سویه «پیرولا» در چه کشورهایی شناسایی شده است؟

کارشناسان بهداشتی در پی شناسایی چندین مبتلا به سویه پیرولا در کشورهای مختلف که مبتلایان آن هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند.
تصویر سویه «پیرولا» در چه کشورهایی شناسایی شده است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مقاله‌ای که به تازگی در مجله پزشکی Yale منتشر شد، به افزایش ابتلاها به کووید-۱۹ در چندین کشور اشاره کرده که ناشی از یک سویه جدید ویروس کرونا به نام BA.۲.۸۶ است.

این سویه همچنین به طور غیررسمی «پیرولا» نامیده می‌شود.

به گزارش «ایندیا اکسپرس»، در حالی که این گزارش می‌گوید که هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا این سویه در مقایسه با دیگر سویه‌ها انتقال‌پذیری بیشتری دارد یا خیر، اما ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، این سویه بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک خود در مقایسه با XBB.۱.۵، زیرسویه‌ای از «اومیکرون» که سویه غالب در آمریکا بود، دارد.

پروتئین اسپایک نحوه ورود ویروس کرونا به سلول‌های انسانی است.

کشورهایی که پیرولا در آن‌ها شناسایی شده است

پیرولا اکنون در کانادا، دانمارک، انگلیس، آفریقای جنوبی، سوئد، نروژ، سوئیس، تایلند و اراضی اشغالی شناسایی شده است.

به گفته اسکات رابرتز، متخصص بیماری‌های عفونی «ییل»، تعداد بالای جهش‌ها در اینجا جای نگرانی دارد.

وی در این گزارش می‌گوید که این جهش‌ها مشابه با تعداد جهش‌هایی است که میان سویه دلتا و اومیکرون رخ داده بود.

دلتا، یکی از سویه‌های اولیه ویروس کرونا، تا زمستان سال ۲۰۲۱ سویه غالب به شمار می‌رفت.

هر ویروس تنفسی، همانطور که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، به تدریج در طول زمان تکامل می‌یابد.

به گفته برخی کارشناسان، اما این جهش‌های بزرگ که ما در حرکت از دلتا به اومیکرون نیز دیدیم، نگران‌کننده است.

نگرانی دیگر این است که این سویه در حداقل شش کشور مشاهده شده است و موارد ابتلا هیچ ارتباطی با هم نداشته‌اند.

ویروس‌ها دقیقا چگونه جهش پیدا می‌کنند؟

طبیعی است که همه ویروس‌ها در طول زمان جهش پیدا کنند و چنین تغییراتی به ویژه در ویروس‌هایی که دارای RNA به عنوان ماده ژنتیکی هستند، مانند ویروس‌های کرونا و ویروس‌های آنفلوانزا، رایج است.

هنگامی که یک ویروس وارد بدن انسان می‌شود، ماده ژنتیکی آن وارد سلول‌ها شده و شروع به ساختن کپی‌هایی از خود می‌کند که می‌تواند سلول‌های دیگر را آلوده کند. هرگاه خطایی در طول این فرآیند کپی رخ دهد، باعث ایجاد جهش می‌شود.

گاهی اوقات، زمانی که اشتباهات ژنتیکی که هنگام کپی کردن انجام می‌شوند برای ویروس مفید هستند، جهش ایجاد می‌شود. این امر به ویروس کمک می‌کند خودش را کپی کند یا راحت‌تر وارد سلول‌های انسانی شود.

هر گاه یک ویروس در یک جمعیت به طور گسترده در گردش باشد، هر چه بیشتر پخش و تکثیر شود، شانس جهش آن افزایش می‌یابد.

چه چیزی پیرولا را متمایز می‌کند؟

«آن هان»، یک دانشیار فوق دکترا که ابتکار نظارت ژنومی SARS-CoV-۲ ییل را مدیریت می‌کند، گفت که این یک زیرسویه فرعی بسیار جالب‌تر در مقایسه با زیرسویه اومیکرون به نام XBB.۱.۹ است.

این سویه در ابتدا به سرعت گسترش یافت، اما در مقیاس قابل توجهی بر جمعیت‌ها غلبه نکرد.

به گزارش «فورچون»، داده‌های جدیدی که از سوی «بن مورل»، محقق مؤسسه «کارولینسکا» در سوئد منتشر شد، نشان داد که نمونه‌های خون گرفته شده در هفته گذشته درباره خنثی کردن BA.۲.۸۶ بهتر از حد انتظار عمل کردند.

«اریک توپول»، کارشناس پزشکی مولکولی در تحقیقات «اسکریپس»، گفت که این یافته‌ها چشم‌انداز مثبت‌تری را برای محافظت از تقویت‌کننده‌های جدید در برابر سویه بسیار جهش‌یافته ارائه می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، تاکنون هیچ مورد مرگ و میر در میان موارد ابتلا به این سویه گزارش نشده است.

تنها از هفته گذشته، یک مرد مسن در اروپا بر اثر ابتلا به این سویه در بیمارستان بستری شد.

از چند هفته پیش، افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا بیشتر نتیجه گسترش سویه اریس بوده است.

یک کارشناس معتقد است که گزارش اولیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) می‌گوید در حال حاضر شواهد کافی برای نتیجه‌گیری اینکه آیا پیرولا می‌تواند به بیماری شدیدتر، مرگ یا بستری شدن در بیمارستان منجر شود، وجود ندارد.

منبع: مشرق