واردات ۵۰۹ هزار تن برنج در ۴ ماهه امسال

واردات برنج در ۴ ماهه نخست سال جاری با ۳۱ درصد کاهش در وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۰۹ هزار و ۳۴۸ تن رسید.
تصویر واردات ۵۰۹ هزار تن برنج در ۴ ماهه امسال

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از گمرک ایران، ارزش واردات برنج در 4 ماهه سال جاری حدود 601 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال قبل 49 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه موافقت با ورود و میزان ثبت سفارش برنج و شرایط واردات آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، در خصوص میزان واردات برنج در سال 1401 می‌افزاید: در 12 ماهه سال گذشته در مجموع یک میلیون و 779 هزار تن برنج به ارزش 2 میلیارد و 137 میلیون دلار وارد کشور شد که از حیث وزن 109 درصد و از لحاظ ارزش 192 درصد افزایش داشت.

این گزارش آمار واردات برنج در جریان تشریفات ترخیص تا 4 مرداد را 63 هزار تن بیان کرد و می افزاید: به رغم اینکه تشریفات این میزان برنج در گمرکات در حال انجام است ولی تا پایان آبان ماه اجازه خروج از گمرک را نخواهد داشت مگر اینکه همانند سال قبل مصوبه یا ابلاغیه جدید به گمرک ارسال شود.

در اجرای بند 8 مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات کشور، واردات و ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از ابتدای مرداد ماه هر سال تا پایان آبان ماه همان سال تعیین شده است اما در اجرای مصوبات سی امین جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ 18 خرداد 1401، این ممنوعیت از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای سال 1401 لغو شده بود.

505307