موج مهاجرت افغان‌ها

این نوشتار با این هدف نیست که مهاجرین افغان خطر امنیتی دارند بلکه انسان‌های شریفی هستند که اقتصاد کشور را هم رونق می‌دهند البته که باید در این خصوص مواظبت هم نمود تا مشکل احتمالی پیش نیاید.
تصویر موج مهاجرت افغان‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدحسین واحدی در یادداشتی نوشت: مهاجرت افغان‌ها جدیدا به موضوع جدید و مورد توجه‌ای در فضای رسانه‌ای ایران بدل شده و موضوعات جدیدی را پیش رو قرار داده است. موضوع‌هایی که به خودی خود به وجود نیامده که به یکباره از بین بروند؛ بلکه نیاز به سیاست گذاری درست و دقیق دارند. افغانستان کشوری جنگ زده است که نتیجه سیاست‌های قدرت‌های بزرگ و کشورهای همسایه‌اش از جمله پاکستان است.

افغانستان همیشه مشکلات بزرگی را داخل مرزهای خود تجربه کرده است:

از جمله جنگ داخلی، هرج و مرج و آنارشی، تروریسم، تولیدات مواد مخدر. جمعیت‌های ساکن در این محیط تنش آلود گاهی خشن هستند و خشونت همواره در برخی از آنها هرچند اندک نهادینه شده است.

این موضوع آنگاه به پدیده‌ای بغرنج مبدل می‌گردد که سیاست گذاری مدیریتی کشور مقصد مهاجرت آنها از الگوی مشخصی پیروی نکند. افغان‌ها همواره به ایران مهاجرت می‌کرده اند.

بعد از تسلط طالبان تعداد این مهاجرت‌ها افزایش پیدا کرد به طوری که نمی‌شد سره را از ناسره تشخیص داد. حتی برخی از افغان‌های داخل ایران که تعداد آنها هم کم نیست تحت تاثیر افکار خاص قرار دارند.

اینها تنها گوشه‌ای از این چالش‌هایی است که گفته شد. برای مثال و روشن شدن موضوع می‌توانیم به جزئیات دیگری نیز اشاره کنیم که وضعیت اقتصادی افراد مهاجر نیز بسیار بد است.

معمولا و وقتی داخل یک کشور مهاجر پذیر می‌شوند انتظار دارند وضع آنان بهتر شود؛ اما در ایران به دلیل شرایط اقتصادی، این مهاجران مجبور می‌شوند دستفروشی و کارهای سنگین انجام بدهند؛ مانند کارهای ساختمانی و یا اینکه برای بهبود وضعیت معیشتی خوددست به کارهای خلاف از جمله دزدی، زورگیری، جیب بری و... بزنند و در نهایت وضعیت جامعه را ملتهب می‌نمایند. از دیگر سو این افراد مهاجربدون توجه به مشکلات مالی و اقتصادی شان معمولا زاد ولد زیادی را با خود به همراه داشته و دارند، بگونه‌ای که در برخی نواحی ایران حتی تهران ما شاهد از بین رفتن بافت جمعیت افراد ایرانی هستیم.

علاوه بر ابعاد امنیتی، این افراد بسیاری از شغل‌های داخل کشور را اشباع کرده‌اند و موجبات بیکاری هرچه بیشتر برای افراد ایرانی الاصل را فراهم کرده اند. تنها راه گذار از این شرایط مدیریت و سیاست گذاری درست در حوزه مهاجر پذیری می‌باشد.

این نوشتار با این هدف نیست که مهاجرین افغان خطر امنیتی دارند بلکه انسان‌های شریفی هستند که اقتصاد کشور را هم رونق می‌دهند البته که باید در این خصوص مواظبت هم نمود تا مشکل احتمالی پیش نیاید.

منبع: آفتاب یزد

544231