جنگ آذربایجان و ارمنستان/ حمله گسترده باکو به قره باغ/ نگرانی ها در مورد وقوع یک فاجعه انسانی/ سکوت سنگین پوتین؛ روسیه خود را کنار کشید؟

آذربایجان از انهدام تعدادی از نقاط تیراندازی نیروهای ارمنستان در قره باغ خبر داد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای باکو به دنبال خارج کردن گروه‌های مسلح از «سرزمین‌های آذربایجان» است.
تصویر جنگ آذربایجان و ارمنستان/ حمله گسترده باکو به قره باغ/ نگرانی ها در مورد وقوع یک فاجعه انسانی/ سکوت سنگین پوتین؛ روسیه خود را کنار کشید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق گزارش ها، درگیری بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان در تمام نقاط تماس منطقه قره باغ کوهستانی ادامه دارد.

به گزارش الجزیره قطر، وضعیت به حدی بغرنج است که فرانسه خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد وضعیت قره باغ شد. خبرنگار الجزیره مدعی است که مقامات ارمنستان در قره باغ از غیرنظامیان خواسته اند در پناهگاه ها و مراکز سرپناه بمانند چرا که اوضاع این منطقه بحرانی است و بمب های باکو هر لحظه ممکن است بر سر آنها فرود آید.

درگیری های روز قبل اندکی پس از آن رخ داد که آذربایجان اعلام کرد که «عملیات ضد تروریسم» را علیه نیروهای ارمنی در قره باغ کوهستانی آغاز خواهد کرد. این در حالی است که ارمنستان حضور نیروهای خود در منطقه قره باغ کوهستانی را که بعد از جنگ اخیر تحت کنترل آذربایجان قرار گرفت، تکذیب کرد و از جامعه جهانی خواست تا اقدامی انجام دهند و جلوی تجاوز باکو را بگیرد.

وزارت دفاع آذربایجان از انهدام تعدادی از نقاط تیراندازی نیروهای ارمنستان در قره باغ خبر داد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای باکو با سلاح‌های دقیق خود حملاتی را علیه نیروهای ارمنی و سایت‌های نظامی آنها ترتیب داده‌اند و هدف از این عملیات، خارج کردن گروه‌های مسلح از «سرزمین‌های آذربایجان» و نابودی زیرساخت‌های نظامی ارمنستان در قره باغ است. وی افزود که هدف از این عملیات پایان دادن به اقدامات "تحریک آمیز" ارمنستان و حمایت از کسانی است که به "مناطق آزاد شده" باز گشته اند.

دستیار رئیس جمهور آذربایجان نیز در مصاحبه با الجزیره گفت که کشورش به دنبال حذف ساختار نظامی "نامشروع" ارمنستان در قره باغ است. وی افزود: بزرگترین چالش ما حضور ده ها هزار مرد مسلح و نیروهای ارمنی در منطقه است. باکو خواستار انحلال مقامات و نهادهای جدایی طلب ارمنی در قره باغ است.

حمله بزرگ باکو/ نگرانی از وقوع فاجعه

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ارمنستان با بیان اینکه آذربایجان در حال «تجاوز گسترده» در منطقه قره باغ و کشتار وسیع ارمنی ها است، از شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیروهای حافظ صلح روسیه که بعد از جنگ قبلی مسئول حفظ صلح و امنیت در قره باغ بودند، خواست تا برای متوقف کردن حرکت نیروهای آذربایجان اقدام کنند.

پایگاه اینترفاکس به نقل از نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت: نیروهای آذربایجان در تلاش برای کنترل مراکز مهم و پرجمعیت قره باغ هستند. پاشینیان افزود که با رهبران جدایی طلب در قره باغ در تماس است و انتظار دارد نیروهای حافظ صلح روسیه برای بازگرداندن ثبات اقدام کنند.

ایروان حضور نیروهای خود در منطقه را تکذیب کرد و وزارت دفاع - در بیانیه‌ای که از طریق تلگرام منتشر شد - گفت: وزارت دفاع ارمنستان بارها اعلام کرده و مجدداً اعلام می کند که ارمنستان هیچ نیرویی در قره‌باغ کوهستانی ندارد. جدایی طلبان در قره باغ اعلام کردند که در حملات نیروهای آذربایجانی ۲ غیرنظامی کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند. از سوی دیگر، مقامات آذربایجان اعلام کردند که یک غیرنظامی در شهر شوشی - که در کنترل آذربایجان بوده و در حومه قره باغ قرار دارد - در یک حمله تسلیحاتی سنگین کشته شده است.

سکوت مسکو/ روسیه خود را کنار کشید

در حال حاضر، بسیاری منتظر واکنش روسیه هستند چرا که روسیه نفوذ زیادی بر ارمنستان و آذربایجان دارد و بعد از پایان جنگ اخیر قره باغ، مسئول حفظ امنیت د این منطقه شده است.

بر اساس گزارش ها، روسیه مدعی شده که "دقایقی قبل از آغاز عملیات آذربایجان در قره باغ" از سمت باکو پیام حمله دریافت کرده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در تلگرام گفت: گزارش هایی در رسانه ها وجود دارد مبنی بر اینکه آذربایجان از مدتها قبل به نیروهای حافظ صلح روسیه هشدار داده بود... این با واقعیت مطابقت ندارد. طرف روسی دقایقی قبل از شروع عملیات از این هجوم مطلع شده است.

در حالیکه روسیه عملا خود را کنار کشیده و فعلا قصد دخالت در میدان جنگ را ندارد، فرانسه خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات قره باغ شده است. به گزارش الجزیره، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات نظامی آذربایجان هیچ توجیهی ندارد و پاریس با شرکای خود برای فراهم کردن «پاسخ محکم و فوری» به این «حمله غیرقابل قبول» همکاری می‌‌کند.

همزمان، اتحادیه اروپا تشدید تنش نظامی در قره باغ را محکوم کرد و از افزایش تلفات انسانی در این منطقه ابراز تاسف نمود و از آذربایجان خواست که تشدید تنش را متوقف کند.

منبع: خبر فوری

520888