی ایجاد شده است، نسل سوم چهارم دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های کارآفرین هستند یعنی رویکرد علمی دارند و نیازها را حل می‌کنند، امروز بسیاری از کارهای مهم در دنیا توسط دانشجویان انجام می‌شود و ما باید از حالت اسمبل به سمت انجام کارها توسط خودمان حرکت کنیم.

وی گفت: ما در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۳.۸ داروساز داریم و ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی داریم که باید در صنایع وارد شوند، در ایران ۱۴۴۴ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت وجود دارند که ۴۵ درصد در حوزه دارو و واکسن، ۴۰ درصد در حوزه تجهیزات پزشکی و ۱۵ درصد در حوزه مکمل‌های غذایی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در پویش ملی سلامت که ۴۶ میلیون نفر در کشور شرکت کرده‌اند، بیش از ۸۸۰ هزار نفر فشار خون داشتند و ۴۶۰ هزار نفر دارای دیابت بودند، گسترش مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دستور کار است، ۱۵ پارک علم و فناوری، ۱۱۴ مرکز رشد، ۱۴ مرکز نوآوری و ۱۴۴۴ شرکت دانش بنیان داریم، بیش از ۵۰۰۰ محصول تولید شده است که ۱۳۰۳ محصول با مجوز غذا و دارو تولید شده و ۷۴۰ محصول نیز تجاری‌سازی شده و در یک سال گذشته ۳۳۵ پتنت جدید ثبت شده است.

عین‌اللهی گفت: ایران در بهداشت جهانی منطقه‌ای رتبه اول را در زمینه پیشگیری و درمان کرونا کسب کرده است، امروز ۶۰ درصد از تولیدات ما در بخش خصوصی است و این جزو راهبردهای وزارت بهداشت است و حرکت بخش خصوصی باید به سمت نیازها باشد.

وی افزود: گسترش مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دستور کار است، ۱۵ پارک علم و فناوری، ۱۱۴ مرکز رشد، ۱۴ مرکز نوآوری و ۱۴۴۴ شرکت دانش بنیان داریم، بیش از ۵ هزار محصول تولید شده است که ۱۳۰۳ محصول با مجوز غذا و دارو تولید شده و ۷۴۰ محصول نیز تجاری‌سازی شده است، همچنین در یک سال گذشته ۳۳۵ پتنت جدید ثبت شده است.

عین‌اللهی گفت: ایران در بهداشت جهانی منطقه‌ای رتبه اول را در زمینه پیشگیری و درمان کرونا کسب کرده است، امروز ۶۰ درصد از تولیدات ما در بخش خصوصی است و این جزو راهبردهای وزارت بهداشت است و حرکت بخش خصوصی باید به سمت نیازها باشد.

منبع: ایمنا

600344