واکنش وزیر آموزش و پرورش به بازتاب صحبت‌هایش

وزیر آموزش و پرورش با انتشار ویدئویی به بازتاب صحبت‌هایش درباره مدارس غیردولتی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی واکنش نشان داد.
تصویر واکنش وزیر آموزش و پرورش به بازتاب صحبت‌هایش

به گزارش سایت خبری پرسون، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با انتشار ویدئویی در کانال مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در شبکه شاد، در واکنش به بازتاب سخنانش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درباره مدارس غیردولتی اظهار کرد: موضوع عدالت دال مرکزی همه فعالیت‌های دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما برای عدالت به وقع پیوسته است، تصریح کرد: عمل عادلانه و فعالیت واقعی برای تحقق عدالت یک چیز است و شعار دادن عدالت آموزشی چیز دیگری است. عدالت آموزشی از ارکان برنامه‌ریزی نظام تعلیم و تربیت است و سیاسی کردن این مفهوم هم ظلم به عدالت و هم ظلم به ملت است.

پاسخ عجیب وزیر درباره گرانی شهریه مدارس؛ برای ماشین مدل بالا هم باید پول بیشتری بدهید! شاید خانواده دنبال چیز دیگری است، ما که نباید پولش را بدهیم

ما در این دولت شعار عدالت ندادیم، عمل عادلانه انجام دادیم

صحرایی توضیح داد: ما در این دولت شعار عدالت سر ندادیم، عمل عادلانه انجام دادیم. در این دولت ده‌ها فعالیت وجود دارد و اجرا شده که همه آنها حول این محور اساسی است.

وی در ادامه به بیان برخی فعالیت‌های انجام شده در آموزش و پرورش دولت سیزدهم پرداخت و یادآور شد: برنامه‌ریزی برای جمع آوری بیش از هزار مدرسه کانکسی یکی از این اقدامات است. امسال فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از۱۰۰مدرسه کانکسی بالای ۷ نفر را جمع‌آوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. طرح شهید محمودوند برای شناسایی بازماندگان از تحصیل از دیگر اقدامات ماست که تا این لحظه حدود ۱۸۰ هزار نفر را شناسایی و به مدرسه بازگردانده‌ایم.

وی در خصوص اجرای طرح شهید عجمیان نیز عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس در مناطق محروم برای اول مهر شاداب سازی می‌شوند، این مدارس عادی و دولتی و در مناطق محروم قرار دارند. در طرح شهید سلیمانی بیش از ۲۰۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای را هدف گذاری کردیم که بیش از ۱۵۰۰ فضا تاسیس شده و در اختیار بچه‌ها قرار گرفته است. همچنین در طرح شهید همت توانایی ۱۰۰ هزار معلم ابتدایی را ارتقاء دادیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی در وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: همچنین در طرح‌های جهادی ما بیش از ۲۵ هزار معلم و بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی دانش آموزی به فعالیت پرداختند.

در حمایت ویژه از مدارس عادی دولتی تعارفی با هیچ‌کس نداریم

صحرایی در خصوص اهتمام وزارت آموزش و پرورش به مدارس دولتی تصریح کرد: ما تقویت مدارس دولتی را بخشنامه و تعیین کردیم؛ تمام معلمانی که در مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی، هیات امنایی و... تدریس می‌کنند باید ۱۲ ساعت از ساعات کاری خود را در مدارس عادی دولتی تدریس کنند. سعی کردیم مجوزی به مدرسه غیر دولتی ندهیم و یا در مناطقی که تراکم زیاد است و نیاز به مدرسه داریم مجوز بدهیم. همچنین با موسساتی که از اصول و قانون عدول کرده بودند برخورد کردیم و در این راستا بیش از هزار مدرسه که در چارچوب فعالیت نکردند، تعلیق شدند و یا مدیر آنها عوض شد.

وی تاکید کرد: در مورد نظارت بر مدارس غیردولتی و حمایت ویژه از مدارس دولتی به ویژه مدارس عادی دولتی تعارفی با هیچ کس نداریم.

