سازمان ملل و نظام ناعادلانه جهانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی اخیر خود در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نظام ناعادلانه حاکم بر جهان را به شدت مورد انتقاد قرار داد از جامعه جهانی خواســت تا نظام جدیــدی را برای تعاملات بین المللی تعریف کند.
تصویر سازمان ملل و نظام ناعادلانه جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی اخیر خود در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نظام ناعادلانه حاکم بر جهان را به شدت مورد انتقاد قرار داد از جامعه جهانی خواســت تا نظام جدیــدی را برای تعاملات بین المللی تعریف کند.

ســخنرانی آیت ا... دکتر ابراهیم رئیسی در ســازمان ملل در حالی صورت گرفت که ایران از یک بحران نفس گیر و یک جنگ ترکیبی جهانی که در سال گذشته درگیر آن بوده به ســلامت عبور کرد. هر چند ایران در حوادث دردناک ســال گذشــته هزینه های انسانی، سیاسی، مالی و حیثیتی ســنگینی پرداخت اما ملت ایران به جهان ثابت کرد که تحت تاثیر جریان سازی های قدرت های استکباری قرار نخواهد گرفت. رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل چند موضوع کلیدی و محوری را به صورتی شفاف و بدون پرده پوشی از تریبون این نهاد مورد توجه قرار داد.

نخستین موضوعی که رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیابت از ملت های مسلمان جهان مطرح کرد موضوع قرآن سوزی و اهانت به مقدسات و اعتقادات اسلامی از سوی برخی کشورهای اروپایی بود و این اقدامات را در چارچوب طرح نفرت افکنی غرب علیه امت اســلامی توصیف کرد. طرح چنین موضوعی از سوی رئیس جمهوری اســلامی ایران در حالی صــورت می گیرد که بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی در سخنرانی های خود در نشست سالانه مجمع عمومی ســازمان ملل اشاره شفافی به این پدیده خطرناک نداشــتند. محور دیگر سخنرانی آیت ا... ابراهیم رئیســی موضوع نظام بین الملل اســت که به صورتی یکسویه و یکجانبه با ابزارهــای نوین قصد دارد کشــورهای دیگر جهان را تحت سلطه خود قرار دهد. این موضوع به عنوان یک زخم کهنه دهها سال است که پیکره ملت های مستقل جهان را رنج می دهد زیرا نبود سازوکارهای عادلانه در تعاملات دو سویه شرق و غرب موجب شده تا کشورهای شرقی نتوانند به یک رشد و بالندگی و توسعه عمرانی پایداری دست یابند.

اشاره صریح رئیس جمهوری ایران به تلاش قدرت های استکباری برای ناامن کردن کریدورهای اقتصادی در گستره جغرافیایی شرق نشان می دهد که غرب به ویژه آمریکا تلاش دارد تا با بهره گیری ازسازوکارهای هژمونیک مانع رشد اقتصادی کشــورهای رو به رشد شــود. ازجمله موضوعات کلیدی دیگری که رئیس جمهوری به آن اشــاره کرد شــرایط دردناک ملت فلسطین و بی توجهی جامعه جهانی نسبت به کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیســتی بود و از سازمان ملل خواست تا مساله فلسطین را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

رئیس جمهوری ضمن انتقاد شدید از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس توسط آمریکا آن را جنایتی علیه صلح بشریت توصیف کرد. سخنرانی دکتر ابراهیم رئیسی در حقیقت رنجنامه میلیاردها انســان آزاده جهان بود که ده ها ســال اســت از نظام ناعادلانه بین المللی رنــج می برد که ایــن نظام باید بر اســاس متغیرات منطقه ای و جهانی تغییر کند. این نظام در حقیقت دچار فرسایش سیاسی شده و نمی تواند تا ابد بر جهان حاکم شود بلکه باید یک نظام عادالنه و منصفانه که روابط بین کشورها را بر اساس قوانین روزآمد تعریف کند، جایگزین این نظام شود.

منبع: آرمان ملی

520958