وقاحت؟!

در حالی که به روزهای پایانی دولت دوازدهم نزدیک می شویم شعارهایی جدید برای تبرئه کردن عملکرد دولتی که روحانی رییس آن بود شنیده می شود و اصل موضوع این است که خیلی از مشکلات پای دولت نیست اما پای دولت نوشته می شود اما روحانی در ادامه هم اذعان می کند که دولت دوازدهم معصوم نیست و آنچه در توانمان بوده انجام دادیم!
تصویر وقاحت؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از گذشت بیش از 2910 روز از آغاز دولت تدبیر و امید و انتخاب حسن روحانی بعنوان کلیددار گشایش و رونق اقتصاد و وعده دار وعده های خیالی همچنان وی با شعارهای پوپولیسیتی و تبلیغاتی بدنبال مبرا کردن و پاک کردن کارنامه سیاه 8 ساله دولت خود است بنحوی که بارها و بارها یا به بهانه خواب بودن و فهمیدن مهمترین تصمیمات در صبح جمعه و یا استراتژی تقصیر من نیست و همه این قصور ها به گردن ابر و باد و مه و خورشید و فلک است و و این دولت،دولت هیچ کاره هاست.

این سخنان آقای رییس جمهور در این 8 سال از عمر دولت، بارها و بارها از تریبون دولت و رسانه ها منتشر شده و مردم نیز با این واژه ها آنقدر آشنا هستند که همه را حفظ شدند.

روز گذشته نیز حجت الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در شصت و یکمین مجمع سالیانه بانک مرکزی با اشاره به شرایط خاص و پرفراز و نشیب کشور در طول هشت سال گذشته اظهار داشت: بر اساس آمار و ارقام وقتی در سال ۹۲ دولت یازدهم شروع به کار کرد رشد اقتصادی منفی ۷.۷ بود و در سال ۹۴ نیز با معضل و شوک قیمت نفت مواجه شدیم و قیمت نفت که در آغاز کار دولت یازدهم بشکه‌ای ۱۰۴ دلار بود در مقطعی حتی به ۳۰ د لار رسید لذا با شرایط خاصی مواجه بودیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بعد از اینکه در سال ۹۴ توانستیم از تحریم عبور کنیم آثار اقتصادی مثبت آن در سال ۹۵ مشاهده شد به طوری که در این سال از رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد برخوردار شدیم و از آغاز دولت یازدهم تا اوایل سال ۹۷ شرایط باثباتی در اقتصاد کشور را شاهد بودیم.

اما بازوی پژوهشی مجلس در یک گزارش پژوهشی با بررسی شاخص‌های اقتصاد کلان طی سال‌های 91 تا 98 تصویری از وضعیت اقتصاد را ترسیم کرد که بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران در اغلب شاخص‌های داخلی و خارجی مرتبط با اقتصاد کلان روند نزولی داشته و در برخی از شاخص‌ها از جمله شاخص جهانی حکمرانی، ایران بیشترین ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻨﻔﯽ را ﺑﺎ میانگین ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺟﻬﺎنی دارد.

* بر اساس این گزارش، در ﺣﺎلی که ﻧﺮخ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی ﻫﺪف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی ﭘﻨﺠﻢ و ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ 8 درﺻﺪ تعیین ﺷﺪه ﻣﺘﻮﺳﻂ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدیﮐﺸﻮر از ﺳﺎل 1391 ﺗﺎ 1398 ﻧﺰدیک ﺑﻪ "ﺻﻔﺮ" درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ.

در فرازی دیگر از سخنان رییس جمهوری، روحانی ادعا کرد که دولت در طول چهار سال اول از انضباط مالی بسیار خوبی برخوردار بود و در هیچ شرایطی حتی در دوره جنگ اقتصادی نیز حاضر به استقراض از بانک مرکزی نشدیم همواره سعی کردیم انضباط مالی دولت را رعایت کنیم که این موضوع در تورم و پایه پولی بسیار مهم است اما باید گفت که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه بودجه سال 1396، دولت یازدهم خواستار انتشار حجم عظیمی از اوراق تعهدزا (مشارکت، صکوک و اسناد خزانه اسلامی) شده است.

