لاریجانی:

کشورهای عربی روابط خود را با رژیم صهیونیستی تعلیق کنند

مشاور مقام معظم رهبری خطاب به سران کشورهای عربی گفت: حداقل در شرایط فعلی روابط‌تان را با رژیم صهیونیستی تعلیق کنید که بفهمند ادامه این رفتار برایشان هزینه‌ساز است.

تصویر کشورهای عربی روابط خود را با رژیم صهیونیستی تعلیق کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، علی لاریجانی در یادداشتی درباره عملیات «طوفان‌ الأقصی» گردان‌های «شهید عزالدین قسام» نوشت:

«روزهای اخیر غزه و فلسطین اشغالی جنبه‌های مختلفی دارد که نیاز به شرح و بسط دارد هر لحظه ابعاد تازه‌ای از اتفاقات و واکنش‌های این منطقه و کشورهای دیگر روشن می‌شود مهم است که ریشه‌های این حادثه را بشناسیم و این اتفاق تبدیل به تجربه‌ای برای آینده شود. ملاحظه کنید این منطقه در شرایط فعلی با چه پدیده‌ای مواجه است حجم کشتاری که در غزه انجام می‌شود، خیلی از آن‌ها زن و کودک و اکثراً مردم عادی‌اند. اسرائیل در گذشته هم ید طولایی در این زمینه داشت. مثلاً در قانا ۷۰ کودک را یک مرتبه با بمباران از بین برد یا در الخلیل رفتاری که صحنه بین‌المللی دارد نشان می‌دهد، خیلی عجیب است. مرثیه‌سرایی بزرگی راجع به کشته شدن ساکنان مناطق اشغالی راه انداخته‌اند هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند که در غزه چه دارد رخ می‌دهد.

دیدم دیروز و پریروز هم رئیس جمهور آمریکا و هم رهبران دو کشور اروپایی اسرائیل را تشویق می‌کنند که ادامه بدهد و ما کمک می‌کنیم کشتی می‌فرستیم، مهمات می‌فرستیم، مبادا مهمات‌شان تمام شود. هیچ کاری برای جلوگیری از رفتار رژیم صهیونیستی نمی‌کنند.

خب این تناقض دارد اگر شما از کشته‌شدن زن و بچه و شهروند عادی ناراحتید پس چرا بیشتر تسلیح می‌کنید؟ پس معلوم است هدفی دارند که می‌خواهند محقق کنند.

متأسفانه مسئله فلسطین همیشه همین بوده است. مصاحبه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا پخش شد گریه و زاری راه انداخته بود و با ریزه‌کاری نشان می‌داد که مثلاً وقتی فردی مجروح می‌شود، چه زجری می‌کشد و از این دست مسائل. در این زمینه ید طولایی دارند ولی چیز جالبی که در حرف‌هایش بود می‌گفت ما در کنار اسرائیل هستیم کشتی‌هامان را فرستادیم و کمک هم می‌کنیم خب اسرائیل که الان دارد غزه را بمباران می‌کند. این با آن نگرانی‌های اول صحبت‌تان سازگار نیست.

یک خاطره‌ای از خودش نقل کرد که در زمان گلدا مئیر بعد از حوادثی که در فلسطین رخ داده بود، گلدا مئیر به بایدن گفته بود «شما نگران نباشید چون ما جایی نداریم که بریم. خب این مردم فلسطین جایی دارند که بروند؟ شما رفتید کشور این‌ها را گرفتید. بایدن حق می‌داد به گلدا مئیر که گفته بود هر حادثه‌ای رخ بدهد ما جایی نداریم برویم خب شما از جای دیگری آمدید اینجا این مردم فلسطین جایی دارند بروند؟ چرا به این موضوع نمی‌اندیشند؟

در دوره‌های گذشته نظریات مختلفی مطرح شد. به خاطر دارم رهبر معظم انقلاب در یک کنفرانس بین‌المللی این موضوع را مطرح کردند که مسئله فلسطین باید براساس یک نظام دمکراتیک حل بشود بگذارید یک رأی‌گیری بشود، یک رفراندمی شود ببینیم مردم نظرشان چیست هر چه مردم گفتند همان عمل شود. خب شما این را نپذیرفتید حتی شما به صلح اسلو متعهد شدید اما آن را هم انجام ندادید طرح‌های دیگر هم همینطور چند تا طرح صلح مطرح شد شما عمل نکردید؟ حالا در این شرایط مردم فلسطین باید چه می‌کردند؟ چه کنند؟ خودتان را جای آن‌ها بگذارید مثل این می‌ماند که یک عده آدم شرور بیایند در یک محله‌ای یا خانه‌ای مردم آن خانه را بیرون کنند بعد هر که هم بخواهد از آنجا بیرون برود را دو گلوله به پایش شلیک کنند.

خب آن فرد چاره‌ای برایش نمی‌ماند جز آنکه خودش را منفجر کند و کل خانه را از بین ببرد همه امکاناتش را گرفته‌اید. در ضمن به او شلیک هم می‌کنید باید در قضاوت افراد خودشان را بگذارند جای آن‌ها. آن‌ها را از خانه‌شان بیرون کرده‌اید، سال‌هاست شکنجه‌شان می‌دهید زندان‌هایتان پر است از مردم فلسطینی هیچکدام از طرح‌های صلح را هم نپذیرفته‌اید. خب مردم باید چه کار کنند؟

کسی از کشته شدن زن و کودک خشنود نیست ولی این حملات را باید در متنی که آنجا برقرار است دید نه اینکه در جای دیگری نشست و قضاوت کرد. باید دید آن مردم که ۷۰ سال است گرفتار این پدیده‌اند باید چه بکنند؟ به هرحال موضوع برمی‌گردد به اینکه یک بی‌عدالتی در صحنه بین‌المللی شده است و کسی نمی‌خواهد حلش کند و این مسئله افتاده در گردابی که مرتب مسائل جدید ایجاد می‌کند و تا عادلانه حل نشود زنده خواهد بود و حل نخواهد شد.

این‌ها خیال می‌کنند بروند پهن بشوند در یک کشور و کل آن را بگیرند نتیجه‌بخش خواهد بود مگر آمریکایی‌ها به عراق و افغانستان نرفتند؟ فکر می‌کنند با این کار مسئله فلسطین حل می‌شود قضیه را ساده گرفته‌اند با یک ملتی روبه‌رویید که از خانه بیرونشان کرده‌اید و سال‌ها زجرشان داده‌اید فکر می‌کنید چرا مسئله فلسطین بعد از ۷۰ سال همچنان زنده است؟ به همین دلیل است که در صحنه بین‌المللی یک برخورد عادلانه نشده است حتی

کشورهای عربی شما یک ملت را رها می‌کنید و حمایت نمی‌کنید و بعد می‌روید طرح همکاری با نیروی اشغالگرش می‌بندید این وضع به وجود می‌آید که سران رژیم صهیونیستی و رهبران جهان این مقدار پررو می‌شوند که رفتار خشونت‌آمیز خود در قبال فلسطینی‌ها را علنی می‌کنند. حداقل در شرایط فعلی روابط‌تان را تعلیق کنید که بفهمند ادامه این رفتار برایشان هزینه‌ساز است.

امیدواریم إن‌شاءالله مسئله به گونه‌ای حل شود که اجحاف بزرگی که در حق این ملت مظلوم شده است به نحو اساسی حل و فصل شود.»

منبع: ایسنا

533414