آیا باید دندان عقل نهفته را جراحی کرد؟

دندان عقل معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست زندگی رشد می‎کند. در زمان رشد این دندان معمولا 28 دندان دیگر در جای خود قرار گرفته و به همین خاطر فضای کافی در دهان برای رشد مناسب دندان عقل وجود نخواهد داشت. به دلیل کمبود فضا گاهی اوقات دندان عقل ممکن است در یک زاویه بیرون آمده یا رشد کند یا حتی ممکن است که گیر کند و تنها بخشی از آن بیرون بیاید. دندان‎های عقلی که به این شکل رشد می‎کنند به نام نهفته شناخته می‏شوند. حتما شما هم در مورد ضرورت جراحی دندان عقل نهفته چیزهایی شنیده‎اید. اما آیا واقعا انجام آن ضروری است؟ در این نوشته به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.
تصویر آیا باید دندان عقل نهفته را جراحی کرد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دندان عقل معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست زندگی رشد میکند. در زمان رشد این دندان معمولا 28 دندان دیگر در جای خود قرار گرفته و به همین خاطر فضای کافی در دهان برای رشد مناسب دندان عقل وجود نخواهد داشت. به دلیل کمبود فضا گاهی اوقات دندان عقل ممکن است در یک زاویه بیرون آمده یا رشد کند یا حتی ممکن است که گیر کند و تنها بخشی از آن بیرون بیاید. دندانهای عقلی که به این شکل رشد میکنند به نام نهفته شناخته می‏شوند. حتما شما هم در مورد ضرورت جراحی دندان عقل نهفته چیزهایی شنیدهاید. اما آیا واقعا انجام آن ضروری است؟ در این نوشته به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

جراحی دندان عقل نهفته چه زمانی ضروری است؟

اما جراحی دندان عقل نهفته چه زمانی ضروری است؟ اگر دندان عقل شما باعث درد شدید میشود بایستی حتما به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک دندان شما را بررسی کرده و ممکن است به شما جراحی دندان عقل نهفته را توصیه کند. اگر دندانپزشک متوجه شود که بایستی این دندان را بکشید آنگاه از دهان شما با استفاده از اشعه ایکس عکسبرداری شده و تا دید واضحتری نسبت به موقعیت دندان شما پیدا کند.

اگر دندان عقل شما نهفته باشد اما مشکلی ایجاد نکند معمولا نیازی به کشیدن ندارد. به این خاطر که جراحی دندانی که درد یا مشکلی ندارد هیچ فایده اثبات شدهای نخواهد داشد و تنها چیزی که به همراه دارد خطر عوارض آن است.

گاهی اوقات دندان عقل نهفته یا دندانی که به درستی از سطح لثه خارج نشده، میتواند باعث ایجاد مشکلات دندانی شود. مواد غذایی و باکتریها میتوانند در اطراف لبه دندان عقل به دام بیفتند و باعث ایجاد پلاک شوند و مشکلات زیر را به وجود آورند:

  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه
  • پریکورونیت: زمانی که پلاک باعث عفونت بافت نرم اطراف دندان می شود
  • سلولیت: یک عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو
  • آبسه: مجموعه‌ای از چرک در دندان عقل یا بافت اطراف در نتیجه عفونت باکتریایی
  • کیست و رشد خوش خیم آن :به ندرت دندان عقلی که لثه را نبریده باشد، کیست ایجاد می کند (تورم پر از مایع)

بسیاری از این مشکلات را می توان با آنتی‌بیوتیک‌ها و دهان‌شویه های ضدعفونی‌کننده درمان کرد.

جراحی دندان عقل معمولا زمانی توصیه می‏شود که سایر درمانها جواب نداده باشند. در هر صورت برای اینکه متوجه شوید جراحی دندان عقل نهفته برای شما ضروری است یا بایستی توسط پزشک معاینه شوید.

نحوه جراحی دندان عقل

ممکن است خود دندانپزشک شما اقدام به جراحی دندان شما کند یا اینکه شما را برای درمان به یک بیمارستان یا جراح متخصص ارجاع دهد. همچنین قبل از این جراحی معمولا به شما یک فرم داده می‏شود تا رضایت خود را برای این جراحی اعلام کنید.

