تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار / بازار ارز منتظر سوپرایز باشد؟

ماهرانی خاطرنشان کرد: علاوه بر شرایط و اتفاقات داخلی در سال آینده باید به بحث انتخابات آمریکا هم اشاره کرد که این اتفاق نیز می‌تواند شرایط بسیاری از کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
تصویر تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار / بازار ارز منتظر سوپرایز باشد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران درباره نوسانات اخیر نرخ دلار آزاد و کاهش آن از ابتدای هفته، اظهار داشت: در گذشته، بازار ارز به دلیل تنش‌ها و اتفاقات داخلی و بین‌المللی، بارها تحت تأثیر فراز و فرود قرار گرفت و به هیجانات ناشی از شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه تحت تأثیر قرار گرفت. اما در حال حاضر، هیجانات کاذب بازار ارز در حال کاهش است و ما هم‌اکنون به روند کاهشی قیمت دلار شاهد هستیم.

وی با پیش‌بینی نوسانات بازار ارز تا پایان سال ادامه داد: دو هفته قبل هم به این موضوع اشاره کردم که قیمت دلار بعد از فروکش کردن هیجانات کاذب بازار کاهش خواهد یافت که همین‌طور هم شد. معتقدم هم اکنون نیز با توجه به شرایط داخلی و خارجی می‌توان امیدوار بود که قیمت دلار با حداقل نوسان در همین مقادیر تا پایان سال باقی خواهد ماند و تغییر نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب‌وکارهای نوین و دانش بنیان استان فارس در خصوص مهمترین اتفاقات سال آینده و تاثیر احتمالی آنها بر بازار ارز گفت: فارغ از بحث تورم و نقدینگی کشور باید به اتفاقات مهم داخلی و بین‌المللی سال آینده هم توجه داشت که هر کدام می‌توانند در نوسانات بازار ارز تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال تغییر روند مالیات در سال آینده یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بازار خواهد بود. همچنین عملکرد مجلس بعدی که انتخابات آن را پیش رو داریم نیز تاثیر فراوانی بر شرایط بازار خواهد داشت.

ماهرانی خاطرنشان کرد: علاوه بر شرایط و اتفاقات داخلی در سال آینده باید به بحث انتخابات آمریکا هم اشاره کرد که این اتفاق نیز می‌تواند شرایط بسیاری از کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر قرار دهد. آنچه مسلم است عوامل و اتفاقات داخلی به ویژه تغییر بحث مالیات سال آینده از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه و همینطور بازار ارز خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار

قیمت دلار تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. برخی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: تقاضا برای دلار و عرضه آن در بازار ارز تأثیر زیادی بر قیمت دلار دارد. اگر تقاضا برای دلار بیشتر از عرضه آن باشد، قیمت دلار افزایش می‌یابد و در صورتی که تقاضا کاهش یابد و عرضه بیشتر شود، قیمت دلار کاهش می‌یابد.

۲. سیاست‌های پولی: تدابیری که بانک مرکزی یا نهادهای دولتی مربوطه درباره نرخ ارز اتخاذ می‌کنند می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت دلار داشته باشد. تصمیمات مانند تغییر نرخ بهره، کنترل سرمایه‌گذاری خارجی، تداخل در بازار ارز و مدیریت نرخ ارز از جمله سیاست‌های پولی است که می‌توانند قیمت دلار را تحت تأثیر قرار دهند.

۳. عوامل اقتصادی: عوامل اقتصادی مانند رشد اقتصادی، تورم، تجارت بین‌المللی و میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند. برای مثال، اگر یک کشور رشد اقتصادی قوی داشته باشد و جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی بالا باشد، احتمالاً تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد و قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

۴. رویدادهای سیاسی و جهانی: تحولات سیاسی و جهانی نیز می‌توانند تأثیر زیادی بر قیمت دلار داشته باشند. برای مثال، تحریم‌ها، تنش‌های سیاسی بین کشورها، تغییرات در سیاست‌های خارجی و رویدادهای جهانی مانند تغییرات در بازار نفت می‌توانند باعث نوسانات قیمت دلار شوند.

مهم است بدانید که عواملی که بر قیمت دلار تأثیر می‌گذارند، پیچیده و متعدد هستند و تحلیل قیمت دلار به عوامل فوق و دیگر عوامل ممکن نیاز دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

599633