پرسون گزارش می دهد؛

‎اپیدمی دستبرد به اموال شهری/ معتادان متجاهر متهم نخست سرقت المان های پایتخت

‎سرقت اموال شهری در دو دهه اخیر مورد توجه سارقان و معتادان متجاهر قرار گرفته ، اما این روزها به دلیل افزایش قیمت اجناس بازیافتی از جمله آهن و مشکلات اقتصادی این سرقت ها نیز بیشتر شده است.
تصویر ‎اپیدمی دستبرد به اموال شهری/ معتادان متجاهر متهم نخست سرقت المان های پایتخت

به گزارش سایت خبری پرسون، سارقان در به سرقت بردن اموال شهری دست به اقدامات خطرناکی می زنند آنها حاضر هستند از تیرچراغ های روشنایی بالا روند و کابل های برق فشار قوی را جدا کنند و به سرقت ببرند و برخی از آنها المان های شهری را در تاریکی شب به سرقت می برند این نوع سرقت ها خطرات جانی را برایشان به همراه دارد؛ اما این روزها این سارقان تاسیسات شهری را مورد هدف سرقت شان قرار می دهند که خطرات جانی را برای شهروندان به وجود می آورد، به طور نمونه سرقت دریچه های جوی های آب و تاسیسات شهری که برای عابران و خودروها که از معابر تردد می کنند خطر به بار می آورد و حتی آنها حاضر هستند گاردریل(محافظ) بزرگراه ها را بدزدند که این موضوع حوادث رانندگی را در برمی گیرد.

گر چه حرف و حدیث هایی در پشت ماجرای سرقت اموال شهری وجود دارد و عده ای معتقدند بخشی از این سرقت ها هدفمند و توسط باندهای سرقت صورت می گیرد و کار معتادان متجاهر نیست؛ اما به هر حال این سرقت ها صورت می گیرد و خطرات جانی را برای شهروندان به دنبال دارد، که در گزارش پیش رو به آن پراخته ایم.

آماری از افزایش سرقت نداریم

: نمی توان با صراحت عنوان کرد که این سرقت ها از سوی یک باند و سازماندهی شده باشد، اما هرچه که هست شهرداری تهران مسئولیت حفظ و نگهداشت المان های شهری را در اختیار پیمانکار قرار می دهد و پیمانکار باید در این زمینه کوشا باشد و در صورت به سرقت رفتن شهردار خسارت را از پیمان کار طلب می کند؛ اما با این وجود راه اندازی دوربین های شهری و استحکام برای نصب المان ها و تجهیزات شهری یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه به حساب می آید.

برای اینکه این موضوع را بیشتر بررسی کنیم به سراغ زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران رفته ایم، او در این باره به خبرنگار پرسون گفت: المان ها و مبل مان شهری همواره مورد سرقت و تجاوز قرار می گیرند علت این امر هم مربوط به استحکام نداشتن این تجهیزات شهری است، در صورتی که استحکام در تجهیزات، المان ها و مبلمان شهری وجود داشته باشد سرقت به راحتی امکان پذیر نخواهد داد.

نوری ادامه داد: از مهم ترین دلایل این نوع سرقت ها وضعیت اجتماعی در جامعه است، مشکلات معیشتی، کمبود اشتغال و اعتیاد موجب می شود که عده ای برای تامین معیشت زندگی شان دست به این نوع اقدامات غیر قانونی بزنند و حتی شاهد آن هستیم که سرقت ها سطل های زباله نیز صورت می گیرد.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از افزایش سرقت وجود دارد ؟ گفت: آماری از اینکه این سرقت ها افزایش داشته یا نه ندارم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه امکان دارد این سرقت ها سازماندهی شده صورت گیرد؟ گفت: نمی توان با صراحت عنوان کرد که این سرقت ها از سوی یک باند و سازماندهی شده باشد، اما هرچه که هست شهرداری تهران مسئولیت حفظ و نگهداشت المان های شهری را در اختیار پیمانکار قرار می دهد و پیمانکار باید در این زمینه کوشا باشد و در صورت به سرقت رفتن شهردار خسارت را از پیمان کار طلب می کند؛ اما با این وجود راه اندازی دوربین های شهری و استحکام برای نصب المان ها و تجهیزات شهری یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه به حساب می آید.

این دزدی یعنی دزدی از مردم

برخی از کسانی که این المان‌ها را می‌دزدند، وضع اقتصادی‌شان بد نیست بلکه کسب و کارشان این است؛ اما این افراد بدانند که این دزدی یعنی دزدی از تک‌تک مردم تهران به حساب می آید.

