یک کارشناس مذهبی در گفتگو با پرسون؛

امورات مساجد در دست جوانان قرار گیرد

مساجد یکی از مهم ترین پایگاه های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی محلات مسکونی در کشورمان به حساب می آید، همه روزه در سه نوبت صبح، ظهر و شب درهای این پایگاه مردمی به روی هموطنان باز می شود و آنها در کنار یکدیگر با تشکیل صف های نماز نماد اتحاد و همبستگی خود را نشان می دهند و از دین مبین اسلام تبعیت می کنند.
تصویر امورات مساجد در دست جوانان قرار گیرد

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از اقداماتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در فعالیت مساجد به وجود آمد حضور جوانان در مساجد است، به طوری که نوجوانان و جوانان بسیاری علاقه مند شدند تا در مساجد حضور داشته باشند و فعالیت های مذهبی و اجتماعی شان را افزایش دهند.

برای اینکه بدانیم چه راهکارهایی وجود دارد که جوانان حضور پر رنگ تری در مساجد داشته باشند، خبرنگار پرسون به سراغ حجت الاسلام مهدی مسائلی کارشناس مذهبی رفته است.

حضور ائمه جماعت مساجد در مدارس محله

فعالیت فرهنگی نیز از مدارس و ابتدا آموزش نسل آینده صورت گیرد و در موضوع نمازجماعت جوانان را تشویق کنیم و می توانیم از انگیزه های سیاسی و اجتماعی که در دین مبین اسلام در خصوص نماز جماعت عنوان شده را به اجرا در آوریم.

او که مولف و نویسنده چند کتاب است، این باره گفت: باید کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مساجد را بیشتر تقویت شود و بسیاری از کارکردهایی که در زمان کنونی وجود دارد و در صدر اسلام نبوده و خارج از مسجد انجام می شود که ماهیت دینی دارد را برای مسجد تعریف کنیم و با قالب های جدید به اجرا در آید.

مسائلی افزود: فعالیت فرهنگی نیز از مدارس و ابتدا آموزش نسل آینده صورت گیرد و در موضوع نمازجماعت جوانان را تشویق کنیم و می توانیم انگیزه های سیاسی و اجتماعی که در دین مبین اسلام در خصوص نماز جماعت عنوان شده را به اجرا در آوریم.

این کارشناس مذهبی پیشنهاد داد: ائمه جماعت مساجد می توانند به مدارس مراجعه کنند و از جوانان و نوجوانان دعوت کنند تا نماز جماعت با اجازه کادر آموزشی در مساجد اقامه شود تا جوانان بیشتر در مساجد حضور داشته باشند، یکی دیگر از راهکارهای موفق که باعث حضور پر رنگ جوانان در مساجد می شود این است که اداره امورات مساجد را در اختیار جوانان قرار دهیم و از نگاه ابتکاری و ایده آور آنها در مساجد استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه رهبر انقلاب همواره تاکید داشته اند که جوان گرایی صورت گیرد، در حوزه فعالیت مساجد چه اقداماتی باید انجام شود تا نقش جوانان پر رنگ تر شود؟ پاسخ داد: جوان گرایی یک تحول ایجاد خواهد کرد، به طور نمونه از جوانان در هیئت امناء مساجد استفاده شود و روحانیان جوان مسئولیت امام جماعت مسجد را برعهده گیرند تا وقت بیشتری در فعالیت های مساجد صورت گیرد، ما باید مساجد را سازمان دهی شده برنامه های آن را اداره کنیم و به نوعی سازمانی دهی دین در مساجد را تقویت کنیم.

ائمه جماعت قبل از اعزام آموزش ببینند

در برخی از مساجد بین دو نماز مغرب و عشاء یک صفحه قران تلاوت می شود که این برنامه کاملا با حضور جوانان به اجرا در می آید و این جوانان هستند که در بین دو نماز کتاب آسمانی را در صف های نماز جماعت توزیع می کنند تا به شکل گروهی قرآن تلاوت شود، بنابراین نباید از نقش جوانان در مساجد غافل شویم و اگر هم جوانی اشتباه می کند و از اشتباه خودش پشیمان می شود آن را رها نکنیم.

مسائلی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که باعث حضور پر رنگ جوانان در مساجد می شود این است که امام جماعت صوت دل نشینی در قرات نماز و قران داشته باشد تا با این صوت دل نشین توجهات بیشتر صورت گیرد.

این کارشناس مذهبی گله مند از نبود آموزش مناسب به ائمه جماعات است، گفت: متاسفانه آموزش های لازم به ائمه جماعت مساجد صورت نمی گیرد و این ائمه جماعات بر اساس نیاز یک مسجد اعزام می شوند و اگر قبل از اعزام این ائمه مساجد آموزش های لازم صورت گیرد، آنها با اجرای برنامه های گوناگون تاثیر بیشتری در جذب جوانان در مساجد خواهند داشت، نیاز هم نیست یک آموزش بلند مدت به اجرا در آید بلکه یک دوره کوتاه مدت کفایت می کند.

وی خاطرنشان شد: مانع حضور جوانان نشویم و آنها را در برنامه های گوناگون دعوت کنیم، به طور نمونه در این ایام که ویروس کرونا وجود دارد این جوانان بودند که در طرح های مومنانه به هموطنان مان فعالیت می کردند و بسته های معیشتی از مواد غذایی و بهداشتی را برای خانواده های نیازمند فراهم می کردند و مسجد را به یک پایگاه کامل اجتماعی تبدیل کردند و حتی همین جوانان بودند و هستند که در زمان اوج گیری ویروس کرونا پا به پای مدافعان سلامت دست به کار شدند و محلات مسکونی و معابر شهر اطراف مساجد محلات را ضدعفونی می کردند و حتی در این مساجد بود که گروه هایی از خانم های جوان دست به دوخت و دوز در مساجد شدند و برای کمبود ماسک در کشور کارگاه هایی در مساجد ایجاد کردند و بسیار از جوان بودند که در آشپزخانه مساجد برای نیازمندان غذا فراهم می کردند و به نوعی کمک به همنوعان شان می کردند؛ با این وجود این جوانان هستند که چراغ فعالیت اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در مساجد را پر نورتر خواهند کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در برخی از مساجد بین دو نماز مغرب و عشا یک صفحه قران تلاوت می شود که این برنامه کاملا با حضور جوانان به اجرا در می آید و این جوانان هستند که در بین دو نماز کتاب آسمانی را در صف های نماز جماعت توزیع می کنند تا به شکل گروهی قرآن تلاوت شود، بنابراین نباید از نقش جوانان در مساجد غافل شویم و اگر هم جوانی اشتباه می کند و از اشتباه خودش پشیمان می شود آن را رها نکنیم.

گفتگو از: محمد خادمی

285839

مطالب مرتبط