از سوی مجلس؛

میزان معافیت مالیاتی مشاغل تعیین شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد و مالیات بر درآمد مشاغل را تعیین کردند.
تصویر میزان معافیت مالیاتی مشاغل تعیین شد

به گزارش سایت خبری پرسون، ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1403 در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس قرار دارد.

وکلای ملت در این نجلسه با بند (ذ) تبصره (6) ماده واحده این لایحه با اکثریت آرا موافقت کردند.

در بند (ذ) تبصره (6) ماده واحده این لایحه آمده است: میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (57) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی 1380، به مبلغ هفتصد و پنجاه میلیون (750،000،000) ریال و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (101) قانون مذکور به مبلغ یک میلییارد (1,000،000،000) ریال تعیین می‌شود. در صورتی که صاحبان مشاغل از پایانه فروشگاهی موضوع ماده یک پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان استفاده کنند معافیت مذکور به مبلغ یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال تعیین می شود. همچنین درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم تا معادل 4 برابر سقف مالیات ماده 84 ماده مذکور معاف است و مازاد بر آن حسب معافیت قانون مالیات های مستقیم مشمول مالیات است. فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و موسسات رسانه ای حسب مورد دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما از معافیت مندرج در بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم برخوردار خواهند بود.

*80 درصد منابع مالیاتی حاصل از باغ ویلاها در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد

همچنین نمایندگان در این جلسه با ردیف (1) و (2) بند (ژ) تبصره (6) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در ردیف (1) بند (ژ) تبصره (6) ماده واحده آمده است: زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیارد (350،000،000،000) ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است.

در ردیف (2) بند (ژ) تبصره (6) ماده واحده آمده است: ‌واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند. باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (3) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مصوب سال 1374 با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (99) یا ماده (100) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌باشند. هشتاد درصد (80%) جریمه‌های دریافتی حسب مورد به وزارت جهاد کشاورزی (جهت احیاء، حفاظت، تجهیز و نوسازی و تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی)، شهرداری‌ها(جهت توسعه فضای سبز، جنگل کاری و عملیات آبخیزداری در بالادست شهر) و دهیاری‌ها (جهت اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و توسعه زیرساخت‌های اشتغال روستایی) محل باغ‌ویلا اختصاص می‌یابد. آیین‌نامه ‌‌اجرائی این بند ظرف دو ماه از پس از لازم الاجراء شدن این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی تهیه می‌شود و به‌تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

لازم به ذکر است که مصوبات نمایندگان در جلسه علنی امروز درباره جزئیات لایحه بودجه 1403 برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی دارد.

منبع: تسنیم

597727