در سال گذشته نیز ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با یک خبرگزاری با اشاره به سرقت برخی از المان‌های شهری مانند دیواره‌های صوتی بزرگراه چمران خبر داد و طبق مشاهدات این روزهای خبرنگار پرسون هنوز شهرداری جایگزینی برای دیوار صوتی بزرگراه چمران توسط شهرداری نصب نشده است، آن طور که این عضو شورای شهر تهران گفت: دستبرد از المان‌های شهری، از دیواره‌های صوتی گرفته تا کابل‌های برق و تلفن، معضل بزرگی است و به نوعی دزدی از کل منافع مردم شهر محسوب می‌شود و شهرداری نیز ابزاری برای پیشگیری ندارد.

وی با بیان اینکه دیواره‌های صوتی در نقاطی نصب شده‌اند که آلودگی صوتی بالاست و این دیواره‌ها خانه‌های آن محدوده را از صدای بالایی که در اتوبان‌ها تولید می‌شود، محافظت می‌کنند، افزود: مردم نیز باید حساسیت‌های لازم را در خصوص حفاظت از این المان‌های شهری داشته باشند؛ نه شهرداری و نه نیروی انتظامی نمی‌توانند در هر نقطه‌ای که یک المان شهری وجود دارد، یک محافظ بگذارند و به نظر می‌رسد در این مورد مردم نقش اساسی‌تری دارند و باید با حساسیت بیشتری نسبت به منافع، املاک و اموال عمومی شهر رفتار کنند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تمام این دزدی‌ها نیز به دلیل فقر نیست، ادامه داد: برخی از کسانی که این المان‌ها را می‌دزدند، وضع اقتصادی‌شان بد نیست بلکه کسب و کارشان این است؛ اما این افراد بدانند که این دزدی یعنی دزدی از تک‌تک مردم تهران به حساب می آید.

سرقت اموال شهری در همه دنیا وجود دارد

افرادی که دست به این سرقت‌ها می‌زنند، به این موضوع توجه ندارند خسارتی که به بار می‌آورند چندبرابر بیشتر از هزینه به سرقت‌بردن آن تجهیزات است، به‌طوری‌که اگر یک عابر متوجه نباشد که دریچه یکی از جوهای آب برداشته شده است و دچار حادثه شود، جبران این حادثه امکان‌پذیر نخواهد بود.

برای اینکه این موضوع را به شکل اساسی بررسی کنیم، به سراغ حمید یغمایی، جامعه‌شناس، رفته‌ایم. وی با اعلام اینکه مشابه این سرقت‌ها و آسیب‌رساندن به اموال عمومی در همه جوامع و کشورهای دیگر دنیا نیز وجود دارد، گفت: در گذشته بسیار دور افراد بسیار کمی در جوامع بودند که با اهداف سیاسی و اجتماعی اقدام به تخریب اموال عمومی می‌کردند که آنها را خرابکاران شهری می‌دانستند.

او ادامه داد: این افراد یا مشکلات روحی و روانی داشتند یا اینکه برای انتقام از دولت دست به تخریب تجهیزات شهری دولت می‌زدند. این موضوع در بسیاری از کشور‌های جهان وجود داشته؛ به‌طورمثال در دهه ٦٠ افراد ناخواسته به باجه‌های تلفن که در سطح شهر راه‌اندازی شده بود حمله‌ور می‌شدند تا موجب خسارت به این تجهیزات شوند، تا اینکه با مرور زمان پدیده خرابکاران شهری با فرهنگ‌سازی از بین رفت.

این جامعه شناس افزود: اما به‌تازگی سرقت اموال عمومی از سوی معتادان به مواد مخدر انجام می‌شود تا از این طریق بتوانند هزینه مواد مصرفی خود را تأمین کنند، با وجود این هستند افرادی که اعتیاد به مواد مخدر ندارند و به دلیل مشکلات مالی‌ که دارند، دست به سرقت تجهیزات شهری می‌زنند.

به گفته این جامعه‌شناس، افرادی که دست به این سرقت‌ها می‌زنند، به این موضوع توجه ندارند خسارتی که به بار می‌آورند چندبرابر بیشتر از هزینه به سرقت‌بردن آن تجهیزات است، به‌طوری‌که اگر یک عابر متوجه نباشد که دریچه یکی از جوهای آب برداشته شده است و دچار حادثه شود، جبران این حادثه امکان‌پذیر نخواهد بود.

گزارشی از: محمد خادمی

281998