امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک توسعه صادرات و صندوق نوآوری و شکوفایی

همزمان با سومین روز از دهه فجر تفاهم‌نامه همکاری بانک توسعه صادرات ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و تحرک اقتصادی در حوزه‌های مختلف فناوری و نوآوری منعقد شد.
تصویر امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک توسعه صادرات و صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش سایت خبری پرسون، «دکتر افشین خانی» مدیرعامل این بانک، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد امام و شهدای انقلاب، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، رسالت اجتماعی و وظیفه‌ای است که نظام بانکی و پولی دارد که با ساز و کار تعریف شده در صندوق نوآوری وشکوفایی برای تامین مالی این شرکت‌ها، رسالت بانک‌ها نیز سنگین‌تر خواهد بود.

دکترخانی در ادامه با تشریح عملکرد بانک توسعه صادرات ایران در حوزه دانش بنیان در سال‌های اخیر، بیان داشت: علی‌رغم سقف در نظر گرفته شده، تا امروز، مانده تسهیلات اعطایی حدود ۲٫۷ همت و مانده ضمانت‌نامه‌های اعطا شده به شرکت‌های دانش بنیان افزون بر ۲ همت است و بانک توسعه صادرات ایران، رتبه نخست عملکرد را دراجرای تبصره ۱۶ بین بانک‌های کشور داشته است و هر چند اهداف در نظر گرفته شده در این زمینه محقق شده است؛ لیکن همچنان اقدامات بسیاری متصور است.

خانی به اهمیت توزیع استانی شرکت‌های دانش بنیان در فرایند تامین مالی اشاره کرد و گفت: رفاه عمومی در گرو ارتقا ضریب امنیت اجتماعی در سراسر کشور است و بر این اساس، در تلاشیم به شرکت‌هایی خدمات ارایه کنیم که در پیکره جغرافیایی کشور حضور فعال دارند.

به گفته خانی، مجموعه بانک توسعه صادرات ایران در حال حاضر رشد ۱۱۱ درصدی منابع جهت اعطای تسهیلات به صندوق نوآوری داشته و با توجه به فضای موجود پیش‌بینی می‌شود سال آینده این عدد به سه برابر برسد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، ظرفیت شرکت تامین سرمایه تمدن وابسته به این بانک را بستر مناسبی برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان دانست و اذعان داشت: تخصصی‌ترین نیروهای بانک در حوزه دانش بنیان فعال هستند و سبد مناسبی از خدمات و تسهیلات در قالب «طرح الماسان» برای ارایه به این شرکت‌ها آماده است که این طرح شامل تسهیلات سرمایه در گردش، مرابحه، خرید دین، ضمانت‌نامه و انواع خدمات بانکی دیگر می‌شود.

خانی از آمادگی بانک برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مشتریان حوزه دانش بنیان خبر داد و گفت: این بستر می‌تواند فضای مناسبی برای ارایه مشاوره‌های تخصصی، معرفی بسته خدمات و فرایندهای تجاری‌سازی و بانکی برای شرکت‌های دانش بنیان محسوب شود.

همچنین در این برنامه، «محمد صادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی» ضمن ابزار خرسندی از سابقه همکاری‌های این صندوق با بانک توسعه صادرات ایران، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی خانه دوم نظام بانکی کشور است و بسیار خوشحالیم که اهمیت تامین مالی شرکت‌های نوآور و دانش بنیان برای بانک‌ها روشن است.

وی گفت: تامین مالی، قلب تپبنده زیست‌بوم دانش بنیان است و نظام تامین مالی متناسب با نوآوری‌هایی که در این حوزه به وجود می‌آید نیازمند رویکرد‌های نوآورانه و تخصصی است. در همین راستا قانون جهش تولید دانش بنیان اجازه داده که بانک‌ها با همکاری صندوق، فضای مساعدی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کند.

خیاطیان با اشاره به سابقه خوب همکاری های صندوق و بانک توسعه صادرات ایران، گفت: صندوق بیش از ۷۰ نوع خدمت را ارایه می‌دهد که یک بخش آن تسهیلات است و تسهیلات نمونه اولیه برای ایجاد زیر ساخت تا تسهیلات سرمایه در گردش را شامل می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اهمیت تامین ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: تفاهم‌نامه امروز با شمول بیشتر، فضای اعطای خدمات و ضمانت‌نامه را برای این شرکت‌ها فراهم کند.

وی استقرار کارشناس و دفتر حمایت از نوآوری بانک توسعه صادرات ایران در محل صندوق را زمینه‌ساز چابکی فعالیت‌های دوجانبه بین صندوق و بانک دانست و اظهار امیدواری کرد تا ۱۴۰۳ شاهد جهش حمایت‌ها و بودجه‌بندی مناسب برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در این بانک باشیم.

منبع: بانک توسعه صادرات ایران

599328