سقط جنین با مادر چه می‌کند؟

سقط جنین چه با تجویز پزشک و چه به صورت غیرقانونی، عوارض روحی و روانی بسیاری را برای مادر به دنبال دارد.
تصویر سقط جنین با مادر چه می‌کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، زهرا یوسف‌نژاد اظهار کرد: عذاب روحی ناشی از مرگ یک موجود زنده برای مادری که به طور عمدی به سقط جنین اقدام کرده او را دچار عذاب وجدان می‌کند.

وی تصریح کرد: از دست دادن جنین می‌تواند چرخه هورمونی را مختل کند، بنابراین می‌توان احساسات منفی بعد از سقط را به این تغییرات هورمونی هم نسبت داد. بلافاصله بعد از سقط، فرد احساس می‌کند از بار و فشار مسئولیتی بزرگ رها شده است و این ظاهر امر است، این چنین افرادی در ابتدا دچار وضعیتی می‌شوند که در پزشکی اصطلاحا به آن «انکار» می‌گویند.

یوسف نژاد افزود: این حالت در برخی از افراد کوتاه و در برخی برای طولانی مدت ادامه دارد و گاهی حتی پس از گذشت ۱۰ سال همچنان ادامه می یابد.

یوسف نژاد مرور تکراری خاطرات مربوط به سقط جنین، خواب های تکراری در مورد سقط جنین، گرفتار احساساتی نظیر احساسات آغاز روند سقط شدن، کاهش میزان پاسخگویی یا تعهد نسبت به اطرافیان و خانواده، احساس بیگانه بودن و جدایی از دیگران و افسردگی خلقی از جمله پیامدهای سقط جنین هستند.

وی ادامه داد: افزایش تحریک پذیری و خصومت در برابر دیگران، کاهش تمرکز، احساس گناه، احساس افسردگی، خشم، اضطراب و دردهای عصبی از دیگر پیامدهای این امر است.

این مسئول افزود: افسردگی و اضطراب مادرانی که به طور عمد به سقط جنین اقدام می‌کنند در اغلب موارد به اندازه‌ای حاد می‌شود که نیازمند دارو درمانی مستمر می‌شوند و باید دوره‌های درمانی خود را تا مدت‌ها ادامه دهند.

یوسف‌نژاد عنوان کرد: سوگ بعد از سقط می‌تواند به شدت سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده باشد؛ ۴۰ درصد خانم‌ها بعد از سقط دچار علایم غم و اندوه، اشتیاق به داشتن بچه از دست رفته، تمایل به صحبت راجع به احساس فقدان و اختلالات خواب می‌شوند، احساس گناه و سرزنش خود نیز می‌تواند در مادر وجود داشته باشد.

وی احتمال خودکشی مادرانی که به صورت عمدی تجربه سقط جنین دارند را بیش از سایرین دانست که این مسئله به عذاب وجدان ناشی از این اقدام باز می‌گردد، به آرامش رسیدن این افراد در چنین شرایطی بسیار سخت است.

399394