تحلیلگر ارشد تحولات سیاسی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

مروری بر دلایل تحریم‌های جهانی آمریکا

تعارض ساختاری، تعارض نهادی و اختلاف اقتصادی بین چین و ایالات متحده آمریکا می‎‌توان در ارتباط با فشارهای ترامپ یا تحریم‌هایی که آمریکا علیه چین چه در شکل تحریم‌های اقتصادی و چه در شکل تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های چین وضع کرده بود، ارائه کرد.

نوذر شفیعی تحلیلگر ارشد تحولات سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تحریم‌های دولت آمریکا در ابعاد جهانی بیان داشت: تعارض ساختاری بین چین و آمریکا یکی از علل این تحریم‌ها است، به این معنی که این دو کشور رقیب عمده یکدیگر هستند و هرکدام تلاش می‌کند که دیگری را تضعیف کند.

شفیعی افزود: دومین عامل تعارض نهادی است، به این معنی که بین نهادهای سیاسی و اقتصادی ایالات متحده آمریکا و چین تفاوت وجود دارد. نوع نظام اقتصادی چین که حمایت دولت از شرکت‌های چینی را به همراه دارد، سبب شده است که آمریکا یک نگاه منفی به چین داشته باشد و در نتیجه این تحریم‌ها را علیه چین اعمال کند.

وی ادامه داد: علت سوم مبتنی بر اختلاف اقتصادی بین دو کشور است که در این صورت سطح کار بسیار پایین می‌آید چرا که در موازنه تجاری بین آمریکا و چین، موازنه تجاری به نفع چین بوده و ترامپ سعی کرد که این موازنه را به حالت تعادل برگرداند.

این تحلیلگر ارشد تحولات سیاسی عنوان کرد: دلایل فوق دلایلی هستند که می‎‌توان در ارتباط با فشارهای ترامپ یا تحریم‌هایی که آمریکا علیه چین و چه در شکل تحریم‌های اقتصادی چه در شکل تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های چین وضع کرده بود، ارائه کرد.

نوذر شفیعی در پایان خاطر نشان کرد: در روابط بین الملل همه چیز متقابل است، بنابراین زمانی که چین در شکل اشخاص، شرکت‌ها یا در آن جاهایی که نقاط قوت دارد، تحریم می‌شود طبیعی است که اقدام به رفتار متقابل کند و آمریکا را در زمینه‌‎هایی که نقطه ضعف دارد، تحریم کند و به نظر می‌رسد این روند در دوره بایدن نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

231057