گفتنی است در لایحه بودجه 1396، در طرف منابع حدود 5 / 32 هزار میلیارد تومان منابع از فروش اوراق مالی در تبصره 5 پیش‌بینی شده است که شامل 20 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی، 5 / 7 هزار میلیارد تومان برای تسویه مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی و 5 هزار میلیارد تومان برای تهاتر بدهی‌های دولت است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 95 هشدار داده بود که این امر نشان گر این است که بودجه دولت در حال ورود به مسیری است که به سرعت بدهی‌های دولت را افزایش داده و در کنار وابستگی اقتصاد به نفت، اقتصاد به انتشار اوراق مالی برای بازپرداخت بدهی‌های دولت وابسته شود. تداوم این امر در بلندمدت ضمن تهدید ظرفیت بخش خصوصی، می‌تواند دولت را هم در تنگنا قرار دهد.

از دیگر ادعاهایی که رییس جمهوری روز گذشته در سخنان خود به آن اشاره کرد موضوع تکراری FATF و قصه پر غصه ی برجام بود که اعلام کرد اگر دست و پای ما را نمی‌بستند قطعا در پایان سال ۹۹ می‌توانستیم در روند مذاکرات تحریم را برداریم و توافق بین ما و ۱+۵ در وین کاملا روشن و اسناد آن موجود است و مشخص است که آنها و ما حاضر بودیم که اقداماتی انجام دهیم اما مصوبه‌ای که در مجلس گذرانده شد نگذاشت ما کار خود را انجام دهیم.

حسن روحانی خاطرنشان کرده بود که اقدام دوم دولتش در زمینه اف.ای.تی.اف بود که مشکل بزرگی ایجاد کرد در این زمینه دولت و وزارت اقتصاد کار خود را انجام داده بود و مجلس و شورای نگهبان نیز کمک کرده بودند اما یک جای دیگری برای ما مشکل درست کرد و هنوز هم مشکل ادامه دارد.

روحانی بارها با حمله های رسانه ای و ایجاد هجمه علیه مجلس و نهاد های تصمیم گیر در این موضوعات فوق الذکر و به بهانه امضای این قراردادها کمر به بستن اقتصاد کشور کرد تا بتواند شرایط را برای کارتبلیغاتی دولتش مهیا کند که در نهایت با شعار ما توانستیم مردم را تهییج کند اما هوشمندی مجمع تشخیص مصلحت نظام نگذاشت تا حربه روحانی برای افشای کریدورهای دور زدن تحریم ها برای دشمن مبرهن شود و دولت های غربی بتوانند به شاهرگ های اقتصاد ایران ضربه وارد کنند.

کما اینکه بارها واژه « دست دولت در بسیاری از مواقع بسته است» را از زبان رییس قوه مجریه و هم کیشان خود در هیات وزیران شنیده ایم اما باید گفت که 100 درصد اقتصاد یک کشور بدست دولت آن کشور است و وظیفه دولت است که با برنامه ریزی منابع مالی در دستگاه ها را بطور قاعده مند توزیع می کند.

* حال سوال اینجاست دولتی که ادعا می کند از خود اختیار ندارد چطور می تواند یک شبه دستور بر مزایده فروش 15 هزار معدن را صادر کند یا دستور دهد تا بودجه ای که برای کرونا مصوب شده یک شبه به ساخت ساختمانی در دانشگاه شهید بهشتی اختصاص یابد که ریشه آن به رانت دختر آقای رییس می رسد؟

* چطور می شود که با ادعای افتتاح نیروگاه های برق آبی دستور خروج نیروگاه های تولید برق فسیلی را با علم بر خشکسالی ایران صادر کرده و میلیون ها لیتر از آب پشت سدها را با شعار علی برکت الله صادر کردید؟

اغلب کارشناسان این اقدام شما را تهدیدی برای آب و ایجاد بحران توصیف کردند اما گویا پنج شنبه های افتتاح پروژه هایتان برای بالا بردن آمار علی برکت الله گفتن تان به جلوگیری از تنش آب کشور می چربد؟

حال که به روزهای پایانی دولت دوازدهم نزدیک می شویم شعارهایی جدید برای تبرعه کردن عملکرد دولتی که آقای روحانی رییس آن بود شنیده میشود و آن این است که « خیلی از مشکلات پای دولت نیست اما پای دولت نوشته می شود» اما در ادامه هم اذعان کردید « دولت دوازدهم معصوم نیست و آنچه در توانمان بوده انجام دادیم»!!

بله شاید تنها حرف درست آقای رییس همین فراز آخر گفته هایش باشد که قطعا معصوم نبوده و هرچه در توان داشته انجام داده است و می توان گفت تنها یک واژه در این مجال میگنجد؛ وقاحت.

گزارش از علی درخشان

326616