مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد:

اصفهان رتبه اول ثبت روزهای ناسالم در میان کلانشهرهای کشور

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در نشست مجازی روز ملی هوای پاک با موضوع «گزارش تحلیلی وضعیت کیفیت هوای کلانشهر اصفهان و شعاع ۵۰ کیلومتری آن به توزیع نامتوازن صنایع در استان اصفهان اشاره کرد وگفت: بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک، ۱۵ هزار واحد صنفی تولیدی، ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی، حدود ۹۰۰ معدن فعال و ۲هزار واحد سنگبری در استان اصفهان فعال هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، حشمتی افزود: ۷۰ درصد تولید آهن و فولاد کشور، ۷۰۰ کوره آجر و ۵۰ درصد تولید آجر کشور، ۱۰ درصد تولید سیمان کشور، رتبه دوم تولید فراورده های نفتی، ۱۰ درصد تولید برق کشور و تولید قابل توجه مشتقات نفتی، صنایع شیمیایی، کانی غیرفلزی، نساجی، کشاورزی و ... در استان اصفهان انجام می شود.

وی به نقش صنعت در مصرف انرژی استان اصفهان اشاره کرد و افزود: رتبه اول مصرف گازوئیل، ۷۰ درصد مصرف گاز و ۶۰ درصد مصرف برق در استان اصفهان انجام می شود.

حشمتی، تغییرات اقلیمی و خشکسالی، کانون های ریزگرد داخل و خارج استان، وضعیت توپوگرافی کلانشهر اصفهان و وارونگی دما را از عوامل طبیعی موثر در ایجاد بحران آلودگی زیست محیطی در اصفهان دانست و گفت: توسعه ناپایدار استقرار صنایع، فعالیت صنایع آجر، واحدهای سنگبری، شهرک های صنعتی، حمل و نقل و ترافیک و تغییر کاربری زمین نیز ازعوامل انسانی موثر در ایجاد آلودگی زیست محیطی در استان اصفهان است.

وی به توزیع نامتوازن صنایع در استان کرد و افزود: بیش از ۷۰ درصد از صنایع استان در ۸ درصد مساحت استان مستقر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بررسی روند تغییرات کیفی هوای اصفهان گفت: این بررسی نشان می دهد که باد فاکتور مهمی در کاهش آلاینده هاست و به لحاظ توپوگرافی می توان تغییر را مشاهده کرد. در بررسی وضعیت روزهای سوم و چهارم دی می توان مشاهده کرد که تنها ظرف ۲۴ ساعت، با وزش باد، شاخص از ۱۷۵به ۶۴ تبدیل شده است.

حشمتی در خصوص سوخت مازوت در استان گفت: از سال ۹۳ مراکز مازوت سوز پلمب شدند و روزهای ناسالم برای عموم کم شده است.

وی با بیان اینکه در ۷ ماهه سال ۹۸ تعداد روزهای پاک ۱۹ روز و در همین زمان در سال ۹۹ تعداد روزهای پاک ۴ روز بوده است، افزود: در سال ۹۸ تعداد ۳۷ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۴۱ روز ناسالم برای گروه های حساس ثبت شد که نشان می دهد وضعیت سال ۹۹بدتر از ۹۸ است.

سرمای هوا باعث افزایش آلودگی هوا می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست به نقش دما در بروز آلودگی های هوا اشاره کرد و گفت: مقایسه تغییرات دمایی دی ماه ۹۹-۹۸ نشان می دهد که برودت هوا بیشتر شده و این موضوع نقش مهمی در افزایش شدت آلودگی هوا است. برودت هوا یکی از مشکلاتی است که باعث افزایش آلودگی هوا می شود.

حشمتی به تغییرات مصرف سوخت گاز طبیعی در بخش های مختلف از اول آبان تا ۲۵ دی ماه سال ۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: در بخش حمل ونقل و مسکونی، تجاری و عمومی شاهد افزایش مصرف هستیم و در بخش کشاورزی، پالایشگاهی و صنایع کاهش مصرف داشته ایم.

وی گفت: در بخش تغییرات مصرف سوخت نفت گاز در بخش های مختلف از اول آبان تا ۲۵ دی ماه در سال ۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۸، در بخش های کشاورزی، حمل و نقل و صنایع افزایش مصرف و در بخش نیروگاه ها و تجاری و عمومی شاهد کاهش مصرف بوده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: در بخش تغییرات مصرف بنزین و مازوت نیز شاهد کاهش مصرف بوده ایم. در شعاع ۵۰ کیلومتری استان اصلا مازوت در سال ۹۹ نداشته ایم. در بررسی تعداد روزهای ناسالم و سالم در میان کلانشهرها در ۹ ماهه اول سال ۹۹، اصفهان رتبه اول در تعداد روزهای ناسالم و رتبه آخر در تعداد روزهای پاک را داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت سهم آلاینده ها در فصول سرد و گرم متفاوت است، افزود: نمی توان تقصیر را فقط بر گردن حمل و نقل یا صنعت انداخت.

حشمتی در توضیح محور اقدامات پیشگیرانه، کنترلی و بازدارنده در منابع مختلف، گفت: ۴۲۳ واحد آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد که ۲۱۵۷ پایش از ابتدای مهر انجام، ۶۴۷ اخطار، ۱۲۷ مورد پیگیری قضایی، ۵۲ مورد پلمب و ۱۴ مورد تخریب و تعطیلی چاه زغال انجام شده است. مراکز دیگری همچون معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان و پلیس راهور نیز در این خصوص اقداماتی انجام داده اند که بر اساس گزارش های رسیده، ۲۱ هزار و ۹۸۴ اعمال قانون با خودروهای دودزا، ۱۰۹ هزار و ۸۰۹ اعمال قانون با خودروهای فاقد معاینه فنی، ۳۸ هزار و ۲۸۲ اعمال قانون با خودروهای سنگین بدون مجوز تردد و ۵۸۶۷ تعداد فک پلاک و اعزام با پلاک تعمیری خودرو آلاینده توسط پلیس راهور از ابتدای آبان تا ۲۰ دی انجام شده است.

وی در توضیح دلایل محقق نشدن و اثربخشی مناسب در برنامه های کاهش و کنترل آلودگی هوا گفت: توجه نکردن و اجرای برنامه های آموزشی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی در سطوح مختلف جامعه، نبود حس مسئولیت اجتماعی در تمام سطوح حقیقی و حقوقی جامعه، توجه نکردن و اجرای قانون هوای پاک، نبود یک چشم انداز مشخص برای توسعه پایدار در بخش تولید و اشتغال، توجه نکردن و اجرای برنامه جامع آمایش سرزمین و تناسب نداشتن بودجه و اعتبارات حفاظت محیط زیست استان به ویژه در بخش نظارت و پایش نسبت به گسترش و توسعه سایر بخش ها از جمله عوامل موثر است. با شرایط و امکانات موجود، با وجود بکارگیری تمام ظرفیت ها و پیگیری های انجام شده در خوشبینانه ترین حالت، شرایط را در وضع فعلی می توان نگه داشت.

229548

مطالب مرتبط