امکان‌ سرمایه‌گذاری‌ خارجی‌ وجود‌ ندارد!

بورس ایران ظرفیت بزرگی برای جذب سرمایه گذاران دارد، و بدون یک ریال ارزش افزوده بیشــتر و تنها با تجدید ارزیابی تا بیش از ٪۸۰۰ امکان افزایش ســرمایه در آن وجود دارد.
تصویر امکان‌ سرمایه‌گذاری‌ خارجی‌ وجود‌ ندارد!

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید گودرزی کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: سهام شرکتهای بورســی تنها ٪۸ قیمت واقعی قیمت گذاری شــده اند و اگر سرمایه گذار خارجی در بورس ایران حضور پیدا کند، قطعا خواســتار ارزیابی مجدد و بروزرسانی ارزش سهام برابر قانون، حداقل هر ۵ سال یکبار خواهد بود و بخش زیادی از سرمایه های کشور در اثر اهمال در تجدید ارزیابی به یکباره به سرمایه گذاران خارجی خواهد رسید و سرمایه گذاری تبدیل به غارت می شود.

به همین خاطر بشدت جلوی ورود سرمایه گذاران خارجی و بهره مندی از این رانت عظیم گرفته می شــود. از سوی دیگر هم سرمایه گذاران داخلی بعلت بروز نبودن ارزش سهام و غیر واقعی بودن آن، رغبتی به ســرمایه گذاری در این بازار ندارند.

در عوض در بازارهای ارز، طلا و... ســرمایه گذاری می کنند که تقریبا هر روز چندین بار به روزرســانی می شود. هر چند سرمایه گذاری در این بازارها ارزش افزوده صفر دارند.

بورس ایران ظرفیت بزرگی برای جذب سرمایه گذاران دارد، و بدون یک ریال ارزش افزوده بیشــتر و تنها با تجدید ارزیابی تا بیش از ٪۸۰۰ امکان افزایش ســرمایه در آن وجود دارد. هر چه این تجدید ارزیابی ها به تاخیر بیفتد سرمایه های بیشــتری از کشــور فرار می کنند و بازگشت به قیمتهای تعادلی دشوار تر می شود. ا

تفاقات ناگواری در بورس ایران در جریان اســت که تنها یکی از آن هاعدم تجدید ارزیابی است. باید تجدید ارزیابی حداکثر هر ۵ سال یکبار الزام و قانون شود. اکنون برابر ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تنها در شرایطی که شرکت ها ورشکسته شــوند، باید تجدید ارزیابی صورت پذیرد.

منبع: آفتاب یزد

491419

مطالب مرتبط