حمایت از بخش خصوصی زمینه رشد اقتصاد کشور است

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر اقتصاد کشور دولتی باشد، سرانجامی نظیر اتحاد جماهیر شوروی در انتظار ایران است. رشد اقتصاد کشور در گرو حمایت و رشد بخش خصوصی است.
تصویر حمایت از بخش خصوصی زمینه رشد اقتصاد کشور است

مسعود دانشمند، عضو سابق اتاق بازرگانی در خصوص چالش‌های تجارت خارجی در سال 1400 به خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت: بحث اصلی تجارت خارجی در سال جاری مسئله FATF و کمبود نقدینگی است و رفع همزمان این دو باعث بهبود وضعیت این حوزه می‌شود.

دانشمند ادامه داد: اگر موضوع FATF رفع شود و همچنین اتصال به نظام بانکی جهانی رخ دهد؛ چرخه صادرات آغاز و با درآمد آن واردات نیز انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر صادرات غیر رسمی و غیر استاندارد انجام می‌شود که هزینه بر است. در واقع کسی که جنس صادراتی ایران را خریده باید پول را به شرکت و یا فردی که کشور قصد واردات محصول آنها را دارد، بپردازد. این وضعیت تهاتری ، قرون وسطایی و با هزینه بالا و خطرات بسیار همراه است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا دولت همکاری موثری با بخش خصوصی داشته؛ گفت: این دولت در حرف و به ظاهر متمایل به همکاری و حمایت از بخش‌های مختلف است؛ اما عملگرا نیست. روحانی تمام امور را با حرف درمان کرده که هیچ هزینه‌ای برای او ندارد. اما در عمل اتفاقی رخ نداده است. این دولت نیز مانند دولت خاتمی هیچ اقدام موثری برای بخش خصوصی انجام نداد.

دانشمند در پایان تاکید کرد: اگر اقتصاد کشور دولتی باشد، سرانجامی نظیر اتحاد جماهیر شوروی در انتظار ایران است. رشد اقتصاد کشور در گرو حمایت و رشد بخش خصوصی است. در حالی که دولت دوازدهم طی این سال‌ها در جهت دولتی کردن بیشتر اقتصاد حرکت کرده است.

284445