آیا پروفیل در بورس کالا عرضه می شود؟

در صنعت ساخت و ساز از مصالح گوناگونی استفاده می‎شود. یکی از مهم‎ترین مصالح مورد استفاده خصوصا در ایران، آهن است. آهن به خاطر مقاومت بالای خود در برابر زلزله یکی از بهترین انتخاب‎ها برای اجرای یک سازه است. از میان انواع مختلف پروفیل، قوطی‎ها یکی از انواع پرکاربرد هستند که برای ساخت در و پنجره، اسکلت‎بندی، تابلو، انواع میز، مبلمان و ... مورد استفاده قرار می‎گیرد.
تصویر آیا پروفیل در بورس کالا عرضه می شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از سوالات اساسی افرادی که در زمینهی ساخت و ساز فعال هستند این است که آیا این محصول در بورس کالا عرضه می‌شود یا خیر و آیا امکان خرید آن از این طریق وجود دارد؟ در این نوشته قصد داریم تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و یک سایت خوب برای استعلام قیمت پروفیل نیز معرفی خواهیم کرد.

قوطی پروفیل چیست؟

در صنعت ساختمانسازی به هر مقطعی که ثابت باشد و طول مشخصی داشته باشد، پروفیل گفته می‏شود. انواع متفاوتی از این محصول وجود دارد. مانند نوع آلومینیومی، درب و پنجره، پیویسی، کرکره برقی و ... . اما در میان آنها قوطی یکی از معروفترین‌هاست که که در واقع یک قطعهی آهنی بسته و توخالی است که مقطع آن به شکل مربع یا مستطیل است. از این قوطیها در صنایع ساختمانسازی و برای ساخت در و پنجره استفاده میشود.

این قوطیها میتوانند از مواد اولیهی متفاوتی ساخته شوند مانند استیل، پیوی‏سی، آلومینیوم و ... . اما نوع پرکاربرد آن از آهن است که به خاطر خواص گوناگونی که دارد مانند استحکام و مقاومت بسیار بالا و امکان جوشپذیری، میزان استفاده از آن به شدت افزایش یافته است.

مزیتهای استفاده از این قوطی‏ها چیست؟

دهها سال پیش، ساختمانسازها متوجه شدند که میزان مقاومت سازههایی که اجرا میکنند پایین است و با وقوع زلزلههای کمقدرت نیز از بین میروند. به همین دلیل بعد از بررسیها و آزمایشهای گوناگون متوجه شدند که فولاد میتواند گزینهی مناسبی برای مقاومسازی یک ساختمان باشد. یکی از انواع فولاد به کار رفته در ساختمانها قوطی نام دارد که برای ساخت نرده، اسکلت، در و پنجره و ... از آن استفاده می‏شود.

از جمله مزیتهای استفاده از قوطی میتوان به مقاومت آن در برابر تحمل وزن زیاد، قابلیت جوشپذیری و شکلپذیری آن، مقاومت در برابر پیچش، قابلیت بازیافت، تنوع زیاد، جذب نیروهای خارجی به مقدار کم، عدم ایجاد آلودگی برای محیط زیست و ... اشاره کرد.

همچنین میزان کاربردهای آن هم زیاد است. برای مثال میتوان برای اسکلتبندی سازههایی که از فلز استفاده میکنند، ساخت تابلو، در و پنجره، انواع میز و صندلی، جالباسی، شاسی و نفتکش، خودروسازی و ... استفاده کرد.

آیا پروفیل با قوطی فرق دارد؟

یکی از مهمترین مسائلی که افراد با آن مواجه می‏شوند این است که آیا این دو اصطلاح با یکدیگر فرق دارند یا هر دو به یک محصول اشاره میکنند؟ باید تذکر دهیم که پروفیل یک اصطلاح کلی است که برای اشاره به تمام مقاطعی که سطح و طول ثابتی دارند، استفاده می‏شود. مثلا تیرآهن، ناودانی، میلگرد و ... همگی انواعی از این خانواده هستند. همچنین قوطیها نیز که سطح مقطع آنها میتواند به شکل مربع یا مستطیل باشد نیز نوعی پروفیل است.

آیا پروفیل ساختمانی در بورس کالا عرضه می‌شود؟

متاسفانه در کشور ما به خاطر برخی دشواریهای ساختاری گاهی خرید و فروش کالاهای پایه همچون پروفیلها دچار محدودیتهای زیادی می‏شود. بورس کالا یکی از آن بسترهایی است که میتواند این محدودیتها را کنترل کرده و عرضه، تقاضا و سایر نوسانات قیمتی را برای ایجاد بازدهی بهتر مورد ارزیابی قرار دهند.

یکی از سوالات اساسی افراد این است که آیا پروفیلهای ساختمانی از جمله قوطیها در بورس کالا عرضه می‏شوند یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با این که سایر مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه میشوند اما انواع پروفیل از جمله قوطیها در بورس کالا عرضه نشدهاند و هیچ معاملهای برای آنها ثبت نشده است.

چه عواملی بر قیمت قوطیها تاثیرگذار است؟

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که قیمت آهن آلات خصوصا قوطیها به طور روزانه تغییر میکنند. این تغییرات نیز تابع عوامل گوناگونی است. برای مثال تغییرات ارز از جمله مهمترین دلایلی است که روی قیمت پروفیل تاثیر میگذارد. همچنین اندازه و سایز، کیفیت و شیوهی تولید هم روی قیمت آن تاثیر میگذارد. به همین خاطر هرگز نمیتوان قیمت دقیق و ثابتی برای آن در نظر گرفت. همچنین قوطیهای تولید شده در شرکتها و کارخانههای گوناگون نیز قیمتهای متفاوتی دارند. یعنی ممکن است یک کارخانه قیمت قوطی خود را بیشتر یا کمتر از سایر کارخانهها در نظر بگیرد. اگر شما از جمله کسانی هستید که برای ساخت و ساز نیاز به قوطی دارید بهتر است که از یک منبع معتبر اقدام به استعلام قیمت آن کنید.

قیمت این محصول را از کجا پیدا کنیم؟

همانطور که گفتیم، قیمت قوطی به هیچ عنوان ثابت نیست و تابع عوامل گوناگونی است. به همین خاطر لازم است که یک منبع و مرجع معتبر برای پیدا کردن قیمت پروفیل و قوطی داشته باشیم. فولادینو یکی از همین وبسایتهاست که در آن میتوانید به صورت آنلاین و در لحظه از قیمت انواع آهنآلات از جمله قوطی مطلع شوید. از خوبیهای این سایت میتوان به جداسازی بر اساس کارخانه، ضخامت، حالت، محل بارگیری و نمودار هفتگی اشاره کرد. فولادینو همراه شما در قلب بازار آهن بوده و شما را از آخرین اخبار و تغییرات قیمتی این حوزه باخبر خواهد کرد. با استفاده از این سرویس آنلاین دیگر نیازی به چک کردن هیچ سایت دیگری در این زمینه نیست و تمام نیازهای شما در این حیطه پوشش داده می‏شود.

سخن پایانی

همانطور که دیدید، قوطی پروفیل یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمانسازی است که به خاطر مزایای بسیاری که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته. یکی از سوالات افرادی که در کار ساخت و ساز هستند این است که آیا این قوطیها در بورس کالا عرضه می‏شوند یا خیر. همانطور که در متن مقاله هم اشاره کردیم، تا به حال این محصول در بورس کالا عرضه نشده است.

483007