اصولا برای بیحس کردن ناحیه اطراف دندان یک بیحسی موضعی به شما تزریق می‏شود. احتمالا قبل از کشیدن دندان فشاری را احساس خواهید کرد زیرا دندانپزشک یا جراح بایستی با تکان دادن دندان به جلو و عقب حفره دندان را باز کند.

گاهی اوقات یک برش کوچک در لثه ضروری است و ممکن است لازم باشد دندان قبل از برداشتن به قطعات کوچکتر بریده شود. برداشتن دندان عقل از چند دقیقه تا 20 دقیقه و حتی گاهی بیشتر طول می‏کشد.

بعد از جراحی دندان عقل نهفته ممکن است تورم و درد را در داخل و خارج از دهان خود احساس کنید. گاهی اوقات مقداری کبودی خفیف نیز قابل مشاهده است. این مشکلات طی 3 روز اول رخ میدهد و میتواند تا 2 هفته هم ادامه داشته باشد.

جراحی دندان عقل نهفته

عوارض احتمالی

مانند هر جراحی دیگری، کشیدن دندان عقل هم میتواند با عوارضی همراه باشد که البته اگر نکات بهداشتی و توصیههای پزشک را جدی بگیرید، تا حد زیادی از این عوارض جلوگیری خواهد شد. از جمله عوارض آن میتوان به عفونت یا تاخیر در بهبودی اشاره کرد. اگر در دوران نقاحت سیگار بکشید احتمال بروز این اتفاقها بیشتر خواهد بود.

یکی دیگر از عارضهها مشکل حفره خشک است. در این مشکل لخته خون روی جای کشیدگی دندان ایجاد نمی‏شود و ممکن است که برای شما ایجاد درد در لثه یا فک کند و احساس بدی بدهد. همچنین ممکن است که گاهی اوقات بوی بد یا طعم بدی از حفره خالی دندان شما حس شود. اگر دستورالعملها و مراقبتهایی که دندانپزشک توصیه میکند را رعایت نکنید احتمال خشک شدن حفره بیشتر هم خواهد شد.

مراقبتهای بعد از جراحی

بسیاری از افراد بعد از جراحی مسکن استفاده میکنند. ایبوپروفن و استامینوفن هر دو گزینههای خوبی برای تسکین درد بعد از عمل هستند. استفاده از اسید استیل سالیسیلیک (دارو‌هایی مانند آسپرین) قبل یا بعد از جراحی توصیه نمی‏شود به این خاطر که میتواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

برای چند روز پس از عمل نگه داشتن کیسه یخ روی گونه میتواند به کاهش تورم کمک کند. همچنین در چند روز اول بایستی از کشیدن سیگار و نوشیدن آب میوه و غذاهای گرم خودداری کنید چرا که میتواند روی روند بهبودی شما تاثیر منفی بگذارد. نوشیدنیهایی مانند آب خنک یا چای بابونه ولرم میتواند گزینه‌های مناسبی برای شما باشد.

بهتر است که از خوردن غذاهای سفت نیز خودداری کنید چرا که میتواند باعث بروز مشکل شود. سوپ ولرم، ماهی، ماکارونی و غذاهای نرم برای شما مناسب‌تر خواهد بود. همچنین بهتر است که در چند روز اول پس از جراحی دندان از انجام فعالیتهای فیزیکی شدید مانند ورزش یا سونا نیز خودداری کنید چرا که میتواند روی روند بهبودی شما تاثیر منفی بگذارد.

کشیدن دندان عقل نهفته

سخن پایانی

همانطور که دیدید، دندان عقلی که بد رشد کرده باشد میتواند به سیستم دندانهای شما آسیب بزند. اما اگر دندان عقل مشکلی برای شما ایجاد نکند یعنی باعث درد یا تجمع باکتری نشود آنگاه جراحی دندان عقل نهفته ضرورتی نخواهد داشت. شما میتوانید برای بررسی ضرورت انجام این کار یا کشیدن دندان عقل نهفته روی عصب به مرکز ایمپلنت تهران مراجعه کنید.

506816