بررسی پرسون از معایب و مزایای طرح بازگشایی مدارس؛

بازی متولیان آموزشی کشور با ارقام و اعداد/ بازگشایی مدارس و خطر اپیدمی دوباره

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که ابتدای بهمن ما سال جاری مدارس بازگشایی می شوند ولی با توجه به مخالفت بیشتر والدین با این طرح و نیز ابهام در آمارهای موجود بی شک این طرح هرگز نمی تواند چشم انداز مورد نظر مسئولان را عملی کند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، روز گذشته وزارت آموزش و پرورش کشور اعلام کرد که مدارس کشور از ابتدای بهمن ماه سالجاری بازگشایی می شوند.

در این اطلاعیه و خبر آمده است که با توجه به کاهش سیر کرونا در کشور، کلاس های درس در مناطقی که وضعیت آنها به رنگ آبی است مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی با حداکثر ظرفیت 10 دانش آموز بازگشایی می شوند.

همچنین در این خبر که از زبان معاون وزارت آموزش و پرورش بیان شده است، از ابتدای بهمن دانش آموزان سال اول و دول دبستان و نیز دانش آموزان مراکز فنی و حرفه ای بر سر کلاس های درس به صورت حضوری شرکت خواهند کرد.

بی شک میانگین دانش آموزان کلاس های درس در کشور در هر مقطع ای حداقل 30 تا 35 نفر است و در صورت بازگشایی مجدد این کلاس ها هر دانش آموز هفته ای می تواند تنها یک روز به صورت حضوری در مدرسه حضور پیدا کند.

به نظر می رسد این تصمیم گیری آنهم در شرایط شکننده کرونایی جامعه می تواند بازهم منجر به شیوع دوباره ویروس کرونا و تکرار تراژدی سال گذشته در کشور شود.

شیوع دوباره کرونا در این وضعیت خاص زمانی از یک سو و نیز ظهور ویروس کرونای انگیسی همه می توانند فاجعه ای به مراتب بدتر از اسفندماه و فروردین ساله گذشته برای همه ما رقم بزند.

از سوی دیگر سیدجواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام می کند که 70 درصد از دانش آموزان در در فضای مجازی در حال تحصیل هستند.

پس سرنوشت 30 درصد دیگر یعنی یک سوم از دانش آموزان کشور کشور چه می شود؟

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش ۳۰ درصد باقی مانده دانش آموزان شامل ۵ میلیون نفر در حال حاضر از تحصیل محروم شده و باز مانده اند.

تفاوت این آمار جدید که از زبان معاون وزیر در گفتگو با رسانه های استان اصفهان مطرح گردید تا مصاحبه هایی که متولیان آموزش و پرورش در این چندماه از فراگیری برنامه شاد و... انجام داده اند دوگانگی و تفاوت بسیاری است.

زمانی که نزدیک به یک سوم از دانش آموزان عملا و رسما از هرگونه آموزش به علت شرایط خاص کرونا و نیز نبود زیرساخت های مربوطه، محروم هستند، آیا می توان به برنامه «شاد» و... نمره قبولی داد؟.


بیشتر بخوانید؛

نیمسال دوم کلاسها حضوری برگزار می شود

محرومیت دانش آموزان روستایی خاش از کلاس‌های مجازی


با این حال بازگشایی مدارس از ابتدای بهمن ماه آنهم با حضور 10 نفر در سر هر کلاس عملا و رسما یک تداخل در برنامه شاد، سردرگمی معلمان و دیگر مشکلات غیرقابل پیش بینی را به دنبال خود خواهد داشت.

در تحقیقاتی میدانی که خبرنگار پرسون در کردستان درباره باز شدن مدارس از ابتدای بهمن ماه جاری انجام داد، نتایج جالب توجهی به دست آمد.

در این تحقیق از والدین یک کلاس 42 نفره سئوال شد که آیا حاضر هستید که از اول بهمن ماه فرزندان خود را به مدرسه بفرستید؟40 نفر از والدین اعلام کردند با توجه به شرایط کرونا حاضر نیستند که کودکان شان به صورت حضوری در مدرسه حضور داشته باشد و تنها 2 نفر از این والدین با حضور فرزندانشان در مدرسه موافق بودند.

بی گمان این رویه می تواند عملا حضور 10 دانش آموز در کلاس های درس را با وجود اینکه حضور اجباری نیست و اختیاری است، را منتفی کند و باید پرسید آیا قبل از اعلام خبر بازگشایی مدارس از ابتدای بهمن ماه جاری این نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است؟

رشید قربانی؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در این باره به خبرنگار پرسون گفت: در حال حاضر بیش از 300 هزار دانش آموز در پایه های مختلف در سطح استان کردستان داریم.

قربانی افزود: از این تعداد دانش آموز 87 درصد از آنها به برنامه شاد و فضای مجازی دسترسی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به اینکه 13 درصد باقیمانده به علل مختلف همانند حضور در روستاها و مناطق دورافتاده، عدم قدرت مالی در تهیه گوشی همراه هوشمند و... از برنامه شاد محروم هستند، تاکید کرد: در طرحی که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است دانش آموزان به صورت گروه های 10 نفره از ابتدای بهمن ماه در سر کلاس ها حضور پیدا می کنند البته با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان هر کلاس حداقل 30 نفر می باشد، سعی کرده ایم که ساعات حضور دانش آموزان که در گروه های ده نفره می باشد، در حدود 2 ساعت باشد تا بتوانیم در یک شیفت کاری حداقل دو کلاس برگزار کنیم.

با توجه به سخنان وزیر آموزش و پرورش، حسینی؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و نیز سخنان مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان اینگونه به نظر می رسد بازگشایی مدارس به صورت حضوری نمی تواند کارآیی خاصی داشته باشد بالعکس اجرای این برنامه زمینه ساز یک اختلال در سیستم آموزشی می شود یعنی دانش آموزان در یک حالت بینابینی قرار می گیرند و خود آموزگاران هم مستاصل از این طرح، در تداوم آموزش ها در برنامه شاد و تدریس حضوری به نوعی سرگردان خواهد شند.

آیین مهر ـ استان کردستان

228562