عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با پرسون؛

کاهش 70 درصدی مبادلات تجاری ایران و چین طی 7 سال / کرونا مانع سفر مقامات دو کشور شده است

در دو دهه اخیر روابط سیاسی بین ایران و چین به قدری به یکدیگر نزدیک شده است که چینی ها توانستند شریک نخست اقتصادی ایران شوند.
تصویر کاهش 70 درصدی مبادلات تجاری ایران و چین طی 7 سال / کرونا مانع سفر مقامات دو کشور شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، نخستین مشتری نفت کشورمان چینی ها هستند؛ به همین منظور کالاهای چینی در بازار داخلی ایران به مراتب از دیگر کشورها بیشتر شده است، این روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی بین دو کشور موجب شده که طرفین به دنبال قرارداد اقتصادی 25 ساله باشند؛ اما در چند سال اخیر چینی ها در اوج تحریم های ظالمانه امریکایی ها دست از خرید نفت به عنوان مهم ترین منبع درآمدزایی کشورمان کشیدند و این موضوع مبادلات تجاری بین دو کشور را بسیار کاهش داده است.

برای اینکه ببینیم روند تجارت بین دو کشور این روزها در چه وضعیت قرار دارد، خبرنگار اقتصادی پرسون گفت وگویی با مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین انجام داده است.

او در این باره گفت: هنوز هیچ برنامه کلی از سوی دولت جدید برای تجارت خارجی ارائه نشده، اما با این وجود هر جناح و جریان سیاسی در ایران دولت را در اختیار بگیرند به لحاظ سیاسی و اقتصادی یک رویکرد با کشور چین برقرار خواهند کرد و ممانعتی در خصوص روند تجاری با چین وجود نخواهد داشت و همه جریان های سیاسی چین را شریک نخست تجاری ایران می دانند.

حریری در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه آیا در آینده نزدیک احتمال سفر مقامات چینی یا مقامات ایرانی بلند پایه به چین وجود دارد؟ پاسخ داد: به دلیل شرایط کرونایی سفر مقامات چینی امکان پذیر نیست، دولت چین برای افرادی که سفر داشته باشند قرنطینه های سختگیرانه ای به اجرا در می آورد و هر فردی که به چین سفر کند باید قرنطینه سه هفته ای شود، بنابراین امکان سفر مقامات در حال حاضر وجود ندارد.

در سال میلادی گذشته مبادلات تجاری ایران و چین 16 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که در سال 2014 مبادلات تجاری بین دو کشور به رقم 51 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده بود که حدود 70 درصد در 7 سال اخیر با کاهش مبادلات مواجه شده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: باید صبر کنیم ببینیم تا چند ماه آینده روند واکسیناسیون در هر دو کشور چگونه خواهد بود و تردد سفرها در کل دنیا به روال عادی برخواهد گشت، اما در حال حاضر مقامات دو کشور فعلا سفری نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: این روزها تجارت ایران و چین به شدت افت داشته البته در همه نقاط دنیا به دلیل شرایط کرونایی روند معاملات تجاری کاهش پیدا کرده است؛ اما بیشترین کالای صادراتی ایران به چین مربوط به نفت است که استقبال نکردن چین از نفت ایران موجب افت شدید تجارت بین دو کشور شده است.

حریری خاطرنشان کرد: در سال میلادی گذشته مبادلات تجاری ایران و چین 16 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که در سال 2014 مبادلات تجاری بین دو کشور به رقم 51 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده بود که حدود 70 درصد در 7 سال اخیر با کاهش مبادلات مواجه شده ایم.

این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: به طور معمول هر چقدر میزان تجارت افزایش یابد تراز تجاری بین دو کشور به نفع ایران مثبت خواهد شد.

حریری درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه علت کاهش مبادلات بیشتر مربوط به چه مواردی بوده است؟ گفت: ویروس کرونا در دو سال اخیر سطح تجارت بین المللی را کاهش داده و این امر موجب کاهش مبادلات بین ایران و چین شده است، از سوی دیگر تحریم ها در کاهش مبادلات تاثیر داشته است و از همه مهم تر با توجه به اینکه بیشترین کالای مورد معامله دو کشور خرید نفت چین از ایران بوده است چینی ها نفت کمتری از ایران خریداری کرده اند و بخشی از این کاهش مبادلات نیز مربوط به افت قیمت جهانی نفت است.

گفت وگو از: محمد خادمی

351183