رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

لایحه بودجه 1400، اختلاف دولت و مجلس

تعامل بین دولت و مجلس، خصوصاً در حوزه بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است و چنانچه تعامل بین مجلس و دولت وجود نداشته باشد، اجرای قانون بودجه با مشکل مواجه می‌شود و خسارت آن نیز متوجه مردم و کشور خواهد شد.

محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بودجه 1400 اظهار داشت: عمده اختلاف بین مجلس و دولت بر سر منابع و خصوصاً تعیین نرخ ارز و میزان فروش نفت است. در حوزه نفت دولت رقم 2 میلیون و سیصد هزار بشکه را در نظر گرفته است که مجلس این رقم را واقعی نمی‌داند. در حوزه نرخ ارز در بودجه 1400، دولت ارز ترجیحی 4200 تومان و ارز 11500 تومان را در نظر گرفته است، البته به ارز نیمایی نیز اشاره داشته است.

زنگنه ادامه داد: از دید مجلس این تعدد نرخ ارز باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود و مجلس معتقد است که باید قیمت ارز تک نرخی باشد و به نرخ ارز نیمایی نزدیک باشد. در مقابل دولت این احتمال را می‌دهد که ممکن است این سیاست‌گذاری باعث ایجاد تورم شود و اعلام کرده است که هدف از این تعدد نرخ ارز حمایت از معیشت مردم است و این مسئله باعث ایجاد اختلاف بین مجلس و دولت شده است.


بیشتر بخوانید؛

امید به دلار ۱۵ هزار تومانی با آزاد سازی منابع / بودجه نباید به لایحه قانونگذاری تبدیل شود

اما و اگرهای تک نرخی شدن ارز در لایحه بودجه 1400


وی در ادامه بیان کرد: قانون بودجه تنها قانونی است که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است که باید لایحه آن توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مجلس نمی‌تواند مستقیماً اقدام به نوشتن طرح درحوزه بودجه نماید چرا که در نهایت این دولت است که باید با توجه به میزان توانمندی، استعداد، شرایط اجرایی، نیروی انسانی و منابع مالی خود این قانون را اجرایی کند، بنابراین دولت باید هماهنگ با بودجه‌ای باشد که در مجلس تصویب می‌شود.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای در پایان تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی مصالح کلی کشور را می‌بیند و موظف است که بر قوانین بالادستی و قوانین دائمی نظارت کند. بنابراین تعامل بین دولت و مجلس، خصوصاً در حوزه بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است و چنانچه تعامل بین مجلس و دولت وجود نداشته باشد، اجرای قانون بودجه با مشکل مواجه می‌شود و خسارت آن نیز متوجه مردم و کشور خواهد شد.

228421