گلگشتی زمستانی در جاذبه‌های چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد

فصل زمستان از راه رسید.در کهگیلویه و بویراحمد سرسبزی مناطق گرمسیری از یک سو و سفیدپوش شدن دامنه های دنا در مناطق سردسیری از سوی دیگر، جلوه هایی زیبا از جاذبه های گردشگری چهار فصل و فرصت ایرانگردی در این استان را برای همه سلیقه ها فراهم کرده است.
تصویر گلگشتی زمستانی در جاذبه‌های چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سایت خبری پرسون از یاسوج، زمستان همه چیزش قشنگ است، سر خوردن با تیوب در سراشیبی برف گرفته تپه، پیچش زوزه باد در داخل دودکش بخاری، تماشای برف و بوران از پشت شیشه های پنجره خانه، خواندن کتاب و یا روزنامه درگوشه ای از قهوه خانه، قدم زنی درخیابان در حالیکه سفیدی برف نور ماه را بازتاب می دهد، گذران شبهای طولانی درکنار مادربزرگان و پدر بزرگان و تماشای رنگ نارنجی مایل به تیره غروب آفتاب درامتداد سپیدی افق نمونه های بسیارکوچکی از زیبایی های این فصل است.

اما این ،همه زیبایی های زمستان در کهگیلویه و بویراحمد نیست و این روزها اختلاف دمای هوا در سردترین و گرمترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد به ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در حالی که شهرهای شمالی استان به ویژه یاسوج و سی سخت با دمای زیر صفر فرصتی برای تجربه بازی های زمستانی را فراهم کرده با گذر از گردنه مورگاه در ۴۰ کیلومتری جنوب یاسوج ،دمای هوا به بالای ۲۰درجه سانتی گراد می رسد و طبیعتی کاملا بهاری به روی گردشگران گشوده می شود.

اینجا در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد مرز میان بهار و زمستان تنها چند کیلومتر است و می توان با فاصله ۵۰ کیلومتر از آب و هوایی سرد و برفی شهرستان بویراحمد وارد منطقه ای بهاری، سرسبز و با طراوت در گچساران و کهگیلویه شد.

این سرزمین زیبا که در محل اتصال استان های فارس،خوزستان و بوشهر قرار دارد به دلیل جاذبه های طبیعی،تاریخی و مذهبی و اقلیم بهاری روزهای گرم گردشگری خود را سپری می کند .

کوه های سربه فلک کشیده و پر چین و شکن ، دشت های سرسبز، ساحل دریاچه نیلگون سدها، جاذبه های تاریخی و گردشگری و وجود بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) از جاذبه های دیدنی پرطرفدار گچساران است.

جاذبه های نقره گون برف

برف قله ها و دامنه های دنا را در سپیدی فرو برده و صدای تندبادی که دربرخورد با در و دیوار و تیرهای برق کنار خیابان زوزه کشان سکوت نسبی را می شکند چون زمزمه خوشایندی همراه با دیگر پدیده های زمستان به روان علاقه مندان طبیعت آرامش می بخشد.

گلگشتی زمستانی در جاذبه های چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد

پیست اسکی کاکان که در دامنه‌های رشته کوه زاگرس و قله دنا در ارتفاع ۲ هزار و ۶۰۰ متری در ۱۸ کیلومتری شمال شهر یاسوج در دهستان کاکان واقع شده یکی از زیباترین پیست های اسکی در جنوب کشور است که در سال ۱۳۷۳ با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال ۸۴ امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و ۲ دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه ای افزایش یافت.

طول مفید پیست کاکان ۶۰۰ متر و عرض آن ۱۵۰ متر است.

کوه دنا با داشتن ۴۰قله بالای ۴هزار متر در تمام فصول سال ،میزبان صدها کوهنورد است که از سراسر کشور به این منطقه سفر می کنند.

مناطق گرمسیری و جلوه های بهار در زمستان

این روزها کوه ها و دشت های مناطق گرمسیری به ویژه در مناطق بی بی حکیمه، امامزاده جعفر و لیشتر به برکت باران های پاییزی سرسبز گشته و رویش گل های وحشی در کنار سرسبزی طبیعت و هوای دلپذیر به ویژه در میانه روز بسیار تماشایی است.

مناطق قشلاقی استان که این روزهای زمستانی محل اسکان عشایر کهگیلویه و بویراحمد است با مراتع سرسبز، هیاهوی نی چوپان ها، نوای آرام لالایی مادران عشایری به گویش لری و زبان ترکی جلوه با شکوه دیگری از جذابیت های سفر به این مناطق است.

اینجا بوی نان تیری که در میانه های روز از سوی زنان عشایر پخت می شود،بانوانی که مشغول بافت صنایع دستی یا ریسندگی پشم با دست هستند و دختران و پسرانی که در حال بازی های محلی چون الختر و قطورند بخش دیگری از این زیبایی هاست که به راستی واژگان را یارای توصیف آن نیست.

ساحل سد کوثر

طبیعت بکر مجاور دریاچه سد کوثر افزون بر هوای دلپذیر و میزبانی از پرندگان مهاجر آسیایی یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند مقصد زمستان گردی باشد،هم اکنون صدها پرنده مهاجر از سیبری و آسیای میانه در آبگیرهای سواحل سد کوثر زمستان گذرانی می‌کنند.