از مدیران خواستیم فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند

وزیر آموزش و پرورش افزود: از مدیران خود خواستیم فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت نام کنند و اگر فرزندشان در مدرسه غیردولتی درس می‌خواند، تقاضا کردیم در سال جدید فرزند خود را به مدرسه دولتی آورند. اگر مدیری سهمی در مدرسه غیر دولتی داشت، یا خودش مدرسه غیر دولتی داشت یا سهامدار بود، او را به کارگیری نکردیم. بخشنامه تعارض منافع را صادر کردیم و این اقدامات نشان می‌دهد این دولت در اجرای عدالت آموزشی جدی است.

تاثیر ۴۰ درصد قطعی امتحانات نهایی در کنکور به نفع بچه‌های مدارس عادی دولتی تصویب شد

صحرایی با اشاره به اجرای مصوبه ضریب تاثیر ۴۰ درصد قطعی امتحانات نهایی در کنکور طی دولت سیزدهم، عنوان کرد: این مصوبه به نفع بچه‌های مدارس عادی دولتی تصویب شد. خرسندیم امروز زمینه ورود آسان تر بچه‌های مناطق محروم به دانشگاه‌های خوب کشور را فراهم کردیم و خیلی زود خواهیم دید چقدر این مصوبه در راهیابی بچه‌های مناطق محروم به دانشگاه‌ها تاثیرگذار بوده است. در اجرای این مصوبه موانع بسیاری از جانب مافیای کنکور داشتیم اما چون عدالت را اصل می‌دانستیم بر اجرای آن متمرکز شدیم.

وی همچنین به رایگان شدن تحصیل دانش آموزان تیزهوش راه یافته به مدارس سمپاد که در چهار دهک اول درآمدی قرار دارند اشاره و این امر را در راستای عدالت آموزشی عنوان کرد و ادامه داد: این دولت توجه ویژه به مدارس عشایری و روستا مرکزی کرده است. بعد از مدت‌ها سرانه‌های خوبی به آنها داد. در مواردی دو برابر و حتی بیشتر سرانه داده است. هر وسیله کمک آموزشی، تجهیزات ورزشی و کمک ورزشی که به دستمان رسید برای بچه‌های محروم فرستادیم. اولویت ما آنها بودند. بیش از ۳ میلیون جلد کتاب به مناطق محروم فرستاده شد و بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی در مناطق محروم ایجاد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این دولت درعمل به دنبال تحقق عدالت آموزشی است، خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه دغدغه ما آوردن احکام به نفع بچه‌های مناطق محروم بود. بعد از ۱۷ سال دوره کاردانی را برای مناطق مرزی، روستایی و عشایری احیاء کردیم و طرح ویژه‌ عدالت آموزشی برای استان‌هایی که نیاز به مراقبت ویژه داشتند قرار دادیم. زیر نظر معاون اول طرح ویژه‌ای برای سیستان و بلوچستان در حال اجراست.

نسبت ناروای تبعیض به این دولت هیچ خریداری نخواهد داشت

صحرایی در پایان سخنان خود تاکید کرد: بنابراین نسبت ناروای تبعیض به این دولت با این عملکرد، هیچ خریداری نخواهد داشت. رفع تبعیض آموزشی و دستیابی به عدالت آرمانی است که ما شبانه روز در پی آن خواهیم کوشید و اطمینان داریم نتایج آن به نفع کل کشور خواهد بود.

چندی پیش رضامراد صحرایی با حضور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به مناسبت هفته دولت، در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با شهریه‌های گزاف مدارس خاص غیر دولتی که موسسان آنها از شخصیت‌های شناخته شده کشوری که بعضا سیاسی هستند، گفته بود: «من این مدارس را بررسی کردم، خدمتی که برخی از این مدارس کرده‌اند، دانشگاه‌های ما نکرده‌اند. انتخاب خانواده‌هاست که بچه‌های خود را به این مدارس می‌فرستند، کسی را به زور به این مدارس نمی‌فرستند.»

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه فقط بچه‌هایی که خانواده‌هایشان پول بیشتری دارند می‌توانند در این مدارس ثبت نام کنند، گفت: «نه لزوما؛ وقتی ماشین مدل بالاتری بخواهید تهیه کنید باید پول بیشتری برای آن پرداخت کنید.»

منبع: همشهری آنلاین

509147