سبزعلیپور در گفت و گو با پرسون:

دولت با این بودجه به ملت ایران بی احترامی کرد / بودجه 1400 سنگین ترین بودجه تاریخ ایران

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: بودجه سندی است که در آن تمام حساب و کتاب کشور همانند دریافت ها و پرداخت ها مشخص می شود. این سند بسیار حائز اهمیت و قابل احترام است. انتظارها بر این بود که دولت با این سند جدی و محترمانه رفتار کند. چون بی احترامی و بی‌اعتبار کردن دولت بی احترامی به ملت است.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، تحلیلی صریح بر بودجه 1400 داشته که به شرح ذیل است.

سبزعلیپور مطرح کرد: از بودجه 1400 باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور توقعی دیگر داشتیم. توقع از بودجه 1400، بودجه ای کامل و جامع برمبنای درآمدهای جدید تعریف شده بود، اما بوجه ای که ارایه شد بر مبنا درآمدهایی بود که قابل تحقق نبود.

وی افزود: بودجه سندی است که در آن تمام حساب و کتاب کشور همانند دریافت ها و پرداخت ها مشخص می شود. این سند بسیار حائز اهمیت و قابل احترام است. انتظارها بر این بود که دولت با این سند جدی و محترمانه رفتار کند. چون بی احترامی و بی‌اعتبار کردن دولت بی احترامی به ملت است.

این اقتصاددان ادامه داد: در نتیجه این بی احترامی دولت، مردم دیگر به دولت اعتماد نمی‌کنند و رنجش مردم از دولت سبب ایجاد مشکلاتی جدی در آینده خواهد شد.

بودجه سال 1400 سنگین ترین بودجه تاریح ایران است

سبزعلیپور بیان کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ بزرگترین و سنگین ترین بودجه تاریخ ایران است. همانطور که آگاه هستید هرسال هزینه های دولت افزایش پیدا می کند و هر سال حداقل ۵۰۰ هزار میلیار تومان بر بودجه سال قبل دولت اضافه می شود و امسال هم که بودجه ۱۴۰۰را نوشتند، حداکثر بودجه تاریخ ایران در این بودجه گنجانده شده است.

وی افزود: بو دجه 1400 نیز همانند سال های گذشته وابسته به نفت است. طبق وعده‌های رییس جمهوری قرار بر این بود که بودجه ای بدون اتکا به نفت طراحی شود. باتوجه به آن که به خاطر تحریم ها کشور اجازه فروش نفت ندارد و در این زمینه مبادله انجام نمی دهد، اتکا بر فروش روزانه2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت غیر واقعی است.

بودجه سال آینده غیرواقعی و رویایی است

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پاسخ به سوال آیا دولت برای فروش نفت امید به همکاری با بایدن را دارد؟ پاسخ داد: بودجه ای که دولت ارایه داد غیر واقعی و رویایی بود. طبق گفته آقای نوبخت؛ بودجه 1400 تنها در صورت توافق کامل با آمریکا و برداشتن تحریم ها محقق می شود.

سبزعلیپور ادامه داد: اگر بایدن جایگزین ترامپ در کاخ سفید شود و برداشتن تحریم های نفتی ایران اولویت آن باشد، احتمال تحقق بودجه ارایه شده وجود دارد. ایران تنها در صورتی می تواند نفت بفروشد که بایدن تحریم های نفتی ایران را تعلیق کند. در فروش نفت کشور باید به این موضوع که مشتری های قبلی نفت ایران دیگر نفت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تهیه می کنند توجه ویژه کرد که مشتری های قبلی نفت کشور نمی توانند به زودی قراردادهای نفتی خود را لغو کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: این بودجه مشکلات زیادی را برای دولت سیزدهم بوجود می آورد. لایحه بودجه 1400 را میتوان بودجه ای معرفی کرد که به شوق و امید "جو بایدن" و با رویای زود هنگام لغو "تحریمها" تنظیم شده است.


بیشتر بخوانید؛

خطر بودجه 1400 برای ثبات اقتصاد کلان ایران

اولویت کنونی مجلس اعمال تغییرات بودجه 1400 به نفع مردم است


بودجه سال 1400 میراث مشکل ساز و پر درد سر روحانی برای دولت بعدی است

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خاطرنشان کرد: بودجه 1400 مملو از مشکلات و گرفتاریها برای کشور خواهد بود و با این وجود باید گفت که این بودجه میراث مشکل ساز و پر درد سر "روحانی" برای "دولت آینده" میباشد که بدلیل غیر واقعی بودن و تنظیم رویایی و چشم به خارج دوختن آن، جز کسری بودجه، خزانه خالی و عدم توانایی در پاسخگویی به انتظارات مردم و دستگاههای اجرایی، هیچ دستاورد مثبتی برای دولت آینده، کشور و مردم ندارد و دولت بعدی ایران را درگیر مشکلات زیادی می شود.

تحقق درآمدهای مالیاتی ممکن نیست

سبزعلیپور تأکید کرد: اگر برنامه های مدیریتی کشور به درستی برنامه ریزی و هدایت شود و دولت سکان دار خوبی باشد این کشتی هرگز به گل نمی نشیند. دولت در لایحه بودجه 1400 برای درآمدهای مالیاتی خود 247 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است. در بودجه سال 99 پیش بینی دولت از درآمدهای مالیاتی 175 هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه1400 با توجه به تداوم تحریمهای نفتی، رقم درآمدهای دولت از محل مالیات برای سال آینده تا 72 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: رشد حدوداً 45 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات نشان دهندۀ این که این بودجه صد در صد خام و غیر واقعی تنظیم شده است. زیرا با اوضاع فعلی اقتصاد کشور که چرخ تولید به کُندی می‌چرخد، تجارت راکد، بیکاری رو به ازدیاد و دست مردم از نقدینگی خالی و سفره ها روز به روز کوچکتر می شود، از همه مهمتر ضربه ای که شیوع بیماری کرونا به کسب و کارها وارد کرده، پس این چه انتظار بی جا و غیر معقولی است که از تجارت و کسب و کار راکد و بحران زده بیش از پیش مالیات اخذ شود؟ در جایی که دخل کسبه روز به روز کمتر میشود، چگونه میتوان مالیاتی بیش از سالهای گذشته از کسبۀ گرفتار مطالبه نمود؟

این اقتصاددان در پایان یادآور شد: دولت نباید امید به رفع تحریم ها داشته باشد. حتی اگر تحریم ها به طور کامل برداشته شود زمان زیادی برای رفع آسیب آن لازم است. با آن که 16 سال از مرگ صدام حسین می گذرد اما هنوز برخی تحریم های عراق لغو نشده است.

225882