سد کوثر برای تأمین آب آشامیدنی ۲ میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده با وجود امکانات قایق سواری و ماهیگیری حلاوت تجربه های به یادماندنی گردشگری است.

گلگشتی زمستانی در جاذبه های چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد


این سد از آب رودخانه خیر آباد و شاخه‌های شاه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آنها از رشته کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد.

باغ چشمه بلقیس

باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام یکی از جاذبه های گردشگری مفرح و چشم نواز مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در زمستان محسوب می شوذ ،چشمه آبی است که کلان باغی از انواع درختان مثمر و کاج های سربفلک کشیده با منظرگاهی چشم نواز، چشم هر رهگذری در مسیر گچساران به دهدشت را به تماشای این همه زیبایی و سرمستی طبیعت وا می دارد.

اینجا هوای پاک و آسمان یک دست آبی،ترنم صدای آب جویبارها و چشمه ساران، نغمه دلنشین پرندگان ، تنوع درختان مثمر و زینتی، بوی مست کننده گیاهانی چون پونه، بهشت رویایی را پیش روی گردشگران گشوده است.

در این روزهای بهاری،آرامش صبح بهترین زمان برای قدم زدن در باغ دل انگیز چشم بلقیس برای لذت بردن از زیبایی های چشم نواز بصری همراه با صدای گوش نواز آواز پرندگان است البته حتی ساعت های شلوغ این باغ هم زیبایی های خودش را دارد.

گلگشتی زمستانی در جاذبه های چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد

باغ چشمه بلقیس دارای چشمه سارها و آبی گواراست که از دل کوه می جوشند و در جویبارهای زیبا که با اصول معماری جدید ساخته شده به استخر دایره ای شکلی سرازیر می شود.

وجود چهار برج به ابعاد ۷۰ در ۱۵۰ متر در ضلع غربی باغ، چشمه و صخره‎ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر بر زیبایی های باغ دل انگیز چشم بلقیس افزوده است و حوض ساخته شده در وسط این بهشت زمینی رویای بلقیس ملکه سبا در ایوان سلیمان پیامبر را تداعی می کند.

باغ زیبای چشمه بلقیس با مساحتی افزون بر پنج هکتار از شرق به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی و از غرب به باغی به نام عمران محدود می‌شود.

این باغ با فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمهٔ فرعی آبیاری می‌شود به طوری که آب چشمه‌سار ها بوسیله لوله‌هایی در نهرهایی کوچک و بزرگ جریان می‌یابد که در نهایت رودخانه باغ، حوض مرکزی و حوضچه‌های باغ و جوی‌های تغذیه باغ را می‌سازند.

روستای تاریخی با بافت پلکانی مارین

روستای مارین در ۳۰ کیلومتری شمال شهر دوگنبدان مرکز گچساران نیز به عنوان ماسوله جنوب با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از کانون‌های گردشگری در جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
وجود باغ های انبوه گرداگرد خانه‌های کوچک پلکانی ، هر تازه واردی را به حیرت وامی دارد و این طبیعت سحر آمیز ویژگی خاصی به این روستای هدف گردشگری بخشیده است.

گلگشتی زمستانی در جاذبه های چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد

آب و هوای مفرح و باغ های میوه‌های رنگارنگ ، مارین را به بهشت گمشده جنوب ایران معروف کرده و این روستا همه ساله در فصل زمستان میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است.

یادگارهای تاریخی مناطق گرمسیری از دیگر جاذبه های کهگیلویه و بویراحمد در فصل زمستان است که بازدید از این مناطق سفری تمام عیار به اعماق تاریخ و تمدن کهن ایرانی است.

برنامه های زمستان گردی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون‌ اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهمن ماه امسال جشنواره ملی برف و اسکی باهدف ایجاد روحیه شور و نشاط اجتماعی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری زمستانه استان برگزار می شود.

فرشید کرمی افزود: این آیین با حضور هنرمندان، ورزشکاران استان های مختلف، در محل پیست اسکی "کاکان" در ۱۸ کیلومتری شهر یاسوج برگزار خواهد شد.

وی عمده ترین اهداف برگزاری جشنواره ملی برف و اسکی یاسوج را جذب گردشگر، رونق صنعت گردشگری زمستانی ، معرفی قابلیتهای گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و ایجاد تحرک اقتصادی و اجتماعی در بین مردم این استان اعلام کرد.

وی برخی از برنامه های پیش بینی شده در این جشنواره را برگزاری مسابقات ورزشی زمستانی از جمله اسکی، برف پیمایی، مجسمه سازی و تندیس سازی، اجرای موسیقی های محلی، نمایش های آداب و رسوم استانی، مسابقات سرگرمی، پخت غذاهای محلی متناسب با فصل سرما، عنوان کرد.

معاون‌ اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: معرفی جاذبه های گردشگری مناطق عشایری استان با حضور تورگردانان استان های سراسر کشور از دیگر برنامه های گردشگری فصل زمستان در استان است.

کهگیلویه و بویراحمد که با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۹۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی سالیانه مقصد سیر و سیاحت سه میلیون ایرانگرد و جهانگرد است.

منبع: ایرنا

573128